​FORBUNDET – NY UDSTILLING PÅ FREDERIKSSUND MUSEUM

Frederikssund Museum, Færgegården, åbnede i går den nye mini-udstilling ’Forbundet’ – om forbindelser over fjorden. Både de faste og de mere abstrakte. Både de nuværende og de forsvundne. Udstillingen er åben for publikum fra i dag fredag den 21. november.

Fremover bliver der endnu en rigtig god grund til at lægge vejen forbi Frederikssund Museum, Færgegården, hvis man er på jagt efter en fin oplevelse og er nysgerrig på, hvad der har formet og stadig former vores lokalområde omkring Roskilde fjord.

Med hjælp fra borgmester John Schmidt Andersen åbnede Frederikssund Museum, Færgegården, nemlig i går udstillingen ’Forbundet’ i selskab med et inviteret publikum.

- Forbundet. Det er rigtigt. Vi bliver forbundet med hinanden på en ny måde i dag, bare ved at være her og opleve udstillingen. Det er både interessant og aktuelt med en udstilling som denne, når vi nu netop har åbnet Kronprisesse Marys Bro, som binder vores kommune sammen, nemmere og hurtigere. Uden de to broer ville kommunen ikke være, hvad den er i dag. De binder os sammen, var nogle af borgmeterens ord, inden han erklærede udstillingen for åben.

Både et udstillingsrum og et nyt ”lag”

’Forbundet’ er på én gang er en ny miniudstilling i et særskilt udstillingsrum og et nyt ’lag’ af fortællinger i den permanente udstilling.

Så ud over at stå på hovedet i arkiver og magasiner for at finde relevante genstande til selve mini-udstillingen har museumsinspektør Stefanie Høy Brink også set på den velkendte, permanente udstilling med nye øjne:

- Arkæolog og museumsinspektør Palle Østergård Sørensen og jeg gik en tur i vores udstilling og fandt adskillige eksempler på forbindelser. Det er dem, vi nu har trukket frem som et ekstra lag i udstillingen og markeret med samme pink farve, som vi bruger i miniudstillingen. Vi giver plads til nogle af de ekstra fortællinger, som vores genstande rummer. Og vi håber, at vores gæster ligesom vi vil gå på opdagelse på ny i den permanente udstilling og opdage nye forbindelser. Vi vil gerne vise, at museet også er aktuelt og griber de emner, som rører mennesker omkring os. Jeg håber, at man som besøgende vil gå herfra med en følelse af, at en bro er mere end blot en vej over vand. At det er mere komplekst end som så, fortæller Stefanie Høy Brink.

En nation af brobyggere

Også ROMUs direktør, Morten Thomsen Højsgaard gav udstillingen et par ord med på vejen ved åbningen på den gamle færgegård.

- Danmark er en nation af brobyggere, og forbindelserne over Roskilde Fjord ved Frederikssund har været tidlige og vigtige brikker i det store puslespil, som i dag binder øriget og kongeriget stadig tættere sammen, Frederikssund har ikke fået sit navn for ingenting. Og Færgegården har i dag som kulturhistorisk og statsanerkendt museum som en af opgaverne at knytte historierne om kulturen og menneskelivet fra Jægerspris og Skibby på den ene side og Slangerup og Frederikssund på den anden side sammen i et fælles blik, sagde Morten Thomsen Højsgaard blandt andet i sin tale.

Miniudstillingen 'Forbundet' kan foreløbig opleves frem til sommer.

• kronprinsesse marys bro
  • færgegården