Beulas Jewel klar til busmesse med luksus på begge etager

Når de mange businteresserede deltagere møder op i hal H på Transport 2021-udstillingen i Herning, vil de blive mødt af et nyt men alligevel velkendt ansigt. Det er fronten af en Scania Beulas Jewel dobbeltdækkerbus, som Scania Danmark markedsfører her i Danmark.

Beulas er et velkendt spansk luksus-brand med mere end 85 års erfaring på det europæiske busmarked. I kombination med Scanias velkendte 3-akslede K-EB buschassis er Scania Beulas Jewel klar til at tage kampen op på det prestigefyldte marked for dobbeltdækkere.

- Beulas er kendt for buskarosserier af meget høj kvalitet og skræddersyede, kundetilpassede løsninger. Det lægger vi gerne buschassis til, fortæller Dan Schroeder, der er Key Account Manager for bus hos Scania Danmark.

Karosseri og chassis i høj kvalitet

- Ved at kombinere Beulas’ avancerede karosserier med Scanias stabile chassiser og brændstoføkonomiske Euro 6-drivliner, opnår vi det bedste fra begge verdener. Det er vi overbeviste om er en god kombination til det danske marked, fastslår Dan Schroeder.

Lanceringen af Scania Beulas Jewel er 1. trin i en 2-trins raket, som Scania Danmark nu sender til vejrs. 2. trin består af HDS-højdækkeren Beulas Glory, der efterfølgende også lanceres her i Danmark.

Scania Danmark har i samarbejde med Beulas udarbejdet en ”standard-specifikation” til det danske marked.

- Det er den første Jewel demo-bus i ”dansk specifikation”, vi udstiller på Transport 2021. Derefter er vi parat til at tage på demo-turné til interesserede kunder, fortæller Dan Schroeder.

Beulas Jewel produceres i tre forskellige længder fra 13,9 til 14,6 meter, men Scania Danmark satser på versionen på 14,15 meters længde med plads til 83+1+1 personer. Heraf sidder de 63 passagerer på øverste dæk og 20 på det nederste dæk. Bussen er kendetegnet ved ekstrem god pladsudnyttelse, så der er plads til hele 8,5 m3 bagage i selve bagagerummet. I modsætning til flere konkurrenter tæller Scania ikke de åbne bagagehylder i kabinen med i det tal.

Effektivitet og komfort i højsædet

- Beulas har med Jewel-modellen formået at skabe en meget effektiv dobbeltdækker, der byder på ekstrem høj komfort og stor pladsudnyttelse. Bl.a. er det lykkedes at få plads til reservehjulet under bussen, så det ikke stjæler plads i hverken bagagerum eller kabinen, fortæller Dan Schroeder.

Fundamentet for dobbeltdækkeren er Scanias K 450 EB 6x2*4-chassis med en teknisk totalvægt på 26,5 tons uafhængigt forhjulsophæng og hydraulisk tvangsstyret støtteaksel bag trækakslen. Drivlinen består af Scanias velkendte 13-liters, 6-cyl. dieselmotor på 450 hk/2.350 Nm i kombination med en 12-trins GRSO895R-gearkasse med integreret overgear samt Retarder og fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem. Bagest sørger et enkeltreduceret R660-bagtøj for effektivt og økonomisk at overføre kræfterne til asfalten. Drivlinen kendes også fra Scanias lastbilprogram, hvor den klarer vogntogsvægte på op til 44 tons!

Og apropos Scanias lastbiler, så vil Scania Beulas Jewel kunne serviceres af størstedelen af Scanias værksteds- og reservedelsnetværk med mere end 1.000 værksteder i Europa, heraf hele 16 i Danmark.

- Langt størstedelen af teknikken i Scanias buschassiser er den samme som i lastbilerne, så dermed har vi en meget høj tilgængelighed til service og reservedele. Med hensyn til karosseriet vil vi være lagerførende i Danmark af de mest gængse karosseri-reservedele. Resten kan vi skaffe fra Beulas’ centrale reservedelslagre i løbet af kort tid, fastslår Dan Schroeder.

Effektiv indretning

- Vi har valgt en bestoling til 83+1+1 personer og en meget effektiv indretning. Det betyder bl.a. både for- og midterdør samt trapper til 1. sal både forrest og midt i bussen. Det giver hurtig ind- og udstigning, selv om størstedelen af passagererne skal op og ned fra 1. sal, fastslår Dan Schroeder.

Han påpeger også en lang række andre features, som gør busdriften med en Scania Beulas Jewel effektiv og driftsøkonomisk.

Bussen er bl.a. udstyret med pneumatiske bagageluger i begge sider, som nemt og hurtigt betjenes fra førerpladsen. Den er som standard udstyret med 2x280 liter brændstoftanke med mulighed for yderligere 250 liter brændstof med elektrisk overførsel til hovedtankene med betjening fra førerpladsen - endda under kørslen! Bussen er desuden udstyret med en 80 liters AdBlue-tank til reduktion af bussens NOx-emissioner til under Euro 6-niveau, så rækkevidden bliver så stor som mulig og tidsforbruget til tankning omvendt så kort som mulig.

Standardspecifikation på højt niveau

Jewel har alt i udstyr inkl. toilet, separat vandtank og køkken med 2 stk. 40 koppers kaffemaskine samt vandvarmer og håndvask. Passagerstolene er Create 120 luksus turistbusstole fra BRUSA med hhv. 2- og 3-punkt sikkerhedsseler iht. gældende lovkrav. Førerstolen er leveret af ISRI og er udstyret med varme samt vibration tilkoblet bussens Lane Guard-system.

- Vi har valgt en standardspecifikation, som vi er overbevist om vil passe til de fleste danske kunder. Beulas er dog kendt for at kunne levere et meget bredt udvalg af indretninger efter specifikke kundeønsker, så listen over ekstra udstyr og specifikationsmuligheder er meget lang. Jeg er sikker på, at vi kan opfylde alle de ønsker, som en dansk busvognmand måtte have, hvad enten de går i retning af ekstrem luksus eller handler om et mere beskedent og driftsøkonomisk komfortniveau, fastslår Dan Schroeder.

- Vi glæder os til at præsentere bussen på Transport 2021 i Herning og efterfølgende ude hos interesserede kunder, der så også får mulighed for at prøvekøre vores nye dobbeltdækker, slutter han.

Fakta om Scania Beulas Jewel

Chassis: Scania K 450 EB6x2*4

Drivline: 13-liters 6-cyl. rækkemotor på 450 hk/2.350 Nm, 12-trins GRSO895R-gearkasse med overgear og integreret Retarder samt enkeltreduceret R 660-bagtøj.

Karosseri: Beulas Jewel Touristico 4.0.

Konstruktion: Eloxeret stål, aluminium og komposit. Komplet undervognsbehandling fra fabrik.

Dimensioner: 14,15 x 2,55 x 4,0 meter (lxbxh) med passagerkapacitet på 83+1+1 i 3* indretning på øverste dæk og 4* indretning på nederste dæk med 2 stk. vis-a-vis borde. Kan også leveres som 79+1+1 med 4* indretning på både nederste og øverste dæk eller 87+1+1 i ren 3* udførelse.

Bestoling: 83 stk. BRUSA Create 120 luksus turistbusstole med nakkestøtter og fodstøtter samt hhv. 2- og 3-punkt integrerede sikkerhedsseler iht. gældende lovgivning. Fast guidestol med klapsæde i samme design som passagerstole.

Air-con og varmesystem:HISPACOLD air-con-system med friskluftforsyning med luftdyser i bagagehylderne. Centralvarmesystem med DANFOSS-termostater og dobbelt rørføring på nederste og øverste dæk. Ekstra kuldeisolering i kabinen.

Førerplads: ISRI 6860/875 NTS2 førerstol med integreret 3-punkt sikkerhedssele, armlæn, el-varme samt vibration tilkoblet bussens Lane Guard-system. Separat varme- og aircon-system for førerpladsen. Ekstra rummelig førerplads med rigelige, individuelle justeringsmuligheder af førerstol og ratposition. Separat chaufførdør og separat elektrisk solskærm ved førerpladsen.

Kabine: termoside- og bagrude med grå toning. To-delt forrude med el-varme i den øverste forrude samt el-varme i den øverste del af den nederste forrude.

Div. udstyr: Fire stk. Bosch LCD-skærme (tre stk. 19” og et stk. 15”) i kabinen, 41 stk. USB ladestik i kabinen samt to USB ladestik ved førerpladsen. Dobbelt kamerasystem af hhv. trapper og kabine med monitor ved førerpladsen, som også er tilkoblet bakkameraet inkl. bakalarm.

(Udstyrslisten er ikke udtømmende!)