Trafiksikkerhed for børn

En lastbil med en vægt som 6 fuldvoksne elefanter og elever og lærere to anden-klasser, mødte en onsdag morgen op en kold december-dag i snevejr, på en parkeringsplads ved Kirstinebjergskolen afdeling Indre Ringvej i Fredericia.

Mødet var arrangeret af Christina Larsen fra Kirstinebjerg skolen i samarbejde med Henrik Krogh fra Scania, og havde til formål at give børnene bevidsthed om, hvad de selv kan gøre for at højne deres sikkerhed i trafikken - i særdeleshed i mødet med lastbiler.

Det var populært at prøve at sidde bag rattet i den store lastbil, da blinde vinkler og farlige højresving blev gennemgået. Således oplevede eleverne med egne øjne, hvor meget eller lidt, en chauffør kan se via sidespejlet – og fik derfor bedre viden om hvor de skal placere sig i trafikken når de møder en lastbil.

”I Scania vægter vi sikkerhed utrolig højt. Så da muligheden bød sig for at vise en gruppe børn, hvordan de bør omgås store lastbiler i trafikken, sprang vi naturligvis til. Det er utrolig vigtigt for os, at børn ikke blot ser på bilen som noget stort, flot og fantastisk, men også noget de skal have respekt for. Børnene lærte om blinde vinkler og især snakken om, ”kan du se chaufføren, kan chaufføren se dig” blev gentaget igen og igen. Spejle og afstand blev især sat i fokus, da børnene forstod, at denne tunge bil, svarende til 6 store elefanter, kan gøre meget skade, hvis man ikke passer på. ”
- Henrik Krogh, Scania

Om Scania Driver Academy:
Scania Driver Academy udbyder relevante uddannelser til chauffører i lastbilbranchen og har undervist lastbilchauffører i AMU-regi i mere end 10 år. Scania Driver Academy har afdelinger i Kolding, Aarhus, Odense og Ishøj.

• lastbil
  • trafiksikkerhed