SÆROMVISNING: KONGEDØMMET I SAGNHISTORIENS LEJRE

Som opfølgning på foredraget ”Høvding, Jarl, Konge og Kejser? Overvejelser om jernalderen og vikingetidens overhoveder” inviterer Lejre Museum på en 45 minutters særomvisning i udstillingen ”Sagnkongernes Lejre” ved Hans Jørgen Lych Larsen.

Vi har på dagens omvisning særligt fokus på kongebegrebet og forståelsen af kongedømmet i Lejre, herunder de symboler, fund og fortællinger som skaber rammen for historien om sagnkongernes Lejre.

Hør de gamle krøniker om kongeslægten Skjoldungerne, der har haft gudeblod i årene og om deres sagnomspundne bedrifter, og få fortalt om myterne og fundene fra Lejre. Hør om Lejres udgravningshistorie og se de pragtfund, der i dag har dokumenteret Lejre som hjemsted for flere på hinanden følgende stormandsæder i sen jernalder og vikingetid.

Særomvisningen er en opfølgning på foredraget 'Høvding, Jarl, Konge og Kejser? Overvejelser om jernalderen og vikingetidens overhoveder', som kan oplevelse på Lejre Museum onsdag den 14. november. Læs mere om det her.

Tid, pris og sted

25. november, 14-15

Alm. entré. Voksne: 50 kr. Børn og unge under 18 år: Gratis.

Lejre Museum, Orehøjvej 4b, 4320 Lejre

• omvisning