Pressemeddelelse -

Sejlsportens Champions League afvikles foran Den Lille Havfrue vha. SAP Sailing Analytics der gør sejlsport mere levende for tilskuere og fans.

For første gang i sejlsportshistorien vil én klub blive udpeget som den bedste sejlklub i verden, når "SAILING Champions League" afvikles i Københavns Havn fra den 17. til 19. oktober 2014. 24 af verdens førende sejlklubber fra 15 nationer kæmper mod hinanden foran den lille havfrue.

Den nationale danske Sailing League (Sejlsportsligaen), den nationale tyske Sailing League (Deutsche Segel-Bundesliga samt European Sailing Federation (EUROSAF) står sammen med
Kongelig Dansk Yachtklub, bag dette initiativ, der vil forandre sejlsporten markant.

Den globale software leverandør SAP samarbejder med sejlerbundesligaerne i hhv. Danmark, (hvor der tidligere på året er indgået en 3-årig samarbejdsaftele med Dansk Sejlunion), Tyskland samt nu også den internationale Sailing Champions League. Hermed understøtter  dataanalyseværktøjer
fra SAP (SAP Sailing Analytics) såvel publikums live-oplevelse i realtid som sejlernes præstationer under sejlsportsstævnerne.

SAP GPS tracker teknologi forbedre sejlsporten
Ved hjælp af GPS tracker teknologi og SAP Sailing Analytics (videoklip: SAP Sailing Analytics – How it works  -1:44 min) forbedre SAP kapsejladser. Ved at analysere GPS-data sammen med integrerede vindmålinger fra sensorer ude på banen giver SAP Sailing Analytics sejlerne værdifulde oplysninger som f.eks. placering, gennemsnitlig hastighed, tilbagelagt distance, afstand til vinder og tabt og vundet tid per heat. Alle disse data giver sejlerne mulighed for at optimere deres strategi til det næste heat. SAPs analyseprogrammer gør sejlsporten mere levende for tilskuere og fans som bedre kan følge dramaet på vandet via live opdaterede stillingsoversigter og 3-D visualiseringer både på mobiltelefon og skærme i tilskuerområdet. Stillingsoversigter og 3-D visualiseringer opdateres i realtid og gør kommentatorerne i stand til lynhurtigt at dechifrere, hvad der sker på vandet og formidle slagets gang og kommentere på udviklingen i konkurrencen.

"World Childhood Foundation" er protektor for Sailing Champions League stævnet
Udover EUROSAF er "World Childhood Foundation" (WCF) protetor for den første SAILING Champions League. "World Childhood Foundation" blev grundlagt i 1999 af HM Dronning Silvia af Sverige. "World Childhood har haft et tæt partnerskab med sejlsport gennem mange år. SAILING Champions League er en stor mulighed for at videreudvikle dette partnerskab, "siger Susanne Labonde, direktør i WCF.

SAP støtter World Childhood Foundation
SAILING Champions League er ikke bare en præmiere på vandet, men også en event der kombinerer sejlsport med et velgørende projekt, som også SAP støtte op om: "Vi synes, det er fantastisk, at vi nu kan kombinere vores teknologiske partnerskab med både international sejlsport og med et velgørenhedsarrangement," siger Stefan Lacher, chef for Teknologi Sponsorater SAP SE. "SAP SE har været en stolt partner af World Childhood Foundation i mange år, og vi er glade for nu også at bidrage hertil via sejlsporten."

SAP donerer 5 Euro til World Childhood Foundation for hver registreret netbruger, som støtter sin klub under stævnet på www.sailforchildhood.com. Det er en appel til alle fans af sejlsporten i alle europæiske lande om at støtte deres klubhold og samtidig have fokus på velgørenhed til fordel for børns vilkår der herved hjælpes via fondens 100 projekter i 16 lande.  SAILING Champions League vil løbende offentliggøre en "Charity Ranking", der viser hvilket klubhold der fører indsamlingen.

FAKTA OM DANSK SEJLUNION OG SEJLSPORTSLIGAEN

- Dansk Sejlunion: http://www.sejlsport.dk/
- Sejladserne kan følges live på sailing-championsleague.com

Deltagere i Sailing Champions League

− Austria: Union-Yacht-Club − Austria: Yacht Club Bregenz − Czech Republic: Yacht Club Cere
Denmark: Hellerup Sejlklub − Denmark: Kerteminde Sejlklub − Denmark: Kongelig Dansk Yachtklub − France: Sport Nautique de l’Ouest − Germany: Norddeutscher Regatta Verein − Germany: Verein Seglerhaus am Wannsee − Germany: Württembergischer Yacht-Club − Great Britain: Royal Thames Yacht Club − Italy: Circolo Cannottieri Aniene − Italy: Yacht Club Costa Smeralda − Monaco: Yacht Club de Monaco − Norway: Royal Norwegian Yacht Club − Oman: Oman Sail − Poland: Chojnicki Klub Żeglarski − Russia: Royal Yacht Club Moscow − Russia: Saint Petersburg Yacht Club − Spain: Real Club Náutico de Gran Canaria − Sweden: Royal Gothenburg Yacht Club − Switzerland: Thunersee Yachtclub − USA: St. Petersburg Yacht Club

FAKTA OM SAP

- SAP Sailing Analytics – How it works video (1:44 min), SAP Sailing Insights video (26 sek) og Race Committee App video (2:56 min).
- SAP Sailing Media Kit 2014 vedhæftet pressemeddelelsen og sejlsportspartnerskaber
- SAP Sailing Analytics eksempel fra Sejlsportsligaen
- SAP Fan Experience - SAPs store satsning på at forandre sport og underholdningsbranchen ved at engagere fans, hold og ligaer på et niveau der aldrig er set før.

Kontakt:

• sejlsportsligaen
  • sail for childhood
  • sail for charity

SAP er verdens førende leverandør af virksomhedssoftware og hjælper virksomheder af alle størrelser og fra alle brancher med bedre forretningsstyring. Fra forvaltning til bestyrelseslokalet, lager til butik, desktop til mobile enheder – gør SAP mennesker og organisationer bedre i stand til at samarbejde og benytte forretningsmæssige informationer mere effektivt for at være længder foran konkurrenterne. SAP applikationer og services gør det muligt for mere end 261.000 kunder at optræde professionelt, tilpasse sig løbende og til at udbygge forretningen på en bæredygtig måde. For mere information, se www.sap.com/denmark og følg os på Twitter @SAPDANMARK.

Ellen Vig Nelausen

Pressekontakt Nordic Communications Manager +45 2923 3234

Pressekontakt Director Communications, Nordic & Baltic region Pressekontakt +46 (0)8 587 72798