Den blå grænse mellem Danmark og Tyskland genåbner

Den blå grænse mellem Danmark og Tyskland genåbner

Siden grænserne lukkede midt i marts, har Scandlines opretholdt sejladsen for at transportere mad, medicin og andre livsnødvendige varer. Nu åbner grænsen atter, og Scandlines sejler som altid døgnet rundt.

Efter 13 uger, hvor grænserne kun har været åbne for varetransport og personer med et anerkendelsesværdigt formål til at krydse grænsen, er alle grænser mellem Danmark og Tyskland igen åbne fra den 15. juni – og dermed også den blå grænse, som Scandlines’ færger opererer på.

”Vi har sejlet under hele nedlukningen, men naturligvis haft langt færre passagerer end normalt. Nu glæder vi os til at byde alle vores kunder velkomne om bord igen,” siger Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines’ forretninger om bord samt BorderShop i Puttgarden åbner samtidig med grænseåbningen den 15. juni, mens BorderShop i Rostock allerede slog dørene op igen den 2. juni. Det er naturligvis muligt at få noget at spise og drikke om bord på alle færger, hvor to ud af tre spisesteder er åbne.

”Kundernes sikkerhed er det vigtigste for os, og vi følger myndighedernes anvisninger om at sikre god afstand til hinanden. Der er naturligvis også ekstra stort fokus på hygiejne over alt, hvor kunder og medarbejdere færdes,” siger Søren Poulsgaard Jensen.

Om bord på færgerne og i BorderShops hjælper tydelig skiltning kunderne med at holde god afstand til hinanden. Der er håndsprit i alle passagerområder og på toiletterne, hvor der desuden er plakater med instruktioner i rigtig håndvask.

”Selvom vi har kunnet fastholde en del af vores fragttrafik, kommer nedlukningen til at kunne ses tydeligt på bundlinjen. Vi forventer, at resten af 2020 vil være påvirket af krisen og arbejder målrettet med at afbøde effekten af at holde trafikmaskinen i gang med markant lavere indtægter flere måneder,” siger Søren Poulsgaard Jensen. ”Det kommer dog ikke til at påvirke vores flydende bro mellem Skandinavien og resten af Europa – vi sejler videre.”

Du kan se sejlplanerne på vores website.

Scandlines står som symbolet på et historisk og tæt samarbejde mellem Danmark og Tyskland. Scandlines driver to færgeruter med høj kapacitet og frekvens samt en grøn vision for fremtiden.

Kerneforretningen består i at levere en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for kunderne om bord på færgerne såvel som i Scandlines’ butikker.

Med over 41.500 afgange på 8 færger transporterede Scandlines i 2019 i alt 7,2 millioner passagerer, 1,7 millioner personbiler og ca. 700.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.