Trysil 15. januar 2024

SkiStar: All time high for danskere på skiferie i Sverige og Norge denne vinter

Flere danskere end nogensinde før tager nordpå for at stå på ski denne vinter ifølge SkiStars bookingtal. SkiStar, der er Skandinaviens førende skiferievirksomhed, rapporterer om stigninger på op til 81 procent i fx Vemdalen i antallet af danske bookinger sammenlignet med sidste vinter. Danskerne har aldrig tidligere booket så mange overnatninger på SkiStars destinationer som denne vinter.

Sneen faldt tidligt på pisterne i efteråret, selv i Danmark ligger der en del sne efter en kold periode, men det ser ud til at danskerne ikke kan få nok af sneen i år. Rekordmange danskere har booket skiferie til SkiStars fem skisportssteder i Sverige og Norge denne vinter. Der er både mange helt nye gæster på SkiStars destinationer, og så er der mange, der tager længere nordpå for at stå på ski i år. Stigningerne ligger på rekordhøje 81 procent for Vemdalen, 54 procent for Åre og 34 procent for Sälen i Sverige. I norske Trysil er stigningen i antallet af bookinger på 28 procent og i Hemsedal 11 procent, sammenlignet med sidste år.

- Det er helt fantastisk, vi ligger på all time high for gæster fra Danmark. Vi har aldrig nogensinde haft så mange bookinger fra Danmark. Danskerne kommer denne vinter både til destinationer, som de ikke har besøgt tidligere, og de rejser også i højere grad senere på sæsonen. Vi ser 50 procents stigning i antallet af bookinger i marts inklusive påsken, og det er jo også en vidunderlig tid at nyde pisterne på, så det er dejligt, at flere oplever de lange, lyse dage og kolde nætter, som giver perfekt sne. Og vi har masser af sne, mellem 60 cm og 1 meter dyb sne på vores destinationer lige nu, siger Stefan Sjöstrand, administrerende direktør for SkiStar.

Sønderjyderne og københavnerne booker mest

Sønderjyske skientusiasterne tager i stor stil nordpå denne vinter. Sønderjylland er den region i Danmark der har den største stigning i antallet bookinger, hele 44 procent i stigning sammenlignet med sidste sæson. Dernæst kommer området København, Frederiksborg, Nordsjælland og Vestsjælland, hvor bookingerne stiger med 32 procent.

Totalt har Skistar udlejet deres boliger til danskere i over 107.000 nætter* indtil videre denne vinter. SkiStar har aldrig tidligere udlejet mere end 100.000 nætter*.

Flere transportformer for danskere, som vil på pisterne i Sverige og Norge

Fra Københavns lufthavn går der direkte fly til både Sälen/Trysil og til Åre med SAS, som også flyver fra Aalborg til Sälen/Trysil. Billetterne kan bestilles på SAS’ hjemmeside.

SneXpressen kører natbus til Sälen og Trysil. Busserne kører to gange om ugen, onsdag og lørdag, så man kan få fire eller otte dage på ski. Stoppestederne er Aarhus, Vejle, Odense, Nyborg, Slagelse, Ringsted, København, Lyngby og Helsingør. Busserne er med høj komfort og lækre flysæder, så man kan komme udhvilet frem.

Fakta:

• 28 procent stigning i antallet af danske bookinger af overnatning* sammenlignet med sidste vinter i gennemsnit på SkiStars skisportssteder.
  • Stigning i antallet af bookinger på SkiStars fem destinationer:
    • Vemdalen 81 %
    • Åre 54 %
    • Sälen 34 %
    • Trysil 28 %
    • Hemsedal 11 %

Alle bookingtal er fra SkiStars bookingsystem i januar 2024 og sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

*Bookingerne bliver målt i antal udlejede nætter. Dvs. en nat i en lejlighed eller hytte, uanset om boligen er udlejet til én eller fx 10 personer.

SkiStar AB (publ) er en virksomhed med aktiviteter inden for fjeldturisme og er noteret på Nasdaq Stockholm, Mid Cap-segmentet. Koncernen ejer og driver bjerganlæg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre og Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Forretningen er opdelt i tre segmenter; Drift af skisportssteder, ejendomsudvikling og -forvaltning samt hoteldrift.

Som den førende feriearrangør for Skandinavien er SkiStars forretningsidé at skabe mindeværdige fjeldoplevelser, udvikle bæredygtige destinationer, tilbyde overnatning, aktiviteter, produkter og services af højeste kvalitet med vores gæster i fokus.

Billeder og film i SkiStars presserum kan frit publiceres sammen med information om SkiStar og/eller SkiStars destinationer og produkter.

Pressekontakt PR-chef SkiStar AB PR och press +46 76 11 860 02

Mindeværdige vinter oplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal og Trysil

SkiStar ejer og driver Skandinaviens fem største alpine skianlæg: Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige, Hemsedal og Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision er at skabe mindeværdige vinteroplevelser som den førende operatør af europæiske alpindestinationer.

SkiStars skisteder er perfekte rejsemål for aktive livsnydere. Her kan familier og venner nyde skønne dage på skibakkerne. Mange har opdaget glæden ved alpint skiløb, men også den gavn en ferie på skibakken kan gøre, når kroppen skal trænes, batterierne oplades og man vil omgås nære og kære.

Velkommen til vores skisteder i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann i Tyrol samt citybakken Hammarbybacken!