Nyt prissystem hos Scandlines giver flere valgmuligheder

Scandlines har indført et nyt prissystem, der træder i kraft den 12. april 2010. Målet med
det nye system er dels at tilpasse tilbuddet endnu bedre til den brede kundestruktur, dels at gøre det nemt at sammenligne priser. Hermed får vores kunder et bedre overblik, og hver enkelt gæst har mulighed for at booke sin rejse i forhold til sine helt personlige behov.

Fakta: Der er lige så mange måder at forberede en rejse på, som der er grunde til at rejse med færge. Nogle planlægger rejsen i god tid og vil også gerne booke lang tid i forvejen, mens andre foretrækker at booke kort tid før afrejse og have fuld fleksibilitet. Scandlines har indført et nyt prissystem for fremover at kunne imødekomme disse meget forskellige kundeønsker endnu bedre.

Lindy Kjøller, som er leder af afdelingen Passenger Sales, forklarer det nye koncept således: "Vores reviderede prissystem er bygget op omkring sæsoner på samme måde som i turistbranchen - dog uden at priserne stiger, jo tættere man kommer på afrejsetidspunktet. Man kan vælge mellem følgende tre billetkategorier: Economy, Standard og Plus". Alle billetter skal betales med det samme via kreditkort eller debitering. Ved annullering af billetter fratrækkes et administrationsgebyr på € 10,- i alle billetkategorier.

Economy-billet

Det betaler sig at være hurtig. Antallet af Economy-billetter er begrænset og lokker med specielt gode priser indtil 35 dage før hver enkelt afgang. På overfarten Puttgarden – Rødby gælder denne kategori for alle bookinger, der foretages indtil 14 dage før afgang. Hvis der sker ændringer i kundens rejseplan i sidste øjeblik, kan der bookes om til Standard- eller Plus-billetter op til 1 dag før den bookede afgang. Man skal kun betale prisforskellen mellem den oprindelige og den nye billetpris. Man kan annullere hele rejsen indtil 35 dage før første afgang og for overfarten Puttgarden – Rødby indtil 14 dage før første afgang. I dette tilfælde får kunden halvdelen af billetprisen refunderet.

Standard-billet

Såfremt der er plads på de ønskede afgange, kan passagererne booke og rejse med kort varsel med en Standard-billet. Det er i mange tilfælde muligt bare at køre hen til færgehavnen og sejle over Østersøen med den næste færge, der har plads. Hvis kundens rejseplan ændrer sig, kan Standard-billetten bookes om til en billet i samme kategori eller en Plus-billet. Med mindre den nye billet koster mere end den oprindelige, opstår der ingen yderligere omkostninger ved en sådan ombookning. Ved ombookning op til 1 dag før den første afgang kan kunden ved henvendelse til Scandlines Service Center få prisforskellen refunderet, såfremt den nye billet er mindst € 5,- billigere end den oprindelige billet. Den ønskede afgang kan annulleres op til 5 dage før afrejsedato, og billetten refunderes helt. Ved annulering mindre end 5 dage før afrejsedato får kunden en del af beløbet tilbage.

Plus-billet

Hvis tid er en luksus, vælger man en Plus-billet, der giver mulighed for kun at vælge en afrejsedato i forvejen med angivelse af foretrukken afgang og herefter vælge den konkrete afgang helt spontant. Man har altid garanti for at kunne komme med den næste afgang på den bookede dato. Som en yderligere service nyder Plus-kunder det privilegium at have prioritet ved kørsel om bord og fra borde. Herudover får man 15 % rabat på alle cateringservicer og 10 % rabat i vores Travel Shop og i parfumeriet. Man kan ombooke sin billet indtil 6 måneder efter den oprindelige afgangsdato. Hvis man ombooker til en dyrere afgang, skal man betale prisforskellen. Hvis man er nødsaget til at annullere en Plus-billet, får man refunderet hele beløbet inden for en frist på 6 måneder fra og med den første bookede afgangsdato.

Det nye prissystem gælder for ruterne Puttgarden – Rødby, Rostock – Gedser, Rostock – Trelleborg og Sassnitz – Trelleborg. Plus-billetten findes dog ikke på de to sidstnævnte ruter.