RAGNAROCK SKRUER OP FOR FESTIVALSTEMNING, LEGO-BYGGERI OG GÅDEJAGT

Sommeren på RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur byder på både familieomvisninger, genbrug af skrald, gratis LEGO-byggeri og ny gådejagt. Vil man på oplevelse, er der her masser af aktiviteter i og uden for museet at kaste sig ud i.

Med en ny særudstilling om Roskilde Festival byder RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur på masser af festivalstemning og sjove aktiviteter henover sommeren.

”I år fylder vi museet med festivalstemning og byder på sjove aktiviteter knyttet til vores nye særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde festival”. Gæster kan komme på omvisning, slippe kreativiteten løs i værkstedet, hvor festivalskrald skal have nyt liv, eller tage på gådejagt på festivalpladsen. Alle besøgende kan også få lov til at bygge deres egen festivalcamp i LEGO”, fortæller museumsinspektør Mia Ramsing Jensen.

Få overblikket herunder.

Omvisninger i særudstillingen ”Smattens Magi”

Vil man opleve RAGNAROCKS nye særudstilling ”Smattens Magi – 50 års aftryk af Roskilde festival”, er det både muligt at booke omvisninger for voksne og for hele familien.

Tager man med på omvisning får man en guidet tur gennem 50 års magiske øjeblikke på Dyrskuepladsen i Roskilde, hvor publikum er hovednavnet. Man kryber i ly for regnen i havepavillonerne, får indblik i frivilligaktiviteterne og kommer helt tæt på scenens idoler.

Få fortællinger om en festival, der aldrig har stået stille, og som har sat blivende spor i smatten foran Orange og hos tusindvis af mennesker verden over.

Tager man på familieomvisning, oplever man særudstillingen i børnehøjde og går på opdagelse i sure gummistøvler, en gul badeand og mudder på glasflaske.

Skab med skrald – giv dit affald nyt liv

I værkstedet på RAGNAROCK kan børnefamilier og nysgerrige sjæle slippe kreativiteten løs og give gammelt skrald nyt liv. Bunker af telte, campingstole og teltstænger, der er indsamlet på campingområdet efter Roskilde Festival, kan måske laves om til legetøj, mobilcovers eller hårpynt. Værkstedet er udviklet i samarbejde med foreningen Affaldsimperiet, der arbejder med at inspirere og motivere til mere kreativ bæredygtighed, upcycling og genbrug.

Byg Roskilde Festival i LEGO

Sidste års LEGO-succes gentages, når modellen af Orange Scene igen står klar. I år er byggefeltet udvidet med et campingområde, hvor publikum kan være med til at bygge deres egne personlige Roskilde-LEGO-camps med glade festivalgæster i farvestrålende LEGO. Det er muligt at deltage i aktiviteten i ugerne 26, 27, 28, 29 og 30 i museets åbningstid, og så er det gratis for alle.

Tag på gådejagt på festivalpladsen

RAGNAROCK tilbyder også en anderledes aktivitet uden for museet i forbindelse med særudstillingen. Man kan nemlig tage på gådejagten ”Er I der Roskilde?”, der bl.a. går ind på festivalområdet på Dyrskuepladsen. Det er museet selv og gådefirmaet HV?M, der står bag aktiviteten. Gådejagten går ud på at finde festivalånden. Med et spilkit med gådepapir og mp3-afspiller skal man sammen løse gåderne og udforske pladsen, men også hinandens musiksmag og holdninger.

Tid, pris og sted

Vil du deltage i nogle af sommeraktiviteterne, så find information om tid, pris, billetter og sted herunder.
Du kan også læse mere om arrangementerne på museets hjemmeside.

Familieomvisning i Smattens Magi: ”Ska’ du med i smatten?”
Tirsdag – fredag i uge 27, 28, 29, 30, kl. 11.00
Pris: 160 kr. for voksne (+billetgebyr), børn er gratis.
Billetter købes her.

Omvisning: ”Hegnet er væltet! Roskilde Festival i 50 år”
Tirsdag – fredag i ugerne 27, 28, 29, 30, kl. 15.00
og onsdage i ugerne 27, 28, 29, 30 kl. 16.30 – 17.30
Pris: 160 kr. (+billetgebyr)
Billetter købes her

Skab med skrald - giv festivalaffald nyt liv:
Tirsdag – fredag i uge 27, 28, 29, 30, kl. 12.00 – 14.00
Pris: Materialepris 30 kr. pr. barn (+billetgebyr)
Time slots: 12.00-13.00 og 13.00-14.00
Billetter købes her.

Byg Roskilde festival i LEGO:
Alle dage i ugerne 26, 27, 28, 29, 30 i museets åbningstid
Gratis for museets besøgende

Er I der Roskilde – RAGNAROCKS Mystery-walk:
Gådejagten kan spilles i tidsrummet 10.30-16.30 tirsdag til søndag.
Pris: 50 kr. pr. person (+billetgebyr)
Varighed: 2 timer
Antal deltagere 2-6 spillere
Alder: fra 10 – 100 år
Billetter til juni findes her
Billetter til juli findes her

Få overblik over alle sommeraktiviteterne på ROMUs mange besøgssteder her.

• ferie
  • museum ragnarock
  • romu
  • familie
  • arrangement
  • sommerferie
  • rf50
  • cafe ragnarock
  • festival
  • roskilde festival

Museumsorganisationen ROMU blev etableret i 2015 og udgøres i dag af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum Færgegården, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværksmuseet, Sankt Laurentius, Gl. Kongsgård, Tadre Mølle og Domkirkemuseet.

Mia Ramsing

Formidlingsinspektør 22 27 80 61