SATS-medlemmer er bekymrede for deres helbred

Danskerne træner mindre under COVID-19 og med lukkede fitnesscentre ser over 800.000 danskere ud i en længere periode uden deres sædvanlige træning, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for helbredet. SATS-medlemmer taler åbent om deres bekymringer.

Undersøgelser viser, at det antal danskere, der normalt træner, er faldet fra 55% før lukningen til 39%. Med over 800.000 danskere med et fitnessmedlemskab og en forlænget lukketid for fitnesscentre, kan man frygte et yderligere drop. SATS medlemmer er bekymrede for, at deres sundhed påvirkes negativt, og at den overordnede folkesundhed kommer til at koste samfundet dyrt, nu hvor træningscentre må holde lukket helt frem til august.

Charlotte har været medlem i SATS i 4 år og træner 3 gange om ugen. Hun er påvirket af den manglende træning og mærker det på både krop og humør. Hun er ikke bange for at sige, at hun håber, regeringen ændrer mening:

”Den manglende træning påvirker både min krop, vægt og humør. Jeg ser det på badevægten, men mærker det især psykisk. Jeg går og føler mig små-deprimeret, min lunte er kortere, og jeg går bare generelt rundt som en gnavpot. Det er svært at hive mig selv op til at komme i gang igen, selvom jeg virkelig burde, men jeg håber bare, at regeringen forstår, hvor vigtigt træningscentret er - både for fysisk og mental sundhed og velbefindende.”

Den samme bekymring findes også hos Lena på 72 år, som er aktiv fitnessgænger. Hun plejer at gå på både hold og træne på maskiner, og mærker nu tydelig forskel på sin krop, nu hvor træningscentrene har lukket:

”Den manglende træning på maskiner har gjort, at jeg er begyndt at få smerter omkring hofte og ryg. Det er ganske simpelt: min krop mangler træningen! For min psyke savner jeg virkelig meget det sociale og fællesskabet i SATS. Det skal også siges, at jeg, før jeg startede i fitness, havde angst for mange ting især relateret til bevægelse, men den gentagne udfordring i de trygge rammer gjorde, at det forsvandt. Jeg er bange for, at det kommer tilbage.” fortæller Lena åbent, og indrømmer blankt, at hun ikke får motiveret sig selv til hjemmetræning, selvom hun ved, at mulighederne er der.”

Træning påvirker hjernen

Både din fysiske og psykiske sundhed påvirkes af aktivitet og træning. Det er senere også bevidst, at din hjerne påvirkes direkte af motion. Blodtilstrømningen til hjernen øger produktionen af hjerneceller, giver dig en bedre koncentrationsevne og har en lang række yderlige fordele såsom at nedsætte risikoen for angst, depression, stress og demens.

-Mange af vores medlemmer skriver og fortæller, at de savner at træne i vores centre. De mener, at det sociale under træning bidrager til ikke bare en fællesskabsfølelse, men også at det bliver lettere at holde træningsmotivationen oppe. Vi har 1300 ansatte i Danmark, som er klare til at åbne vores træningscentre på ansvarlig vis, og vi står klar til at hjælpe danskerne til at komme tilbage til et mere aktivt og lykkeligt liv, siger Linda-Li Cederroth, Country Manager SATS Danmark

I Sverige og Finland har SATS genåbnet alle træningscentre, og de norske træningscentre forventes at åbne igen den 15. juni. Den danske regering har besluttet at holde alle fitnesscentre lukket indtil august, hvilket betyder, at danskerne derefter har været uden deres træningsmuligheder i centret i fem måneder. Da SATS er den største træningskæde i Norden, ønsker de at tage et aktivt ansvar for folkesundheden. Derfor fortsætter de deres arbejde sammen med DFHO og andre træningskæder for at vise, at det er muligt at åbne op på en ansvarlig og sikker måde.

For mere information kontakt:

Malin Selander
Nordic Head of Communication and PR SATS

• SATS er en del af SATSGROUP som ejes af Altor og TryghedsGruppen. SATSGROUP omfatter mærkevarer såsom SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga og Balance.