CLT konstruktioner og hvordan det fastgøres

Byggeriet kigger løbende efter nye materialer og løsninger der kan mindske miljøbelastningen. Ét af de større gennembrud i denne sammenhæng er fremkomsten af de såkaldte CLT elementer. CLT eller Cross-Laminated Timber er, som navnet indikerer, træ-elementer der kan anvendes til vægge, gulve osv. i f.eks. etageejendomme, hvor man traditionelt ville have anvendt beton. Træ er jo som bekendt en naturressource med en høj grad af genanvendelighed, hvorfor CLT da også anprises for sine fordele ift. at forbedre byggeriernes miljøregnskab.

CLT er dog stadig et nyt område for mange i den danske byggebranche, hvorfor der er brug for at udbrede kendskabet til godkendte og dokumenterede fastgørelsesløsninger til disse elementer. Simpson Strong-Tie har gennem sin ekspertise inden for netop fastgørelsessystemer til træ udarbejdet et nyt teknisk katalog som guider læseren til at finde den optimale fastgørelsesløsning til den applikation som skal bygges, hvad enten der måtte være tale om CLT til CLT eller CLT til beton.

Ud over bygningsbeslag tilbyder Simpson Strong-Tie også de skruer som er vigtige når man fastgør CLT elementer. I kataloget findes alle de nødvendige bæreevneværdier for både samlinger udført med beslag eller med skruer.

”Vi håber at dette katalog kan være med til at give den danske byggebranche bedre kendskab og sikkerhed for hvordan man effektivt og sikkert arbejder med CLT fastgørelse” udtaler Kasper Bregendahl, adm. direktør hos Simpson Strong-Tie A/S. ”CLT har i de seneste år vokset sig stort i lande som Østrig, Italien og Schweiz. Vi håber at vi med vores biddrag kan være med til at få træelementerne mere ind i en dansk kontekst, hvor vi kan biddrage med vores viden omkring dette område” afslutter han.

Kataloget kan findes digitalt på virksomhedens hjemmeside www.strongtie.dk eller et fysisk eksemplar kan rekvireres ved at skrive en mail til info@strongtie.dk.

• Bygning, ejendom

• clt
  • skruer
  • simpson strong-tie
  • strongtie
  • bygningsbeslag

Simpson Strong-Tie er verdens førende producent af bygningsbeslag. Vi udvikler, tester og fremstiller flere beslag end nogen anden producent indenfor branchen. I Danmark produceres beslagene på produktionsanlægget i Boulstrup, tidligere kendt under navnet BMF Bygningsbeslag A/S. Her har man i mere end 60 år udviklet og produceret bygningsbeslag af højeste kvalitet til den danske byggebranche.

Frederik Lindgaard

Pressekontakt Marketing Manager (+45) 8781 7470