KLAI'S GIVER NYT LIV TIL CAFÈ RAGNAROCK

Klai’s Kitchen, som det seneste år har serviceret gæster i cafeen på Roskilde Museum, står nu også bag menukortet på RAGNAROCK. Parret bag har overtaget forpagtningen af Café RAGNAROCK, og gæsterne kan roligt sætte næsen op efter samme gode service og høje kvalitetsniveau som i Skt. Ols Stræde

Det er ikke kun udstillingerne, der har fået en make over på RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, efter genåbningen. Også stedets café er kommet i nye klæder. Og dog. For både kaffen, maden og de store smil vil mange nok genkende fra Roskilde Museumscafé, Klai.

Parret bag, Jonas og Klai Phithakkiat, er rykket ind som forpagtere i cafeen på RAGNAROCK, der 21. april åbnede ny udstilling om 50 år med Roskilde Festival og altså kunne byde velkommen indenfor i det nye café-miljø.

Og det begyndte festligt. Åbningsdagen faldt på en onsdag, stedets faste fællesspisningsdag.

”Det var en rigtig god aften med 53 spisende gæster. Folk var glade! Mange har fået mad fra museumscafeen tidligere, så de kendte os,” fortæller Klai Phithakkiat.

Familieaftenerne, som onsdagsarrangementerne hedder, er en videreførelse af de tidligere aftener med folkekøkken. For 85 kroner pr person – og halv pris til børn under 10 – kan familien spise sig mæt i god mad. Dog er indretningen en smule anderledes.

”Tidligere har gæsterne siddet ved langborde, men på grund af corona har vi delt det op i mindre borde. Det fortsætter vi med, så længe vi skal. Men når vi må, tror jeg vi åbner for langbordene igen. Så bliver det lidt mere social dining også,” fortæller Klai Phithakkiat.

En oase midt i Roskilde

Udover familieaftenerne, som byder på et varieret udvalg af gode hverdagsretter, står menuen i dagtimerne på smørrebrød med et moderne tvist. Det har Jonas og Klai Phithakkiat gjort så godt i Roskilde Museumscafé Klai, at udvalget er vokset og succesen nu altså flytter med til RAGNAROCK.

På blot et år har parret vist så gode takter i cafeen i Sankt Ols Stræde, at de nu udvider. Og spørger man Klai Phithakkiat, er der flere grunde til, at året i bymidten har været så vellykket:

”Vi har skilt os ud ved at lave et udendørsområde, der nærmest er som en botanisk have i Sankt Ols Stræde. Der er så stille og roligt. Det er en lille perle lige midt i Roskilde, en oase, hvor man kan sidde i fred og ro – kun et stenkast fra den livlige gågade.”

Derudover er det ifølge Klai Phithakkiat en stor fordel, at han og Jonas er meget til stede i cafeen.

”Vi arbejder der jo selv, så vi kan følge stemningen og se, om der noget, der skal forbedres. Vi er gode til at lytte til vores gæster og tilpasse til efterspørgslen, og så er vi imødekommende og glade, når vi møder gæsterne.”

Et godt menukort og et nyt stamsted

Jonas og Klai Phithakkiat overtog lokalerne efter at den tidligere forpagter sagde op, og de har brugt nedlukningen til at gøre klar. De har i første omgang kontrakt til oktober, men med mulighed for, at aftalen kan forlænges.

Hos ROMU er det svært at skjule begejstringen for, at Jonas og Klai Phithakkiat vil udvide.

”Vi har haft et fantastisk samarbejde,” siger kommerciel chef hos ROMU, Anette Gade Kristensen.

”Sankt Olais Plads er blevet et nyt samlingssted i bymidten, både for eksisterende og nye kunder. Klai og Jonas har budt ind med et godt menukort, som har ramt noget, folk godt kunne lide. Det er blevet et stamsted for mange. Derfor var vi meget glade for, at de havde mod på at byde ind på Café RAGNAROCK også.”

Både café og museum følger naturligvis de anbefalede retningslinjer, så gæsterne trygt kan besøge både udstillinger og spises. Derfor er det også nødvendigt at bestille bord til caféen.

FAKTA

RAGNAROCK og Café RAGNAROCK genåbnede den 21. april, da restriktionerne for museer og restaurationsbranchen blev lempet.

Her kan man, udover at besøge cafeen, se den nyåbnede særudstilling ”Smattens magi – 50 års aftryk af Roskilde Festival.

Museets åbningstider:
Mandag lukket, onsdag, åbent kl. 10-21, øvrige dage, åbent kl. 10-17

Cafeen:
Mandag lukket, onsdag, åbent kl. 11-20, øvrige dage, åbent kl. 11-16.

• museum
  • familie
  • musik
  • klais kitchen

Museumsorganisationen ROMU blev etableret i 2015 og udgøres i dag af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum Færgegården, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværksmuseet, Sankt Laurentius, Gl. Kongsgård, Tadre Mølle og Domkirkemuseet.

Anette Gade Kristensen

Kommerciel chef 60 89 46 99