M/F Berlin slog rekord fredag morgen den 01. juli 2016

Scandlines sætter rekord med ny hybridfærge

Fredag den 01. juli 2016 overførte Scandlines’ nye hybridfærge, M/F Berlin, det højeste antal personbiler nogensinde på én afgang på Gedser-Rostock-overfarten.

Da M/F Berlin fredag morgen den 01. juli 2016 klokken 09:00 lagde fra i Gedser, var den fyldt til sidste banemeter: Hele 233 personbiler, 2 mobile homes, 11 campingvogne, 5 busser og 20 lastbiler fyldte de to vogndæk op, og i alt 1.079 passagerer nød de store, lyse rum i færgens passagerområder.

”Vi glæder os over, at vi med den nye færge kan tømme pladsen og dermed imødekomme efterspørgslen. Mange danskere har fået øjnene op for, at man kan spare 170 km ved at tage denne rute, hvis man skal til for eksempel Berlin, Wien eller Prag,” siger Anette Ustrup Svensen, Communications Manager i Scandlines.

Scandlines’ nye hybridfærge gik i ordinær drift den 23. maj 2016. Med indsættelsen af M/F Berlin har Scandlines forenklet og udvidet sejlplanen, så der er afgang hver anden time fra både Gedser og Rostock på ulige timetal (klokken 09:00, 11:00, 13:00 osv.).

M/F Berlin er den første af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. Søsterskibet M/F Copenhagen forventes indsat til efteråret, hvor den overtager M/F Kronprins Frederiks plads i sejlplanen. Scandlines har dog besluttet at beholde M/F Kronprins Frederik og benytte den som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Med en ekstra færge, der kan indsættes på begge ruter, sikres såvel den samlede kapacitet som stabiliteten i sejlplanerne.

De nye færger repræsenterer en investering på mere end 1 milliard danske kroner per skib og skal sammen med udvidelse af havneanlæg og Scandlines’ BorderShop i Rostock fuldende rederiets strategiske fokus på at udbygge den centrale og østeuropæiske transportkorridor mellem Skandinavien og det europæiske fastland.

Læs mere om den nye færge til Gedser-Rostock her:

www.scandlines.dk/nyfaerge

Aktuelle billeder af M/F Berlin i høj opløsning kan downloades her:

www.scandlines.dk/om-scandlines/presse.aspx#/tag/nye-faerger-gedser-rostock/images

Scandlines står som symbolet på et historisk og tæt samarbejde mellem Danmark, Tyskland og Sverige siden 1872. Under navnene Scandlines og Scandlines Helsingør-Helsingborg markedsføres i dag tre korte færgeruter med høj kapacitet og frekvens samt en grøn vision for fremtiden. Kerneforretningen består i at levere en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for kunderne om bord på færgerne såvel som i Scandlines’ butikker.

Fordelt på over 90.000 afgange på 12 færger transporterede Scandlines i 2015 i alt 15 millioner passagerer, 3,3 millioner personbiler, 900.000 fragtenheder og 65.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.