Wibax kører med elektrisk Scania til 64-tons vogntog

Scania har netop leveret en 3-akslet batteri-elektrisk sættevognstrækker til den svenske kemiproducent Wibax. Den er udrustet med en fuldelektrisk drivline og skal køre med en 4-akslet tanksættevogn og op til 64 tons vogntogsvægt. Vogntoget skal bidraget til, at Wibax når sine ambitiøse bæredygtighedsmål, og den elektriske sættevognstrækker er endnu et eksempel på en bæredygtig transportløsning, som Scania har udviklet i direkte samarbejde med en kunde.

Elektrificeringen af den tunge transport sker her og nu. Det viser Scania og Wibax med den nye elektriske sættevognstrækker, der udelukkende drives af grøn elektricitet. Vogntoget med en samlet vogntogsvægt på op til 64 tons skal primært køre på strækningen mellem Piteå og Skellefteå i det nordlige Sverige - ca. 80 km pr. tur.

Lastbilens imponerende præstationer og store lastkapacitet er gjort muligt takket være en markant stærkere el-motor. Som en del af det langsigtede partnerskab vil Scania og Wibax arbejde tæt sammen omkring optimering af lastbilen over tid - inkl. opladning, batterilevetid, ruteplanlægning mm. Det vil også give Wibax værdifulde erfaringer, når virksomheden skal forberede sig på at indsætte flere elektriske lastbiler i sin flåde.

For Wibax er den fuld-elektriske Scania endnu en måde til at reducere virksomhedens klimapåvirkning.

- Vi har gjort alt, hvad vi kan for at gøre vores virksomhed så bæredygtig som muligt helt tilbage fra etableringen i 1986, siger Jonas Wiklund, adm. direktør på Wibax.

- Vi har identificeret transporten af vores produkter som den mest miljø- og klimatunge del af vores aktiviteter, og derfor er denne elektriske lastbil en effektiv måde for os at sikre, at vi kan reducere klima- og miljøbelastningen fra vores virksomhed. Sammenlagt kan vi reducere CO2-udslippet med 1.370 tons i lastbilens beregnede levetid sammenlignet med en traditionel lastbil, hvilket gør el-lastbilen til en decideret game changer, fastslår han.

Scania og Wibax har styrket det tætte samarbejde for at gøre denne elektriske transportløsning mulig.

- Dette er den første fuldelektriske løsning til et 64-tons vogntog, som er sat i drift hos en kunde. Skridt for skridt viser vi, at elektrificeringen kan ske hurtigt og i princippet i alle segmenter, siger Fredrik Allard, chef for e-Mobility på Scania.

Den hurtige og løbende udvikling sætter yderligere fokus på behovet for at styrke ladeinfrastrukturen og levering af grøn elektricitet også uden for byerne. Der sker en del allerede, men der er behov for at sætte tempoet yderligere op. I denne sammenhæng har el-producenten Skellefteå Kraft spillet en vigtig rolle som leverandør af ladeinfrastrukturen.

- Det er vigtigt for os at være på forkant, når det gælder bæredygtighed. Det handler ikke om at se godt ud på papiret men om at gøre noget, der gør en reel forskel. Der har været lette el-lastbiler på markedet i et stykke tid, men for os er el-køretøjer ikke relevante, før vi som nu kan komme op på 64 tons vogntogsvægt. Vores værdigrundlag bygger på ”god kemi”, og denne satsning ligger i lige linje med vores motto. Der er blevet talt meget om bæredygtighed i transportbranchen, men nu mærker vi en reel efterspørgsel på mere bæredygtige transporter. Nu sker der faktisk noget, fastslår Jonas Wiklund fra Wibax.

I Danmark øges interessen også for elektrificerede lastbilløsninger og Scania har siden 2015 leveret el-hybridlastbiler. I marts 2021 fik de selskab af såvel plug-in hybrid som fuld-elektriske batterilastbiler.

Til dato er der nu solgt 105 Scania lastbiler med elektrificeret drivline i Danmark. Disser er typisk til anvendelse inden for renovationskørsel, fødevaredistribution og transport af byggematerialer.

• brændstoføkonomi
  • miljørigtig kørsel
  • elektrificering
  • batteridrevne lastbiler