Scania leverer gasdrevne renovationslastbiler til København

Scania er med helt fremme, når det gælder bæredygtige løsninger til landevejstransport. For nylig leverede Scania de første renovationslastbiler med gasmotor til tre miljøbevidste transportvirksomheder i København, og om kort tid følger verdens første gasrenovationslastbil, der opfylder Euro 6-miljønormen. Det er første gang, at gas erstatter diesel som brændstof i de københavnske renovationslastbiler, og det vil bidrage til markante miljøforbedringer i byen.

Med leveringen af de tre gasdrevne renovationslastbiler til transportvirksomhederne Cityrenovation A/S, M. Larsen A/S samt City Container CPH A/S sætter Scania en tyk streg under sin førende rolle i udvikling af bæredygtige løsninger til landevejstransport. Om kort tid leverer Scania desuden verdens første renovationslastbil med Euro 6-gasmotor, der har endnu bedre miljøegenskaber, og senere på foråret følger en håndfuld Scania Euro 6-gaslastbiler til Fredericia. Lige før sommerferien følger yderligere 12 gasdrevne Scania bybusser til Holstebro med samme Euro 6-gasmotorteknologi som i de københavnske gasrenovationsbiler.

- Hos Scania står bæredygtig transport højt på dagsordenen. Vi vil være med helt fremme, og det er leveringerne af de gasdrevne renovationslastbiler et godt eksempel på, siger markedschef Anton Freiesleben, Scania Danmark A/S.

Kommunalt gasprojekt

Indsættelse af de miljøvenlige gaslastbiler til afhentning af borgernes affald er blevet muligt i forbindelse med et pilotprojekt omkring gas som brændstof til tung transport. Bag projektet står Københavns Kommune, Økologisk Råd, gasleverandøren EON samt Scania. Allerede i oktober kunne EON sammen med energiselskabet OK åbne den første gastankstation på Amager. Det er denne gasfyldestation, der nu skal levere naturgas til de nye renovationslastbiler, lige som den kan levere miljøvenligt brændstof til alle andre gasdrevne person- og varebiler.

- Scanias nyeste generation gaslastbiler og -busser er kendetegnet ved ekstrem gode miljøegenskaber. De har markant lavere udslip af partikler og NOx, og udleder desuden mindre CO2. De nye gaskøretøjer er desuden mere støjsvage end tilsvarende dieselkøretøjer, siger Anton Freiesleben.

Samme gasteknologi til lastbil og bus

De nye københavnske gaslastbiler er alle af typen Scania P 310 DB 6x2*4 LowEntry, der er udrustet med 9-liters 5-cyl. gasmotor på 310 hk samt 6-trins automatgear. Af hensyn til chaufførernes ar-bejdsmiljø er de udrustet med frembygget førerhus, der er placeret ekstra lavt på chassiset. Det giver både lettere ind- og udstigning samt forbedrer trafiksikkerheden især ved højresving i kraft af bedre udsyn fra førerpladsen.

Renovationslastbilerne er desuden udrustet med hydraulisk styrbar bagaksel, hvilket både forbedrer manøvreevnen under snævre forhold samt reducerer slitage på dæk og vejbelægning. Bilerne er forsynet med finsk-byggede NTM-renovationsaggregater, der er leveret af aut. Scania-forhandler Im. Stiholt A/S.

- Hos Scania ser vi et stort potentiale med gas som brændstof også til de tunge lastbiler og busser. Scanias gasmotorer er beregnet til at køre på både naturgas og biogas eller en variabel blanding af begge dele. Når biogassen bliver lettere tilgængelig til transportsektoren, kan vi opnå CO2-reduktion på op imod 90 % ved tung transport i forhold til konventionel dieseldrift, fastslår Anton Freiesleben.

• biogas
  • naturgas
  • miljø
  • busser

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 38.500 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2012 omsatte Scania CV AB for SEK 79,6 mia. og opnåede et driftsresultat på SEK 6,6 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

Anton Freiesleben

Salgsdirektør, lastbiler Salg af nye og brugte lastbiler til danske vognmænd / transportvirksomheder +45 25518049