ROMU SØGER NY FORPAGTER TIL MUSEUMSCAFEERNE PÅ RAGNAROCK OG ROSKILDE MUSEUM

Fra 1. oktober er der mulighed for at overtage forpagtningen af museumscaféerne på de to populære ROMU-museer RAGNAROCK og Roskilde Museum. Her udløber aftalen med tidligere forpagter Freunde. Forpagtningerne udbydes samlet eller hver for sig.

Danmark åbner i disse dage langsomt igen. Og nu åbner museumsorganisationen ROMU også for, at en ny forpagter fra efteråret kan få ansvaret for at drive museumscaféerne på de største besøgssteder i Roskilde.

I søgningen efter en ny forpagter lægger kommerciel chef Anette Gade Kristensen fra ROMU, især vægt på et tæt samarbejde mellem museum og café.

- Man skal have en interesse for at gå ind i det særlige setup, der er ved at være en café på en kulturinstitution. Det kommer med en række fordele, men der følger også nogle krav om at spille med på det, vi er. Derfor skal det være nogen, der har en stor lyst til at indgå i et tæt samarbejde med museet, siger Anette Gade Kristensen og tilføjer: - Det kunne være spændende, hvis lokale aktører bød ind på opgaven, men vi opfordrer alle interesserede til at søge.

Rammerne i Roskilde som en af Sjællands helt store kultur- og handelsbyer byder på masser af muligheder for caféerne.

RAGNAROCK er pop-, rock- og ungdomskulturmuseet, der af National Geographic er blevet udråbt til et af verdens 15 mest interessante og innovative must-see museer. Over 100.000 besøgende gæster årligt museet, der ligger i den nye og innovative Musicon-bydel i Roskilde. Her er fokus på kultur, musik og udvikling, og der er et naturligt samspil mellem bydelens virksomheder, kulturaktører, studerende og beboere.

Roskilde Museum ligger lige i hjertet af Roskilde på Sankt Ols Stræde, et stenkast fra den ikoniske domkirke og byens gågade. I 90 år har det været byens centrale kulturhistoriske museum. 40.000 besøgende lægger vejen forbi de historiske lokaler årligt, og bymidtens handlende er også oplagte cafégæster.

Både RAGNAROCK og Roskilde Museum har desuden stemningsfulde gårdmiljøer, der kan bringe caféoplevelsen med udenfor.

- Caféerne kan også leve i kraft af sig selv. Både Musicon og Sankt Ols Stræde er jo to meget attraktive steder at ligge for en café, men også to meget forskellige steder. Så der er virkelig muligheder for at udnytte og udvikle de rammer, man får, siger Anette Gade Kristensen og understreger, at caféerne er vigtige dele af et moderne museum:

Museumsgæster i dag forventer at få en helstøbt oplevelse ud af besøget, så forplejningsdelen er enormt vigtig, siger hun.

Forpagtningerne udbydes samlet eller hver for sig, til overtagelse 1. oktober 2020 eller efter aftale. Der er mulighed for at byde ind på forpagtningerne frem til 15. maj 2020.

Det samlede udbudsmateriale findes på ROMUs hjemmeside.

-RAGNAROCK og Roskilde Museum er en del af museumsorganisationen ROMU.

-Roskilde Museum, Skt Ols Stræde 3, ligger midt på Kulturstrøget i Roskilde bymidte. Over 40.000 mennesker besøgte museet i 2019.

-RAGNAROCK, Rabalderstræde 16, ligger på Musicon. Museet havde 108.000 gæster i 2019.

-Forpagtningerne udbydes samlet eller hver for sig, til overtagelse 1.10.20 eller efter aftale.

-Der er mulighed for at byde ind på forpagtningerne frem til 15.5.20

- Flere detaljer om caféerne og de ønsker, ROMU har til en ny forpagter, findes på ROMUs hjemmeside

• museumscafe
  • roskilde museum
  • romu
  • museum ragnarock
  • forpagter
  • cafe

ROMU er en selvejende, statsanerkendt museumsinstitution, som driver besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum, Færgegården, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværksmuseet, Sankt Laurentius, Gl. Kongsgård, Tadre Mølle og Domkirkemuseet.

Anette Gade Kristensen

Kommerciel chef 60 89 46 99