Scania lancerer ny 540 hk til 13 l motorserien

• Det femte medlem af Scanias brancheførende 13 l-serie
  • Giver yderligere brændstofbesparelser på op til 2 %
  • Ideel til vægtfølsomme opgaver, hvor råstyrke er altafgørende
  • Lav indre friktion og ny turbo på kugleleje

Scanias brancheførende serie af 13-liters motorer er nu blevet udvidet med en version på 540 hk. Den nye DC13 166-motor er primært beregnet til opgaver og kunder, der kræver råstyrke og fremragende køreegenskaber, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne med en effekt på 520 hk og opefter.

"Vi forsøger altid at tilbyde præcis det, kunderne skal bruge, og vi kunne se, at vores kunder efterspurgte en topmodel af vores 13-liters arbejdshest", siger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President og direktør for Scania Trucks. "Vores sekscylindrede rækkemotorserie er brancheførende, når vi snakker brændstoføkonomi. Scania-lastbiler med 13-liters motorer har vundet den tyske 'Green Truck'-pris tre år i træk, og det er lidt af en præstation".

Scanias mest udbredte motor, den sekscylindrede rækkemotor, fås nu i fem effektversioner: 370, 410, 450, 500 og 540 hk. Meget af teknologien i den nye 540'er findes også i søstermotoren på 500 hk, eksempelvis en robust turbo med fast geometri og kuglelejer i stedet for bøsninger.

540-motoren egner sig særligt til gennemsnits-vogntogsvægte under 45 ton hvor kunderne kan nyde godt af såvel ekstra brændstofbesparelse som 300 kg øget lasteevne mens 520 V8-motoren fortsat vil være det mest brændstoføkonomiske valg, når gennemsnitsvogntogsvægten overstiger 45 ton.

Alle DC13-motorerne har det til fælles, at de byder på fremragende brændstoføkonomi og kun bruger SCR til efterbehandling af udstødningen. Den medfødte robusthed kombineret med Skræddersyet Service hvor bilen serviceres på basis af den helt aktuelle anvendelse og bidrager til kernesund driftsøkonomi og up-time.

"Den forbedrede brændstoføkonomi og kraft/vægtforholdet gør denne motor til et attraktivt valg for mange Scania-kunder", siger Alexander Vlaskamp. Med 2.700 Nm allerede ved 1000 o/min. er der mulighed for alt fra hurtig gearing og lave omdrejningstal til fremragende startevne.

DC13 162 370 hk DC13 163** 410 hk DC13 164** 450 hk
Type Rækkemotor
Slagvolumen 12,7 liter
Tændingsrækkefølge 1-5-3-6-2-4
Cylindre 6
Ventiler pr. cylinder 4
Boring x takt 130 x 160 mm
Kompression 23,0:1
Brændstofindsprøjtning Scania XPI
Udstødningsrensning Scania SCR
Udstødningsbremse 242 kW ved 2.400 o/min.
Oliekapacitet 40 liter
Maks. effekt 370 hk (272 kW) ved 1.800 o/min. 410 hk (302 kW) ved 1.800 o/min. 450 hk (331 kW) ved 1.800 o/min.
Maksimalt drejningsmoment 1.900 Nm ved 900-1.340 o/min. 2.150 Nm ved 900-1.340 o/min. 2.350 Nm ved 900-1.340 o/min.

Tekniske data, DC13 500-540 hk

DC13 165 500 hk DC13 166 540 hk
Type Rækkemotor
Slagvolumen 12,7 liter
Tændingsrækkefølge 1-5-3-6-2-4
Cylindre 6
Ventiler pr. cylinder 4
Boring x takt 130 x 160 mm
Kompression 21,0:1
Turbo Kuglelejer
Brændstofindsprøjtning Scania XPI
Udstødningsrensning Scania SCR
Udstødningsbremse 242 kW ved 2.400 o/min.
Oliekapacitet 40 liter
Maks. effekt 500 hk (368 kW) ved 1.800 o/min. 540 hk (397 kW) ved 1.800 o/min.
Maksimalt drejningsmoment 2.550 Nm ved 925-1.340 o/min. 2.700 Nm ved 1.000 -1.300 o/min.

** Fås også i en version, der kan køre på op til 100 % biodiesel som FAME.

Alle Scanias Euro 5- og 6-dieselmotorer kan køre på en blanding af op til 100 % hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO) samt på diesel og HVO i et vilkårligt blandingsforhold uanset motorserie.