​VI SYNGER EFTERÅRET IND – MORGENSANG PÅ ROSKILDE MUSEUM

Roskilde Museum tager hul på endnu en sæson med fællessang. Kom og vær med, når vi synger efteråret ind i selskab med sanger og pianist Michael Lindberg fredag 14. september kl. 9.

Marken er mejet og høet er høstet – men i år har den voldt mange bekymringer på grund af det tørre vejr. Vi håber, der trods alt er noget at fejre, og derfor varmer vi stemmerne op til efterårsjævndøgn og høstgilde.

Mikkelsdag (d. 29. september) var traditionelt set den dag, hvor man fejrede høstens afslutning. Det var også skiftedag på gårdene – en af de få dage på året, hvor man som karl eller pige på en gård havde mulighed for at skifte arbejdsplads. Mikkelsdag var afslutningen på dyrknings-året og her fejrede man, at afgrøderne var sikkert i hus. Udbyttet har nemlig altid været helt afhængigt at vejrets temperament. Når høsten var i hus blev der festet! Der blev pyntet op i en frodighed af grønt og blomster, og så blev der serveret god mad og danset. I kirken blev Gud takket for ’alle gode gaver’. Vi synger både høstsalmer og efterårssange, og som sædvanligt får publikum lov at vælge deres favoritter.

Rev vi marken...

Vidste du at… Tekstlinjerne: ”Rev vi marken let, det er gammel ret, fuglen og den fattige skal også være mæt” refererer til en gammel høstskik? I det gamle landbosamfund sørgede man for at efterlade nogle af afgrøderne til dem, der ikke selv havde nok, ved ikke at rive marken for tæt. Først derefter ”opgav man ævred”, dvs. man lod hegnene falde, så dyrene kunne gå ind på marken og mæske sig i de afgrøder, der var tilbage.

Arrangementet er gratis og inkl. kaffe/te og morgenbrød. Der er Højskolesangbøger til låns, men tag gerne din egen med, hvis du har en.

Tid, pris, sted
14. september, kl. 9-11
Gratis, inkl. te, kaffe og morgenbrød
Roskilde Museum, Skt. Ols Stræde 3, 4000 Roskilde