Gå til indhold
SkiStar: Masser af sne og mange danske skiløbere i de skandinaviske fjelde til jul og nytår

Pressemeddelelse -

Skisæsonen er skudt godt i gang på SkiStars destinationer, og interessen for at holde juleferie i de skandinaviske fjelde har været meget stor denne vinter, også fra danske skiløbere. Det kolde vejr i december har gjort det muligt for SkiStar at producere masser af sne, hvilket giver et rigtig godt udgangspunkt for en lang og snesikker vintersæson. Flere destinationer, især Trysil, Hemsedal og Sälen, har også fået godt med natursne de seneste dage. Og tager man nordpå, får man ekstra meget skiløb for pengene lige nu, da valutafordelen er stor, særligt i Sverige.

På alle SkiStars fem destinationer, Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige og Hemsedal og Trysil i Norge, har der været usædvanligt mange gæster mellem jul og nytår - fx var der 19.347 skigæster den 30. december i Sälen. En god del af gæsterne kommer fra Danmark. De er særligt glade for at stå på ski i juleugen, og på den måde være sikker på en hvid jul. Denne jul havde SkiStars destinationer 12 procent flere danske gæster end i julen 2019, som var den seneste ”normale” jul inden pandemien. Også i uge 1 i år var der 12 procent flere danske gæster end i samme uge i 2020, inden pandemien. SkiStar mærker allerede nu en stor interesse for den næstkommende vinter i 2023/2024.

- Vi er utroligt glade for, at vi har haft så mange gæster på vores destinationer i jule- og nytårsugerne på trods af de mange udfordringer i verdenen omkring os. Alene den 30. december havde vi over 67.000 skigæster* samlet på vores destinationer, hvilket er det næsthøjeste antal skigæster, vi nogensinde har haft på denne dato. Det viser, at mange stadig vælger at tage til fjeldene, og at vores gæster prioriterer alpint skiløb højt selv i vanskelige tider. Trenden med at holde ferie tæt på i de fantastiske skandinaviske fjelde fortsætter. For vores danske gæster er det særligt fordelagtigt at tage på skiferie i Sverige denne vinter, da valutakursen på den svenske krone er uhørt lav i øjeblikket, siger Stefan Sjöstrand administrerende direktør for SkiStar.

Puddersne og masser af aktiviteter forude
I den seneste tid har temperaturerne ligget et godt stykke under frysepunktet, og det har sneet meget på flere skisportssteder. I Trysil og Hemsedal er der faldet henholdsvis over 42 og 92 cm nysne de seneste dage. Snedybden er nu 79 cm i Sälen (Lindvallen), 51 cm i Vemdalen, 37 cm i Åre, 103 cm i Trysil (Skihytta) og 150 cm i Hemsedal.

- Vi har haft ideelle forhold til at producere sne takket være kulden i december og vores investeringer i endnu bedre sneproduktion. Sneen fra snekanonerne er meget robust og slidstærk, og med en god bund af kanonsne forlænges skisæsonen betydeligt, uden at naturen tager skade af slitage. Den naturlige sne, der er kommet, giver et ekstra krydderi, som vi ved, at vores gæster sætter pris på. Så nu ser vi frem til en lang vintersæson fyldt med mange aktiviteter på vores destinationer, siger Niclas Sjögren Berg, driftsdirektør for SkiStar.

Efter vintersæsonens første periode med intense højsæsonsuger fortsætter vinteren hos SkiStar med masser af aktiviteter og arrangementer i januar og februar med alt fra SkiStar Winter Games til de populære Valles vinteruger i januar og i uge 13, med bl.a. gratis skiskole, skileje og SkiPass for børn op til seks år på SkiStars skisportssteder. Vinterferieugerne i februar, er allerede særdeles velbookede og populære, ikke mindst blandt børnefamilier.

Læs mere om Valles vinteruger her

Læs mere om aktiviteter og arrangementer her

*Skigæster refererer til dem, der har brugt SkiStars liftsystem i perioden 22. december 2022 - 8. januar 2023. Børn under syv år, der kører gratis, er derfor ikke med i statistikken ovenfor. Denne gruppe udgør normalt cirka 6-12 procent af de besøgende, afhængig af destination og uge. Ifølge branchestandarder udgør de 10 procent af det samlede antal skigæster.

Læs mere og book på: https://www.skistar.com/da/

For yderligere information og pressehenvendelser: Kontakt Petra Hallebrant, PR- & Kommunikationschef, SkiStar AB - petra.hallebrant@skistar.com, tlf. +46 729-637 332 eller +46 280 841 60

Regions

SkiStar AB (publ) er en virksomhed med aktiviteter inden for fjeldturisme og er noteret på Nasdaq Stockholm, Mid Cap-segmentet. Koncernen ejer og driver bjerganlæg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre og Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Forretningen er opdelt i tre segmenter; Drift af skisportssteder, ejendomsudvikling og -forvaltning samt hoteldrift.

Som den førende feriearrangør for Skandinavien er SkiStars forretningsidé at skabe mindeværdige fjeldoplevelser, udvikle bæredygtige destinationer, tilbyde overnatning, aktiviteter, produkter og services af højeste kvalitet med vores gæster i fokus.

Billeder og film i SkiStars presserum kan frit publiceres sammen med information om SkiStar og/eller SkiStars destinationer og produkter.

Pressekontakt PR-chef SkiStar AB PR och press +46 76 11 860 02

Mindeværdige vinter oplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal og Trysil

SkiStar ejer og driver Skandinaviens fem største alpine skianlæg: Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige, Hemsedal og Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision er at skabe mindeværdige vinteroplevelser som den førende operatør af europæiske alpindestinationer.

SkiStars skisteder er perfekte rejsemål for aktive livsnydere. Her kan familier og venner nyde skønne dage på skibakkerne. Mange har opdaget glæden ved alpint skiløb, men også den gavn en ferie på skibakken kan gøre, når kroppen skal trænes, batterierne oplades og man vil omgås nære og kære.

Velkommen til vores skisteder i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann i Tyrol samt citybakken Hammarbybacken!