NY DIREKTØR FOR ROMU

Museumskoncernen ROMU har skrevet kontrakt med Henrik Bo Nielsen, der kommer med en inspirerende og bred erfaring fra topledelse af den danske kulturverden.

Henrik Bo Nielsen kommer således fra en stilling som administrerende direktør for Det Danske Filminstitut, der har en række opgaver indenfor børnekultur, Mediepædagogik, dansk og international kulturformidling, museumsdrift, forskning, arkiver, bibliotek og undervisningstjeneste. På et enigt ansættelsesudvalgs anbefaling har en ligeledes enig bestyrelse tiltrådt hans ansættelse, og bestyrelsen glæder sig til at indlede samarbejdet.

”ROMUs vision er at forske og formidle kulturhistorien professionelt og at gøre historien relevant for samfundet bredt. For at leve op til dette har ROMU udviklet nye formidlingsmetoder og forskningsområder, fx rockmusik, og jeg er overbevidst om, at Henrik Bo Nielsens erfaring fra andre dele af kulturverdenen vil styrke og udvikle denne tilgang yderligere, således at ROMU også fremover vil være en attraktiv og nyskabende samarbejdspartner for kommunernes udvikling af lokalsamfundene.” udtaler Joy Mogensen, der er bestyrelsesformand for ROMU og Borgmester i Roskilde Kommune.

Henrik Bo Nielsen glæder sig til de nye opgaver.

”Det er med stor glæde og en hel del ydmyghed, at jeg har takket ja til opgaven som museumsdirektør og ansvarlig for ROMU. Jeg er dybt imponeret over den fornemme udvikling, ROMUs mange museer og udstillingssteder har været igennem, og de resultater der er skabt. Der er ingen tvivl om, at kommunerne har et stærkt engagement i museumsfællesskabet og ambitioner på borgernes vegne, og det synes jeg er det allerbedste udgangspunkt for vores fremtidige samarbejde. ROMU er helt tydeligt en kulturinstitution præget af stor faglighed, tårnhøje ambitioner, et stærkt samfundsengagement og ikke mindst smittende fortællelyst. Det glæder jeg mig til at blive en del af.” siger Henrik Bo Nielsen.

Også for ROMUs næstformand og borgmester for Frederikssund Kommuner, John Schmidt Andersen, ser fremtiden lys ud:

”ROMU er inde i en spændende udvikling med nye udstillinger på de tre største udstillingssteder, herunder Frederikssund Museum. I en fusioneret organisation er det vigtigt, at ledelsen repræsenterer en bred forståelse at lokalsamfundenes kulturaktører. Det er jeg overbevidst om, at Henrik Bo Nielsen har, og jeg ser frem til samarbejdet.” vurderer John Schmidt Andersen.

Carsten Rasmussen, næstformand og borgmester for Lejre Kommune, supplerer:

”Henrik Bo Nielsen demonstrerede solid viden med rammevilkårene for at udvikle kulturinstitutioner, både i forhold til at udfordringerne med magasiner, kobling af forskellige fagligheder, skaffe finansiering og at gøre museerne relevante for omverdenen. Derfor er jeg overbevidst om, at han vil blive en gevinst for ROMU og udviklingen af Lejre Kommunes formidlingssteder.” konkluderer Carsten Rasmussen.

Stillingen som direktør for Museumskoncernen ROMU blev ledig, da den nuværende direktør, Frank Birkebæk, i februar meddelte, at han ville gå på pension efter 40 år. Henrik Bo Nielsen forventes at tiltræde som direktør efter sommerferien, hvorefter han vil varetage ledelsen af ROMU i fællesskab med museumskoncernens nuværende vicedirektør, Iben Bækkelund Jagd.

”Som vicedirektør har Iben gennem årene været en drivkraft i udviklingen af museet, og bestyrelsen er meget glade for, at hun fortsat er en del af direktionen. Henrik Bo Nielsen og Iben Bækkelund Jagd vil være et stærkt og på alle måder fagligt dygtigt team, som sammen kan sikre den fortsat høje kvalitet af opgaveløsning og udviklingsarbejde, som ROMU er kendt for. ” afslutter Joy Mogensen, bestyrelsesformand og borgmester i Roskilde Kommune.

For yderligere kommentarer, kontakt:

Joy Mogensen, tlf.nr. 50 52 14 46

Henrik Bo Nielsen, tlf. nr. 40 34 99 96

• domkirke museet
  • lejre museum
  • direktør
  • sankt laurentius
  • frederikssund museum
  • tadre mølle
  • håndværks museet
  • lützhøfts købmandsgård

ROMU undersøger, indsamler og formidler kulturarven i Roskilde, Lejre og Frederikssund kommuner, og er et af 10 museer, der på landsplan, er blevet udpeget af Kulturarvsstyrelsen til at varetage tilsynet med landets fredede fortidsminder. ROMU forestår tilsynet i det centrale og vestlige Sjælland.

ROMU arbejder tæt sammen med en lang række aktører herunder bl.a. Roskilde, Frederiksund og Lejre Kommuner, Roskilde Universitet, Roskilde Bibliotek samt en lang række nationale og internationale kulturaktører. ROMU er arbejdsplads for mere end 50 museumsansatte.