Gå til indhold
Form Us With Love og Samsung Nordic præsenterede et helt nyt sofadesign til Stockholm Design Week

Pressemeddelelse -

Først kom sofaen, så kom tv'et. Men mens tv'et hele tiden udvikler sig, er sofaen mere eller mindre forblevet den samme. I et nyt projekt er Samsung som en af verdens største tv-udviklere gået sammen med et af verdens mest innovative designbureauer, Form Us With Love, og har undersøgt, hvordan sofaen ville tage sig ud, hvis den blev opfundet i dag. Formålet er at inspirere en hel branche til at gentænke funktionelt design. Hvordan ville sofaen se ud, hvis den blev forvandlet til at passe til fremtidens behov og adfærdsvaner?

En ny undersøgelse fra YouGov* viser, at 42 % af den danske befolkning tilbringer mindst tre timer om dagen i deres sofaer. Sideløbende er tv-teknologien og folks tv-vaner under forandring. I dag bruges tv'et f.eks. ikke kun til traditionelle tv-serier, men også til at spille, arbejde hjemmefra, nyde kunst og træne. Vi har ofte flere skærme i vores hjem, vi ser måske separate skærme ved siden af hinanden og/eller ser dem siddende i helt andre positioner end tidligere, og vores nuværende sofaer er ganske enkelt ikke designet til dette. Det er nogle af de udfordringer, der udløste dette sofaprojekt.

- Brugeradfærd på skærme i dag er ikke længere knyttet til ét rum, én kropsstilling eller ét bestemt sted i stuen. Vores undersøgelse gjorde det klart, at fremtidens sofa skal være let at transportere mellem forskellige rum og måske endda kunne gemmes væk. Den skal være komfortabel, tilpasset til at man bruger længere tid i sofaen, men også kunne justeres til forskellige stillinger afhængigt af brugssituationen. Derudover er materialet af stor betydning, når vi udvikler denne futuristiske sofa. Fordi en traditionel sofa har en kerne af kortlivet skum, har vi arbejdet hen imod at bruge minimale ressourcer uden at gå på kompromis med komforten, siger Johan Löfgren, medstifter hos Form Us With Love.

Projektet er opstået på baggrund af omfattende forskning og indsigter i nutidens sofadesign, brugeradfærd og tv-teknologi indsamlet siden maj 2022. Slutresultatet er SHIFT** - et koncept med fleksibilitet i centrum. SHIFT er skabt til nemt at kunne tilpasses den enkelte, både med hensyn til materiale, opstilling og farve. Alle indsigter og det endelige resultat vil være tilgængelige i rapporten SHIFT – a watching platform concept. En konceptuel prototype blev også vist på Stockholm Design Week i Form Us With Love-studiet.

- Efterspørgslen efter teknologi, der er skræddersyet til forskellige adfærdsmønstre, behov, stilarter og hjem, er konstant stigende, hvilket afspejles tydeligt i Samsungs tv-segment. Folk ønsker at tilpasse deres hjem til deres egen livsstil og interesser. I dag har vi alt fra The Serif til dem, der ønsker, at tv'et skal fylde frit i rummet, til The Freestyle til dem, der ønsker fleksibilitet til at se underholdning på forskellige steder. Eller hvorfor ikke udendørs-tv'et The Terrace? Udgangspunktet for dette projekt har simpelthen været hypotesen om, at hvis sofaen kunne tilpasses til lige så mange behov og anledninger, som når vi bruger vores tv, ville det så ikke løfte hele tv-oplevelsen? siger Magnus Nilsson, nordisk produktekspert hos Samsung.

Klik her og find:

- Case studie: SHIFT – a watching platform concept

- Film og billeder af SHIFT

*Om undersøgelsen:

Undersøgelsen, der er foretaget af opinions- og markedsundersøgelsesvirksomheden YouGov, er repræsentativ for Norden og hvert enkelt land. Mellem den 19.-24. oktober 2022 er der i alt blevet gennemført 4054 interviews online med mænd og kvinder i alderen 18+ i Sverige, Danmark, Finland og Norge.

**SHIFT er en konceptuel prototype og kan ikke købes i Samsungs produktsortiment

Om Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspirerer verden og former fremtiden med transformative idéer og teknologier. Virksomheden er med til at redefinere vores opfattelse af tv-apparater, smartphones, bærbare enheder, tablets, digitale apparater, netværkssystemer og hukommelse, system-LSI-, støberi- og LED-løsninger. De seneste nyheder kan findes i Samsungs nyhedsrum på http://news.samsung.com

RelationsPeople

Pressekontakt For billeder og produktudlån