Opdaterede V8’ere fra Scania skaber fornuftige følelser

• Fire nye V8-motorer med tilhørende drivliner kan give brændstofbesparelser på op til 6 %
  • 530, 590, 660 og 770 hk - en stribe motorer med hidtil uset V8-styrke
  • Lav intern friktion, forbedret turbolader og intelligent hjælpeudstyr
  • Opdateret efterbehandlingssystem for udstødningsgasser med forbedret ydeevne
  • Længere og tungere vogntog giver større transporteffektivitet og lavere CO2-udslip pr. transporteret godsenhed - både med og uden brug af biobrændstof

Scanias nye V8-motorer byder ikke kun på rekordhøj ydeevne men også på rekordlavt brændstofforbrug. Den samlede besparelse kan blive op til 6 % under de rigtige betingelser, når Scanias nye G33-gearkasser indgår i drivlinen. Brændstofbesparelser på det niveau gør selvfølgelig en stor forskel - både her og nu for køretøjets ejer og på lang sigt for miljøet og klimaet.

- Her i begyndelsen af den grønne omstilling til fossilfri drift må vi alle gøre alt, hvad vi kan for at forbedre vores nuværende løsninger, siger Alexander Vlaskamp, Executive Vice President og Head of Sales and Marketing på Scania.

- Du kan ikke lade dit hus brænde ned, selv om du er ved at bygge et nyt. Overgangen til et bæredygtigt transportsystem skal ske glidende, fastslår han.

Brændstofbesparelserne fra de nye V8’ere er resultatet af omfattende videreudvikling og finjustering udført af Scanias teknikere og omfatter de nyeste teknologier inden for forbrændingsmotorer. Blandt forbedringerne, der omfatter mere end 70 nye komponenter og dele, er reduceret indre friktion, højere kompression, forbedret efterbehandling af udstødningsgasserne samt et nyt, kraftigt motorstyringssystem (EMS, Engine Management System).

Selv om fremtidens elektrificerede lastbiler står øverst på dagsordenen, vil transportbranchen i hele verden stadig være afhængig af lastbiler med forbrændingsmotorer. Det er derfor, at Scanias V8’ere også vil spille en vigtig rolle i fremtiden.

- En typisk europæisk langturslastbil kører ca. 150.000 km om året, siger Alexander Vlaskamp.

- En realistisk brændstofbesparelse på markeder, hvor tungere og længere vogntog er tilladt, vil ligge på 3.000-4.000 liter brændstof årligt på lastbiler, der er udrustet med vores nye V8’ere. Det er på alle måder en imponerende bedrift, fastslår han.

Højeste ydeevne - nogensinde

Den mest imponerende og garanteret også mest ombejlede version i den nye V8-generation er topudgaven med en max. ydelse på 770 hk og max. drejningsmoment på 3.700 Nm. Det er formentlig den kraftigste, serieproducerede lastbilmotor i produktion i dag. Men hvor og hvornår er der brug for så høj ydeevne?

- Det er selvfølgelig ikke en motor til de mest almindelige kørselsopgaver, men vi ser et voksende marked for lastbiler, der indgår i vogntog med 60 tons vogntogsvægt og derover. Det gælder også ved landevejskørsel, siger Vlaskamp.

- Den hurtigste måde at forbedre transporteffektiviteten og dermed reducere miljø- og klimabelastningen er ved at tillade tungere og længere vogntogskombinationer. Det højere brændstofforbrug ved at transportere den ekstra vægt mere end opvejes af den forøgede effektivitet. CO2-udslippet pr. transporteret godsenhed reduceres, og det er endda muligt at køre Scanias V8-motorer på bæredygtigt biobrændstof, tilføjer han.

Det er naturligt, at der er stor efterspørgsel på Scanias V8-motorer på markeder, der tillader højere vogntogsvægte som f.eks. de nordiske lande. Det samme gælder på Scanias traditionelle V8-markeder som Italien og Spanien (samt på en del markeder uden for Europa) på grund af disse landes meget kuperede ruter med krævende stigninger og udfordrende veje.

- Vi har et klart billede af, hvor de første V8’ere på 770 hk vil gøre en forskel, siger Alexander Vlaskamp.

- Der er masser af sund fornuft i at bestille disse lastbiler. Disse kunder ønsker at opnå den bedste, langsigtede totaløkonomi og er udmærket klar over, at større nyttelast og bedre udnyttelse af køretøjet giver større effektivitet og potentiale for højere indtjening og højere gensalgsværdi. Men jeg ved, at der også er kunder, der vil lade sig begejstre og nyde glæden og stoltheden over at kunne råde over et så fremragende arbejdsredskab, slutter Alexander Vlaskamp.

Scanias nye V8 motorprogram

DC16 120 530 DC16 121** 590 hk DC16 122 660 hk
Type V8
Slagvolumen 16,4 liter
Tændingsrækkefølge 1-5-4-2-6-3-7-8
Antal cylindre 90° V8
Antal ventiler pr. cylinder 4
Boring x slaglængde 130x154 mm
Kompression 22:1
Turbo Med glidelejer
Indsprøjtningssystem Scania XPI
Emissionskontrol Scania SCR
Motorbremseeffekt 2.300 kW v. 2.400 o/min.
Motoroliekapacitet 43 liter
Max. ydelse 530 hk (390 kW) v. 1.900 o/min. 590 hk (434 kW) v. 1.900 o/min. 660 hk (485 kW) v. 1.900 o/min.
Max. drejningsmoment 2.800 Nm v. 925-1.325 o/min. 3.050 Nm v. 925-1.350 o/min. 3.300 Nm v. 950-1.400 o/min.
DC16 123, 770 hk
Type V8
Slagvolumen 16,4 liter
Tændingsrækkefølge 1-5-4-2-6-3-7-8
Antal cylindre 90° V8
Antal ventiler pr. cylinder 4
Boring x slaglængde 130x154 mm
Kompression 19:1
Turbo Med vandkølede kuglelejer
Indsprøjtningssystem Scania XPI
Emissionskontrol Scania SCR
Motorbremseeffekt 2.300 kW v. 2.400 o/min.
Motoroliekapacitet 43 liter
Max. ydelse 770 hk (566 kW) v. 1.800 o/min.
Max. drejningsmoment 3.700 Nm v. 1.000-1.450 o/min.

Alle Scanias Euro 6-motorer kan køre på ethvert blandingsforhold af diesel og 0-100 % bæredygtigt HVO-biobrændstof (Hydrotreated Vegetable Oil) uanset motorfamilie

• v8
  • lastbil