SAINT - GOBAIN 350 ÅR

SAINT - GOBAIN 350 ÅR

I år fejrer Saint-Gobain sit 350-årsjubilæum. Det bliver et storslået jubilæum, som koncernen vil markere ved at fortælle om sin lange historie og de visioner, vi har for fremtiden. 2015 bliver et år, som vil byde på mange forskellige aktiviteter rundt omkring på kloden. Festlighederne begyndte i Shanghai den 9. januar og afsluttes i Paris i oktober måned.

SAINT - GOBAIN, EN KONCERN SOM ER INDSTILLET PÅ FREMTIDEN

Saint-Gobain blev grundlagt i 1665 af Ludvig XIV og Jean-Baptiste Colbert og er dermed det ældste selskab i Paris Bourse’s CAC 40 Indeks. Koncernen har under sin lange historie tilpasset sig til verdens forandringer og de mange udfordringer undervejs. Med udgangspunkt i århundrede lange erfaringer og en moderne virksomhedskultur er koncernen indstillet på en fremtid, der bygger på de seks grundpiller, som udgør Saint-Gobains værdisæt:

Verden har ingen grænser: Sidan den første afdeling af virksomheden åbnede udenfor Frankrig (i Tyskland i 1850’erne) har Saint-Gobain fortsat ekspansionen og er i dag en international koncern med afdelinger i 64 lande.

En bæredygtig udvikling: Saint-Gobain tilbyder produkter og løsninger, som prioriterer en bæredygtig udvikling, der vil kunne mindske miljøpåvirkningen og reducere energiforbruget.

Innovation forvandler verden: Saint-Gobain er et af verdens mest innovative selskaber. Fornyelse og nytænkning er en integreret del af både vores historie og vores identitet. Saint-Gobains produkter bidrager til et bedre nærmiljø og en bedre hverdag.

En ubegrænset talentmasse: Saint-Gobains største ressource er vores medarbejdere, som deler koncernens fælles værdier og hver dag lever op til den udfordring, det er at opfylde vore mange kunders ønsker.

At medvirke til at skabe et godt nærmiljø og en god bolig for alle: Saint-Gobain udvikler materialer og produkter, som er tilpasset de lokale markeder og bidrager hermed til, at alle kan få mulighed for at få et godt nærmiljø og en god bolig. Dette arbejde understøttes desuden gennem Saint-Gobain Initiatives Foundation.

Saint-Gobain bygger på fortiden og planlægger for fremtiden: I 350 år har koncernen tilpasset sig omverdenens forandringer.

“Dette jubilæum er en mulighed for at minde vore kunder og forretningsforbindelser om den styrke og erfaring, vi har i kraft af vores 350 år lange innovative udviklingshistorie. De mange års erfaring betyder, at vi fokuserer på langsigtede løsninger. Det giver os både den stabilitet og den tilpasningsevne, som er forudsætningen for, at vi hele tiden kan tilpasse os omverdenens forandringer. Vores lange historie er et bevis på, at vi er et selskab, som konsekvent har skubbet grænserne for det mulige og løbende har forstået at tilpasse os de teknologiske udfordringer. Når vi kigger tilbage på vores lange historie og samtidig betragter den verden, vi lever i i dag, er der kun al mulig god grund til at tro på fremtiden. Det er denne optimisme, som vi gerne vil dele med vore kunder og forretningsforbindelser her i 2015.” udtaler Pierre-André de Chalendar, bestyrelsesformand og CEO i Saint-Gobain.

ET ÅR FYLDT MED JUBILÆUMSAKTIVITETER

Den 9. januar 2015 indviede Pierre-André de Chalendar, bestyrelsesformand og CEO i Saint-Gobain, jubilæumsåret i Shanghai. Året kommer til at omfatte en lang række forskellige aktiviteter:

Futuristiske pavilloner som er åbne for offentligheden og viser koncernens innovative kapacitet og enestående ekspertise indenfor byggematerialer. Det vil være muligt at besøge pavillonerne flere steder i verden, og de besøgende vil få en kunstnerisk oplevelse, som også appellerer til følelserne:

oShanghai, Kina, i januar

oSão Paulo, Brasilien, i april

oPhiladelphia, USA, i juni

oParis, Frankrig, i oktober

En virtuel udstilling på fem sprog (fransk, engelsk, tysk, spansk og portugisisk) som lanceres i februar. Med mere end 700 historiske dokumenter giver Saint-Gobain alle en enestående mulighed for at udforske og lære mere om koncernens historie med bl.a. aldrig tidligere offentliggjorte dokumenter og personlige beretninger. Udstillingen omfatter seks forskellige temaer, som giver de besøgende et mere indgående kendskab til Saint-Gobains innovationer (Transformation of Material; From Advertising to Marketing; Saint-Gobain throughout the World; Major Achievements; The Word of Work; Corporate Governance and Culture). Derudover kan man opleve en spektakulær 3D-konstruktion af fabrikken, som producerer spejlglas (Manufacture des Glaces). Modellen viser fabrikken, som den angiveligt så ud i tiden omkring Den franske revolution. De besøgende kan selv bidrage til udstillingen ved at uploade deres personlige billeder og fortællinger.

Enjubilæumsbog med QR-koder til den virtuelle udstilling vil blive publiceret af Editions Albin Michel i foråret 2015. Jubilæumsbogen trykkes på fem sprog (fransk, engelsk, tysk, spansk og portugisisk) og fortæller om koncernens historie, så læseren får mulighed for at lære mere om Saint-Gobain.

World 350 – en gratis app til smartphones og tablets. World 350 giver spilleren mulighed for at afprøve vedkommendes digitale færdigheder og at dyste mod venner. Opgaven er at bygge et hus på planeten World 350. Spillet lanceres i foråret 2015.

Den store jubilæumsdag fejres den 15. oktober over hele verden for alle ansatte.

350 ÅRS HISTORIE

Saint-Gobains historie er karakteristisk ved en løbende tilpasning af produktionsmåde og produkter. Trods dette har koncernen stadig sit oprindelige forretningsområde, nemlig fremstillingen af planglas, selv om denne del i dag kun udgør 11 % af koncernens indtjening. Til koncernens kendetegn hører også en tradition for innovation og internationalisering.

1600-talet

Ludvig XIV grundlagde sammen med sin minister Jean-Baptiste Colbert fabrikken for fremstilling af spejlglas (La Manufacture Royale Des Glaces) for at udfordre de dygtige konkurrenter i Venedig.

1700-talet

Spejle begynder at blive moderne, og de bliver efterhånden også billigere at anskaffe. Fabrikken, La Manufacture, som nu havde mere end 1.000 ansatte, blev moderniseret og oplevede stor fremgang i hele århundredet.

1800-talet

Saint-Gobain oplever hård international konkurrence og udvider virksomheden til også at omfatte kemisk produktion. I slutningen af århundredet er de to dele af produktionen – glas og kemikalier – omtrent lige store. Efterspørgslen på facadeglas stiger i takt med, at arkitekterne begynder at anvende jern- og stålkonstruktioner i offentlige bygninger som f.eks. stationer, forretningsarkader og markeder. Dette giver et opsving for glasfremstillingen på La Manufacture.

1900-talet

Saint-Gobain fremstiller nu alle typer glasprodukter (planglas, flasker, optisk glas, glasfiber etc.). Den fremvoksende bilindustri og den moderne arkitektur med store glasflader giver koncernen nye markeder. I 1970 fusionerer Saint-Gobain med Pont-à-Mousson, som fremstiller centrifulgalstøbte støbejernsrør. Dette fører til nationalisering (1982) og senere til privatisering (1986), øgede investeringer i forskning og udvikling, ekspansion til nye geografiske markeder samt nye forretningsområder og opkøb af nye virksomheder. Blandt disse kan nævnes Norton i 1990, som gav Saint-Gobain en lederposition indenfor fremstilling af højteknologiske materialer (slibematerialer, keramik og plastik). Med købet af Poliet (Point.P, Lapeyre og Weber) i 1996 fik Saint-Gobain desuden en førende position på markedet for distribution af byggematerialer, som udgør 45 % af selskabets nettosalg (2013).

2000-tallet

Saint-Gobain fokuserer strategisk på en bæredygtig udvikling og et bedre nærmiljø og fortsætter samtidig udviklingen af de industrirettede markeder. Koncernen vokser fortsat med nye geografiske markeder og opkøb, som vil udvide virksomhedens distribution af byggematerialer i Europa (British Plaster Board 2005 og Maxit 2007).

OM SAINT-GOBAIN

I 2015 fejrer Saint-Gobain sit 350-årsjubilæum, 350 gode grunde til at tro på fremtiden. Takket været sin lange erfaring og ambition om en kontinuerlig udvikling og innovation har koncernen fået en verdensledende position indenfor byggematerialer og højtydende produkter. Koncernen arbejder med innovative løsninger med henblik på en bæredygtig udvikling, mindre miljøpåvirkning og lavere energiforbrug. I 2013 havde Saint-Gobain en omsætning på 42 milliarder €, afdelinger i 64 lande og ca. 190.000 ansatte. For mere information om Saint-Gobain se: www.saint-gobain.comog Twitter @saintgobain.

PRESSEKONTAKT:

Sophie CHEVALLON +33 (0)1 47 62 30 48

Susanne TRABITZSCH +33 (0)1 47 62 43 25

Saint-Gobain Abrasives A/S er førende leverandør af slibeprodukter og indgår i Saint-Gobain Abrasives, verdens største producent af slibeprodukter. Saint-Gobain Abrasives anvender den nyeste teknologi, er førende inden for udvikling af nye slibematerialer og byder på en række førende mærker som Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter og Baystate.

Erik Møller

Pressekontakt Salgschef Danmark +45 2323 5244

Verdens største producent af slibeprodukter

Saint-Gobain Abrasives A/S er førende leverandør af slibeprodukter og indgår i Saint-Gobain Abrasives som verdens største producent af slibeprodukter. Saint-Gobain Abrasives A/S er en veletableret leverandør til den danske industri, autobranchen og distributører og er bedst kendt for en meget bred vifte af produkter af meget høj kvalitet. I Danmark markedsføres flere af Saint-Gobain’s velkendte mærker som Norton, Flexovit, Winter, Clipper og Nimbus.