Pressemeddelelse -

En epoke nærmer sig sin afslutning - snart tages de sidste luftledninger i det Sydfynske forsyningsområde ned

Der er sket mange ting siden Svendborg fik det allerførste elværk i 1906. I begyndelsen var der blot 436 kunder. I 1922 var Svendborg klar til at skifte de gamle gaslamper ud med “det hvide lys”, som elektrisk gadebelysning blev kaldt.

Der skal som bekendt strøm til at få en gadelygte til at lyse og til at sikre husholdningernes elektriske apparater. Derfor er der gennem tiderne opsat mange master, der skal bære de nødvendige ledninger. De ældste master er lavet af træstammer. Senere kom gittermaster i stål til. Disse var gode, når det gjaldt højspænding. Men rundt i de bynære områder kunne man i generationer se fuglene sidde i toppen af træstammen eller på en af ledningerne.

Sådan et syn er snart historie fortæller Per Svendsen, teknisk chef hos ORIGO Service A/S, der er en del af SEF koncernen. Han fortsætter med at forklare om årsagerne til, at luftledningerne nu lægges ned i jorden.

I dag forventer vi alle, at der altid er strøm i stikkontakten. Vi er jo afhængige af strøm. Her på Sydfyn kan vi prale af at have en af de højeste grader af forsyningssikkerhed – i hele verden. Hvor landsgennemsnittet for forsyningssikkerhed lyder på 99,997 % kan vi prale af strøm i kontakten i svimlende 99,999 % af tiden, forklarer Per Svendsen. Da der altid vil være en risiko for væltede træer i efterårets storme, hvilket kan skade ledningerne og betyde strømafbrydelse, er det afgjort bedre at lægge driftssikre kabler i jorden.

Arbejdet med at erstatte luftledninger med kabler i jorden har taget mange år. Da jeg for snart 30 år siden blev ansat som afdelingsleder for en nyoprettet projektafdeling, var en af de væsentlige opgaver, at få projekteret og kabellagt de mange luftledninger. I første omgang tog vi fat på vores 10 kV net. Denne opgave blev afsluttet for ca. 20 år siden. Den sidste del af projektet har drejet sig om lavspændingsnettet (0,4 kV). Det er i dette net, boligerne typisk er tilsluttet.

Vi er nu ved at være ved vejs ende. De sidste luftledninger på Nyborgvej i Svendborg tages ned inden årets udgang, lyder det fra Per Svendsen. Snart kommer en kurvevogn og montørerne klipper de sidste ledninger ned. Herefter distribueres al strøm i kabler i forsyningsområdet. Lige nu råder vi over 520 km 10 kV kabler og 880 km 0,4 kV kabler. Den overliggende forsyning til lokalområdet leveres fortsat fra Energinet via 150 kV luftledninger og 60 kV kabel og luftledninger fra Vores Elnet.

Sideløbende med det store og langstrakte kabellægningsarbejde er der gjort en stor og omhyggelig indsats med at registrere og dokumentere alle de nedgravede kabler. Disse ledningsdata danner i dag grundlag for hhv. en god og effektiv drift samt en præcis udbygning af nettet.Alle oplysninger deler vi løbende med entreprenørerne som arbejder i vores forsyningsområde, således vi undgår unødige graveskader og deraf følgende strømafbrydelser, når der er andre, som skal grave i jorden.

Det har været enkrævende opgave. Der skal derfor lyde en stor tak til alle de implicerede parter, men især til alle mine kolleger, som gennem de sidste 30 – 40 år har medvirket til, at vi nu er kommet sikkert i mål og i dag står med et kabelnet som er håndværksmæssigt godt skruet sammen. En særlig tak til entreprenørfirmaerne for et altid godt og konstruktivt samarbejde og for tillidsfulgt at have efterlevet vores særlige krav til nedgravningsarbejdet.

Per Dines Petersen, der er entrepriseleder hos Munck fortæller, at han igennem 40 år har haft fornøjelsen af at arbejde for SEF og været meget ude blandt deres gode folk. Jeg har arbejdet med kabellægninger og fibernettet, først for Jørgen Clausen i over 20 år, derefter Entreprenørfirmaet Ollerup som i dag er solgt til Munck Forsyning. Samarbejdet har altid været præget af god kvalitet og overholdelse af aftaler. De sidste 20 år har endvidere budt på godt samarbejde med Lotte Madsen, som vejmyndighed og siden bygherre for Svendborg Vejbelysning, forklarer Per Dines Petersen.

Ny belysning til gadenORIGO Service varetager drifts- og vedligeholdes af vejbelysningen. Der er tale om en opgave, som vi har vundet i licitation. Der har gennem alle årene været og er fortsat et rigtig godt samarbejde mellem os og Svendborg Vejbelysning, når der skulle kabellægges luftledninger, forklarer Per Svendsen.

Lotte Madsen fra Svendborg Vejbelysning A/S supplerer med at boligområder og trafikveje nu er blevet løftet såvel etisk som trafiksikkerhedsmæssigt. Videre forklarer Lotte Madsen, at projekterne har krævet stor koordinering og samarbejde blandt parterne. Det har været en stor fordel med den lokale indsigt og faglighed fra entreprenørerne, når arbejdet skulle udføres. Samtidig har vi sørget for rettidig information og haft en god dialog med borgere og erhvervsdrivende i de områder, der er blevet berørt.
Renovering af vejbelysningen, hvor gamle armaturer er udskiftet til ny LED-belysning, har tillige medført en stor strømbesparelse og en positiv påvirkning af miljøet ved mindre C02 udledning, slutter Lotte Madsen.

For flere oplysninger kontakt

Per Svendsen, teknisk chef hos ORIGO Service A/S på 3069 6444

• Energispørgsmål

• ledningsnet
  • elnet
  • eldistrubution
  • elnetselskab

SEF A/S er moderselskabet i SEF-koncernen, som er grundlagt i 1906 og er i dag en Erhvervsdrivende Fond og
ISO9001-certificeret. Hovedkontoret ligger i Svendborg og ét kontor i København. Vi er optagede af at inspirere vores kunder til et mere miljørigtigt energiforbrug.

Med vores datterselskab SEF Energi A/S har vi leveret energi til private og erhvervsdrivende
i mere end 110 år, hvor vi tilbyder forskellige el og naturgasprodukter. Yderligere rådgiver vi virksomheder i optimering af energianvendelsen og forbedringer.

Vi håndterer også el-installationer og netværksløsninger for virksomheder over hele landet med vores datterselskab FiberLAN A/S, som har kontor i Odense.