Toppen af Åre 7. november 2023. Foto: Lars "Laffa" Matsson

Pressemeddelelse -

Alle SkiStars skidestinationer i Norge og Sverige åbner tidligt efter usædvanligt tidligt snefald og vedvarende kulde

SkiStar, Skandinaviens førende skiferievirksomhed, åbner i år alle deres fem skisportssteder betydeligt tidligere end planlagt. Sneen er faldet tidligt i år, og fordi oktober har været kold, har der været optimale forhold for sneproduktion. Det sikrer en god start på skisæsonen med en slidstærk base af sne, som giver snegaranti for hele sæsonen. Sälen og Vemdalen er allerede åbne. Åre og Trysil åbner 17. november, og Hemsedal åbner 24. november.

De skandinaviske fjelde har en optimal geografisk placering i forhold til at få masser af sne og kolde temperaturer. Det betyder, at man som skiløber kan stole på snesikkerheden. Vejrforholdene har sikret masser af sne og kulde på skisportsstederne, så der er både sne fra naturens side og gode muligheder for at producere sne, når der er kuldegrader. SkiStar har gennem lang tid arbejdet med investeringer og en langsigtet plan for snesikring ved hjælp af effektive sneproduktionssystemer.

- Højdepunktet på året er, når vi åbner for vintersæsonen, og at det nu kan ske markant tidligere end normalt, er bare en god start på sæsonen. Vi tilbyder snegaranti fra 16. december, indtil vi lukker engang i foråret, og med denne start på sæsonen er man sikret et godt snelag på alle vores fem destinationer ekstra tidligt, siger Stefan Sjöstrand, administrerende direktør for SkiStar.

SkiStar Åre åbner for skiløb fra Åreskutans top med i alt 890 meters faldhøjde lige fra sæsonstarten. I Sälen og Vemdalen åbnede man for skiløb allerede 4. november. 17. november åbner flere pister og lifte på disse destinationer, blandt andet populære Gustavbacken i Lindvallen i Sälen.

- Vi er glade for at kunne tilbyde vores gæster skiløb helt fra toppen lige fra starten af sæsonen, hvilket kun er sket én gang før. Efterårets kulde og sne kombineret med vores effektive sneproduktionssystemer gør det muligt for os at levere en fantastisk skioplevelse meget tidligt i år, siger Sebastian Thomasson, destinationschef hos SkiStar Åre.

Alle detaljerede åbningsoplysninger kan ændres på grund af vejret. For at følge de aktuelle lift-, piste- og vejrforhold for hver destination se her.

Markant flere danske familier kører mod nord til vinter

Mange familier med små børn kommer på ski til vinter. SkiStar har registreret en stigning på 37 procent i bookingerne af Valles vinteruger, hvor børn til og med seks år får gratis skiskole, skileje og liftkort i ugerne 2-5 og uge 15. Der er også en markant stigning i antallet af danske elever i skiskolerne - 4.000 flere elever end sidste vinter kan se frem til at blive bedre til at stå på ski, hvilket er en stigning på over 60 procent.

Alle bookingtal er fra SkiStars bookingsystem i oktober 2023 og sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

SkiStar AB (publ) er en virksomhed med aktiviteter inden for fjeldturisme og er noteret på Nasdaq Stockholm, Mid Cap-segmentet. Koncernen ejer og driver bjerganlæg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre og Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Forretningen er opdelt i tre segmenter; Drift af skisportssteder, ejendomsudvikling og -forvaltning samt hoteldrift.

Som den førende feriearrangør for Skandinavien er SkiStars forretningsidé at skabe uforglemmelige fjeldoplevelser, udvikle bæredygtige destinationer, tilbyde overnatning, aktiviteter, produkter og services af højeste kvalitet med vores gæster i fokus.

Billeder og film i SkiStars presserum kan frit publiceres sammen med information om SkiStar og/eller SkiStars destinationer og produkter.

Pressekontakt PR-chef SkiStar AB PR och press +46 76 11 860 02

Mindeværdige vinter oplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal og Trysil

SkiStar ejer og driver Skandinaviens fem største alpine skianlæg: Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige, Hemsedal og Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision er at skabe mindeværdige vinteroplevelser som den førende operatør af europæiske alpindestinationer.

SkiStars skisteder er perfekte rejsemål for aktive livsnydere. Her kan familier og venner nyde skønne dage på skibakkerne. Mange har opdaget glæden ved alpint skiløb, men også den gavn en ferie på skibakken kan gøre, når kroppen skal trænes, batterierne oplades og man vil omgås nære og kære.

Velkommen til vores skisteder i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann i Tyrol samt citybakken Hammarbybacken!