Zacho-Lind tager hul på grøn omstilling med biogaslastbil

Entreprenørvirksomheden Zacho-Lind A/S med hovedkvarter i Ishøj har mange entreprenøropgaver og kunder i Hovedstadsområdet og på Sjælland. Med investeringen i en ny Scania P 340 entreprenørlastbil til kørsel på ren biogas går virksomheden nu aktivt i gang med den grønne omstilling af sin lastbilflåde. Selv om Zacho-Lind dermed kører ind på ukendt territorium, har investeringen allerede givet et positivt afkast i form af nye opgaver.

Den nye Scania P 340 skal primært anvendes ved entreprenøropgaver i Hovedstadsområdet. Zacho-Lind har i mange år haft en rammeaftale med Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, HOFOR, der leverer vand, spildevandsafledning, fjernvarme, bygas mm. i Københavns Kommune og syv andre omegnskommuner. Scania’en bliver fast tilknytte fem af Zacho-Linds entreprenørsjak, der arbejder med vedligeholdelse og reparation af det københavnske bygasnet. Det var nu ikke kun derfor, at Zacho-Lind valgte at specificere den nye Scania med gasmotor.

- Vi skal have taget hul på den grønne omstilling også i entreprenørbranchen. Den nye Scania er vores største satsning og enkeltinvestering på det grønne område, fortæller kørselsleder og indkøbschef Stefan Vick fra Zacho-Lind.

Meromkostningen værd

- Vi har otte lastbiler og en hulens masse entreprenørmaskiner, der kunne arbejde meget grønnere, hvis de økonomiske rammer var til det. Den nye gaslastbil var dyrere i indkøb end en tilsvarende dieselbil, og da den skal køre på ren biogas, bliver den også dyrere i drift. Vi synes nu, at meromkostningen er det værd, og faktisk har vi også allerede fået et konkret afkast. I det seneste udbud hos HOFOR var gaslastbilen med til at sikre os en forlængelse af rammeaftalen, fastslår Stefan Vick.

Han er overbevist om, at entreprenørbranchen selv er interesseret i at få mere fart i den grønne omstilling.

- Nu er vi begyndt med at køre på biogas, men vi undersøger også mulighederne for at skifte til biodiesel på vores lastbiler og entreprenørmaskiner. Scania har lige åbnet Danmarks første tank med HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) på den anden side af vejen fra vores hovedkvarter, men de højere produktionsomkostninger i kombination med høje afgifter gør fortsat HVO for dyr at skifte over til for os. Det er ærgerligt, når HVO kunne erstatte måske 70 % af vores dieselindkøb fra den ene dag til den anden, fastslår Stefan Vick.

- Nu giver vi den (bio)gas med den nye Scania og ser, hvordan det går. Vi skal både være parate til de praktiske udfordringer i den grønne omstilling, og vi skal ikke mindst være parat til den mentale omstilling.

Blandt de praktiske udfordringer ved at køre på biogas i Hovedstadsområdet er, at der i øjeblikket kun er tre tankstationer, der leverer ren biogas. Det er OK’s tankanlæg på Mileparken i Herlev, på Prags Boulevard på Amager og på transportcentret i Høje Taastrup, der får leveret biogassen fra EON.

Ny chauffør i ny bil

Chauffør Niels Gliese, som er nytiltrådt chauffør hos Zacho-Lind, er blevet øverstkommanderende på den nye Scania P 340 biogaslastbil. Han har kørt lastbil i mere end 35 år og er indtil videre godt tilfreds med bilen, som han har kørt med i ca. en måned. Han kører stort set kun i Hovedstadsområdet, hvor han hjælper kollegerne ved vedligeholdelses- og reparationsopgaver på bygasnettet. Arbejdet består både af kran-/grab-opgaver ved udgravningerne samt transport jord, grus, køreplader mm. til og fra arbejdspladserne.

- Gasmotoren trækker på en anden måde, end jeg er vant til fra mine tidligere kranbiler med dieselmotor. Den kører rigtig godt, og selv om den ofte er læsset op til de maksimale 26,9 tons totalvægt, følger den fint med i trafikken. Den er dejlig støjsvag, både når jeg kører, og når jeg holder stille og kraner, siger han.

- At tanke gassen er helt ukompliceret men tager lidt længere tid end diesel. Samtidig kræver det lidt mere planlægning at tanke, når der indtil videre kun er tre biogastanke i hovedstadsområdet, men det er jo ikke bilens skyld, tilføjer Niels Gliese.

Fakta om Zacho-Lind A/S’ nye Scania P 340 gaslastbil

Scania P 340 B6x2*4, dvs. tre-akslet med én trækaksel og styrbar støtteaksel bag trækakslen. Det lave P-førerhus er af typen CP17N, dvs. i mellemlang udgave med stor rummelighed samt lav placering på chassiset for optimale ind- og udstigningsforhold.

Drivlinen består af en 5-cylindret, 9-liters Scania OC09-motor med en max. ydeevne på 340 hk/1.600 Nm. Den er koblet til en 12-trins GRS895-gearkasse med fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem samt enkeltreduceret R780-bagtøj med 2,92:1 i udveksling.

Tankkapaciteten er på 4x118 liter tryktanke på hver side af chassiset. Biogassen opbevares ved et tryk på op til 200 bar, og mængden måles pr. kg. Scania’en rummer fuldtanket ca. 180 kg ren biogas, hvilket rækker til ca. 1 ½ dags drift med blandet kørsel og kranopgaver. For en sikkerheds skyld fuldtankes bilen hver dag.

Opbygningen er leveret af SAWO og består af et ca. 6 meter NOPA tippelad med sidetip samt bagmonteret HIAB X-HIPRO 192-kran med dobbelt rørføring til kran og rotator. Bilen er lakeret af BL Lakering i Ringsted. Salgschef John Schultz har leveret bilen fra Scania Danmark i Ishøj, og servicesælger Jakob Klarskov har udarbejdet den 8-årige reparationsaftale inkl. udvidet drivlinegaranti baseret på Scanias Skræddersyet Service-koncept, hvor serviceintervallerne er baseret på bilens reelle driftsforhold.