Scania har nu tilføjet en ny, højteknologisk elektrisk bus til busprogrammet

Batterielektrisk Scania Citywide i ny generation af by- og regionalbusser

Scania præsenterer den batterielektriske Scania Citywide i den nye generation af by- og regionalbusser.

"Vi er stolte over at kunne tilbyde et busprogram til kørsel på det bredeste udvalg af alternative brændstoffer og har nu tilføjet en ny, højteknologisk elektrisk bus til dette program," siger Anna Carmo e Silva, chef for Buses and Coaches hos Scania. "Til det voksende marked for batterielektriske busser tilbyder Scania fremragende produkter og services, der er designet til maksimal oppetid og driftsøkonomi."

Den 12-meter Scania Citywide BEV er udrustet med en kraftig 300 kW elektrisk motor. Takket være Scanias oliespray-køling af motoren er der ingen momentbegrænsning på den selv ved kørsel under bakkede og varme forhold. Selv på en 8 %-stigning kan bussen holde en hastighed på 30 km/t. Kølesystemet eliminerer også behovet for begrænsninger i brugen af aircondition-anlægget, og begge systemer kan fungere ubegrænset samtidigt.

Batteripakkerne er fordelt med fire på taget og fire i bagoverhænget for at give et lavere tyngdepunkt, der igen giver bussen bedre køreegenskaber og gør den lettere at køre. Den optimale vægtfordeling giver bussen en kapacitet på op til 95 passagerer.

Scania Citywide BEV, der blev præsenteret på Busworld 2019, er konstrueret til hurtigladning ved hjælp af en pantograf. Takket være de færre batterier har bussen samme egenvægt som tilsvarende diesel- og gasbusser med samme kapacitet. Ud over 300 kW vekselstrømsopladning gennem pantografen er bussen udrustet til både jævn- og vekselstrømsopladning i garagen.

"Med en rækkevidde på 80-150 km er Scania Citywide velegnet til langt de fleste ruter i travl bytrafik. Hver enkelt transportsystem skal selvfølgelig optimeres efter de lokale forhold, men vores analyser viser, at lejlighedsvis opladning af bussen i løbet af dagen vil give den bedste, samlede driftsøkonomi i de fleste tilfælde," siger Carmo e Silva.

Alle hovedkomponenter som batterier og drivline er udviklet og produceres af Scania, hvilket giver mulighed for optimering af det komplette køretøj. Scania kan derfor sikre det komplette ansvar for køretøjet takket være det brede udvalg af services og kompetancer i vores globale netværk, hvilket igen sikrer maksimal tilgængelighed.

Bussen indgår i det nye Scania Citywide busprogram med bedre passagerkapacitet, komfort og køreegenskaber. Busprogrammet er karakteriseret ved et nydesignet, lysere passagerområde med større sideruder og højere til loftet.