Danskerne higer efter julens "frihed" fra hverdagens kompleksitet

Rom, whisky, øl, lakrids, økologisk chokolade, te, kaffe og sexlegetøj.

Vi har aldrig før været eksponeret for så mange forskellige pakkejulekalendere og det tyder på at behovet for selvforkælelse heller aldrig har været større.

Det kommer ikke bag på kultursociolog, foredragsholder og forfatter til seks bøger om vores samtid og livsformer, Emilia van Hauen. ”Der er tale om to meget tydelige tendenser. Den ene er, at vi har voldsomt brug for noget kompleksitetsreduktion, eller med et andet ord enkelthed, i vores hverdag. Vi skal nemlig hele tiden tage stilling til alt fra julegavekøb til terror – og det stresser os. Så når vi får serveret en mulighed for at gøre et andet menneske glad gennem en simpel handling, nemlig blot at købe gaven, fordi dem der sælger den, har gjort det komplicerede enkelt ved at samle de mange elementer, der udgør gaven, så slår vi lettede til!” https://www.youtube.com/watch?v=D8gDYQzjN0Q

Designersexlegetøj: Efterspørgslen på over 900%

Den danske gazellevirksomhed Sinful, har set en stigning i efterspørgslen på over 900% på deres julekalendere med designersexlegetøj, mål op imod samme periode sidste år.

- Vi havde forventet en stigende interesse i år, men er meget overvældet over at markedet er så tændt på ideen om en julekalender med 24 frække overraskelser, siger Mathilde Mackowski, der er stifter af Sinful.

Udsolgt i starten af november

Også den nye og hurtigt voksende danske vinklub, Winefamly er overrasket over danskernes trang til de 24 overraskelser i december. Som noget nyt i år valgte de at tilbyde en julekalender med specialøl og på blot en uge var alt udsolgt.

- Vi er meget overraskede over salget af julekalendere i år til vores medlemmer. I det hele taget ser vi en meget stor interesse i at give øl og vin som julegave, så selvom vi er gået udsolgt på julekalendere har vi besluttet at sammensætte endnu flere "pakker", der kan bruges som julegaver, siger Thomas Pedersen, der er stifter af Winefamly.

Kultursociolog Emilia van Hauen slutter af med at slå fast: ”Den anden tendens er, at julen altid kalder på nydelse og løssluppenhed, for hverdagen er ikke bare kompliceret; den er også meget kontrolleret, så at give os hen til nydelsen og sanseligheden, er en gave vi giver både os selv og de andre, så vi sammen kan skabe en fest i den mørke tid.”

Bonus info:

- WineFamly er barn af kokken Thomas Herman, Onfone og Mofibo grundlægger Morten Strunge, Rasmus Jensen og Thomas Pedersen. Alle med vidt forskellige fagområder og kompetencer. Dog har de en ting til fælles, nemlig passionen for vin og gastronomi. Winefamly snuppede guldprisen ved e-handelsprisen 2017 og vandt ivækstprisen: Årets væksteventyr i 2017.

- Sinful er stiftet af Mathilde Mackowski og Tonny Andersen, og virksomheden tæller i dag 62 medarbejdere og omsætter for et trecifret millionbeløb. Virksomheden er den største online sexshop i Skandinavien og har webshops i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Sinful har foruden de tre Gazellepriser i 2015, 2016 og 2017 også modtaget E-handelsprisen “Årets E-ner” i 2017.

Vedr. spørgsmål kontakt:

Mathilde Mackowski