Medvind for sangkraftcentrene

Mindre end et år efter, at det Obelske Familiefond gav tilsagn om endnu tre års økonomisk opbakning til Sangens Hus’ netværk af sangkraftcentre, er ni af de ti sangkraftcentre enten i mål eller godt på vej med den lokale økonomiske forankring. Dermed er sangkraftcentrene langt med at opfylde det ene af det Obelske Familiefonds to kriterier for bidrag i den nye treårs-periode.

Da det Obelske Familifond i efteråret 2014 gav en ny treårig bevilling til sangkraftcentrenes udviklingsarbejde, blev kriterierne for tildeling af midler ændret. I den nye periode handler det for sangkraftcentrene i særlig grad om at styrke elitearbejdet, samt at sikre lokal økonomisk forankring, så sangkraftcentrene fortsat kan eksistere, når fondet ikke længere støtter arbejdet. Det giver god mening siger Heidi Kudahl, projektleder for samarbejdet mellem sangkrafcentrene:

”Det Obelske Familiefond har fra begyndelsen understreget, at det, de har budt ind med i forhold til sangkraftcentrene, er økonomisk starthjælp. DOF og sangkraftcentrene ønsker at vise, at det er muligt at opbygge bæredygtige kulturinstitutioner, som forankres i deres lokale miljø, fordi de tilfører lokalmiljøet en værdi i kraft af de aktiviteter de sætter i gang.

Men for at lokale politikere, erhvervsliv og andre interessenter skal kunne få øjnene op for værdien af at have et sangkraftcenter i sit lokalmiljø, er det en fordel at der er noget at vise frem, noget at tale om. Det er i den sammenhæng, at Det Obelske Familiefond har valgt at bakke op om sangkraftcentrene. De har simpelthen fået et skud vækstfremmer af den gode slags, og meningen er, at de skal gro så stærkt et lokalt rodnet, at de uden problemer kan vokse videre, når DOF’s bevilling slutter ved udgangen af 2017.”

Det er det lokale rodnet, som allerede nu er rigtig godt på vej hos flertallet af sangkraftcentrene. Senest har Den Fynske Sangskole, Faaborg Midtfyn, lavet en treårig aftale med Faaborg Midtfyns Kommune. Det drejer sig om en uvidelse af projektet ’Den Kulturelle Rygsæk’, som Den Fynske Sangskole allerede har høstet lokal anerkendelse for.

Ditte Skovmose Andersen

Pressekontakt Kommunikationsmedarbejder 20706261