Der er noget ved at cykle - Scandlines lancerer spritnyt cykelløb og gentager succesen fra sidste år med Berlin-København

Flere hundrede seje cykelryttere trådte i pedalerne på de tyske og danske landeveje
mellem Berlin og København i cykelløbet BerlinCopenhagen for et halvt år siden. Nu udfordrer Scandlines som hovedsponsor igen entusiastiske ryttere på den lange strækning i august og inden da ved et helt nyt cykelløb mellem Hamborg og København.

Den 26. maj i år kappes snoren for første gang til et spritnyt 330 kilometer langt cykelløb,
som Scandlines er hovedsponsor for. Det har fået titlen Hamborg-København, og startskuddet går tidligt om morgenen foran BMW i Hamborg med afgang mod færgen i Puttgarden. Velankommet om bord på færgen er der 45 minutters hvil og en gang frisk havluft i sigte, inden turen fortsætter videre mod København.

At Scandlines er med til at lancere et cykelløb med fokus på distancen mellem Hamborg og København er ingen tilfældighed:

”Hamborg er en fantastisk storby, der både er grøn og har masser af muligheder for hele familien. Og så tilbyder vi jo den korteste vej til Hamborg fra København via ruten Rødby- Puttgarden,” siger Product Manager hos Scandlines, Brian L. Hansen og fortsætter:

”Udover at være venskabsby med København er Hamborg en feriedestination med en mærkbar stigende popularitet hos danskerne - i 2012 alene steg antallet af danskere, der tog til Hamborg, med 32,4 procent. Rigtigt mange danskere har altså fået øjnene op for, at der ikke langt hjemmefra ligger nogle fantastiske oplevelser og venter,” siger han.

Det er derfor også en naturlig ting for Scandlines at være med til at lancere et cykelløb, der nok skal give sved på panden og trætte ben, men som også viser, at strækningen rent faktisk kan køres i løbet af én dag på cykel.

”Vi oplever desuden, at det er en stigende tendens at tage cyklen med på ferien - bag på bilen og så af sted, det er en let og fleksibel rejseform. Det er også en af vores bevæggrunde for at sponsorere de to cykelløb,” siger Brian L. Hansen.

Jimmy Trolle fra Cycling Culture, cykelekspert og løbsarrangør af det nye cykelløb Hamborg- København og også Berlin-København, fortæller om sin baggrund for at iværksætte det nye cykelløb mellem Hamborg og København:

”Vi mangler et langt og nyskabende forårscykelløb i Danmark. Vi har mange gode af den kortere slags, men vi mangler et med mange kilometer, der for alvor kan udfordre benmusklerne hos danske cykelentusiaster.”

Og får man blod på tanden efter Hamborg-København, kan man godt pakke druesukkeret ned i saddeltasken igen til august. Her er Scandlines nemlig hovedsponsor ved cykelløbet Berlin-København, der blev afholdt første gang i 2012 under titlen BerlinCopenhagen. Strækningen mellem den danske hovedstad og en af danskernes absolutte favoritdestinationer, Berlin, kan cykles på én dag. Løbet gentages den 25. august for at imødekomme et ønske fra flere, der ikke havde mulighed for at deltage sidste år. Det 430 kilometer lange cykelløb er hermed gjort til en tradition i dansk cykelsport.

Fakta om det nye cykelløb Hamborg-København:

• 330 kilometer langt
  • Skydes i gang for første gang den 26. maj i år i Hamborg

Fakta om cykelløbet Berlin-København:

• 430 kilometer langt
  • Afholdes i år den 25. august med afgang fra Berlin

Se mere på www.cyclingtour.dk.

Læs mere om Scandlines på www.scandlines.dk.

Scandlines blev grundlagt i 1998 og er et af Europas største færgerederier. På tre korte færgeruter med høj frekvens og kapacitet mellem Danmark, Sverige og Tyskland leverer vi en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for vores kunder om bord på færgerne såvel som i vores BorderShops.

I 2011 transporterede vi 11,5 millioner passagerer, 2,6 millioner personbiler og 640.000 lastbiler på vores ruter Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.