Foredrag om vikingerne i York og på de Britiske øer

Vikingernes angreb på klosteret Lindisfarne, ud for Nordenglands østkyst, sendte chokbølger gennem Europa. Dette kommer måske stærkest til udtryk i brevene fra Alkuin af York, rådgiver ved Karl den Stores hof, til gejstlige kolleger rundt om i Europa og til kong Ædelred I af Northumbria og hans stormænd.

Angrebet på Lindisfarne, i 793, regnes traditionelt for begyndelsen til vikingetiden, men også for begyndelsen på en periode med tætte forbindelser, både fredelige og fjendtlige, mellem Danmark og England. Således bliver den kristne danske konge Knud den Store en central figur efter at det er lykkedes ham og faderen, Svend Tveskæg, at erobre landet.

De intense forbindelser på tværs af Nordsøen kunne tidligere først og fremmest følges i de skriftlige kilder, men i dag er der langt mere at gå ud fra, da arkæologiske undersøgelser og detektorfund løbende udvider vores viden, ikke mindst når vi kommer længere frem i vikingetiden.

Foredraget vil trække nogle af de centrale begivenheder frem, og vise nogle af de ”gamle” og de ”nye” fund.

Tid, sted, pris
Tirsdag den 6. marts 2018 kl. 19.30
Roskilde Bibliotek, Dr. Margrethes Vej 14, 4000 Roskilde.
Pris 25 kr. Gratis
for medlemmer af Roskilde Museumsforening og Historisk Samfund.

• roskilde museum

Louise Dahl Christensen