Super-demo førte til Super-ordre

Vognmandsforretningen Poul Møller ApS i Ebberup ved Hvalsø på Midtsjælland er en velvoksen spiller på det sjællandske og danske transportmarked med ca. 100 lastbiler med tilhørende påhængskøretøjer af mange forskellige typer. Når ambitionen er at have en moderne vognpark med de bedste miljø- og driftsegenskaber, kræver det løbende udskiftning og opgradering til den nyeste teknologi. Det er den seneste investering i et antal helt nye Scania 560 R sættevognstrækkere med efternavnet Super et godt eksempel på.

Vognmandsforretningen Poul Møller ApS i Ebberup hedder i virkeligheden Poul Møller Hansen ApS efter grundlæggeren, vognmand Poul Møller Hansen, der startede virksomheden i 1965. I daglig tale omtales virksomheden dog kun som vognmandsforretningen Poul Møller, og den ledes af 2. generation Møller i form af brødrene Preben som direktør og Flemming som teknisk ansvarlig for vognparken.

Preben er den omhyggelige og velovervejede type, der fokuserer på detaljerne for at drive en så effektiv vognmandsforretning som muligt. For noget tid siden blev han opsøgt af salgschef Michael Rasmussen fra Scania Danmark. Med i tasken havde Michael et tilbud om at stille en Scania 560 R demotrækker med hydraulikanlæg til rådighed i en uge, så brødrene Møller ved selvsyn kunne konstatere, om den kunne leve op til de imponerende løfter om markant forbedret brændstoføkonomi, som Scania lovede ved introduktionen af den nye Super-model i slutningen af 2021.

Op til 8 % brændstofbesparelse

Scania hævder nemlig, at drivlinen i den nye Super-model med Scanias hidtil kraftigste 6-cylindrede rækkemotor på 560 hk og 2.800 Nm drejningsmoment i kombination med helt nye gearkasser og bagaksler kan præstere op til 8 % lavere brændstofforbrug ved sammenligning med tilsvarende modeller fra Scanias tidligere modelprogram.

Preben sagde ja tak til at få demo-bilen på prøve, og den blev overdraget til en af Poul Møller ApS’ erfarne chauffører og indsat ved den samme type kørsel, som chaufføren kørte til hverdag i en anden trækker af svensk fabrikat. Og så gik det ellers afsted med samme 4-akslede sættevogn, samme tunge læs af div. materialer fra bl.a. midtsjællandske grusgrave til kunder i Nordsjælland, og ad samme ruter, som han kørte til daglig.

Efter en uges testkørsel kunne Preben konstatere, at 560 R-modellen havde udført samme type kørsel upåklageligt under helt sammenlignelige forhold med op til 20 % lavere brændstofforbrug end chaufførens oprindelig lastbil. Derfor var han ikke i tvivl om, at Poul Møller ApS skulle have et antal ”Super-Scania” ind i flåden, og at det kunne kun gå for langsomt.

Dog må han væbne sig med tålmodighed, for på grund af de generelt forlængede leveringstider, som de fleste lastbilmærker har oplevet de seneste par år, kan Scania først levere de første 560 R Super-lastbiler i den nye ordre efter den kommende sommerferie og derefter drypvis i løbet af efteråret og ind i 2023.

Både længere på literen og lavere egenvægt

- Vi indsatte demobilen på nogle af de ruter, hvor vores biler kører med tunge læs over lange stræk. 560 R-modellen viste sig at gå overraskende langt på literen, og vi kunne også konstatere, at den har en lavere egenvægt end referencelastbilen. Det giver mulighed for større nyttelast, som også bidrager til bedre totaløkonomi, fastslår Preben.

- Vi råder over mange forskellige typer lastbiler. Det gælder både forvogne uden og med kran på op til 375 t/m til kørsel med alt fra betonvarer over kævler og skure til maskiner samt trækkere til kørsel med bl.a. tipsættevogne, hurtigløbere, blokvogne mm. Det gælder om at optimere de forskellige lastbiler til kørselsopgaverne, og her viste demolastbilen til at være meget velegnet til bl.a. kørsel med materialer, tilføjer han.

- Vi glæder os til at få Scania 560 R-lastbilerne ind i flåden og har store forventninger til dem, slutter han.

Vognmandsforretningen Poul Møller ApS i Ebberup ved Hvalsø råder allerede i dag over flere nyere Scania som denne R 580 8x2*6 kranbil med V8-motor, men efter sommerferien suppleres flåden på ca. 100 lastbiler med et antal Scania Super sættevognstrækkere med den nye 13-liters 6-cyl. rækkemotor på 560 hk.

Fakta om Scania 560 R-modellen, som Poul Møller ApS får leveret et antal af fra efter sommerferien og frem:

Chassis: R 560 A 6x2 NB, 3-akslet på fuld luftaffjedring med F950-enkeltramme med luftforskydelig drejeskammel, kraftudtag til hydraulikanlæg, fabriksmonterede sideskørter, 480 liter brændstof-, 76 liter AdBlue- og 200 liters hydrauliktanke, heldækkende alu-dørkplade, 385/65 R22.5 dæk på foraksel, tvillingmonterede 315/70R22.5 dæk på trækaksel samt 385/55R22.5 dæk på bogieaksel, alu-fælge på alle tre aksler

Drivline: 13-liters, 6-cyl. rækkemotor med max. effekt på 560 hk/2.800 Nm, 14-trins G33CM-gearkasse med fuldautomatisk Opticruise gearskifteautomatik og automatisk/manuel kobling, gearspænd fra 20,81:1 i laveste krybegear til 0,78:1 i overgear, enkeltreduceret og forstærket R 885-bagtøj med mekanisk differentialespærre og 3,07:1 i udveksling

Førerhus: Højt placeret CR20-sovekabineførerhus med normal taghøjde samt diverse komfort- og sikkerhedspakker, bl.a. fuld læderpakke, lyspakke med LED-for-, sidemarkerings- og baglygter, chaufførpakke med Premium førerstol, Infotainment-pakke med stort musikanlæg og integreret navigationsanlæg, klimapakke med fuldelektronisk klimaanlæg samt ekstra motor- og kabinevarmer mm.

• bæredygtighed
  • lastbil