Gå til indhold
Titusinder af danskerne tager mod Norge og Sverige i vinterferien: SkiStar oplever opsving i danske bookinger

Pressemeddelelse -

Om kun få uger er der vinterferie i Danmark, den absolutte højsæson for skirejser for de omkring en halv million danskere, der normalt tager på skiferie. Efter sidste års fravær af skirejsemuligheder, er der mange, der glæder sig ekstra meget til igen at mærke sneen under skiene i år. Bookingtallene for skirejser taler deres tydelige sprog – danskere vil gerne på ski igen, og mange tager turen nordpå. SkiStar, der ejer flere skidestinationer i Norge og Sverige, oplever en positiv trend i danske bookinger, efter at de svenske indrejserestriktioner blev lettet fra den 21. januar, hvor det blev nemmere at rejse ind i og via Sverige. Særligt de norske skidestinationer Hemsedal og Trysil er normalt dansker-magneter.

SkiStar forventer et stort antal danske skiturister på deres destinationer i de kommende uger, som er højsæson for danske skirejser, men også uge 10, 11 og 12 er populære blandt danske skiløbere i de norske og svenske fjelde.

- Vi har en stor andel danske gæster, og de er meget vigtige for os. De danske gæster kommer typisk i vinterferien, men mange er også glade for at komme lidt senere på sæsonen. I uge 10-12 er der god plads på pisterne, og i marts nyder vi de lidt længere og lysere dage,” siger Gudrun Sanaker Lohne, destinationsleder i SkiStar Trysil.

Særligt Hemsedal og Trysil er destinationer med nærmest magnetisk tiltrækningskraft på danskerne. Ud af alle SkiStars danske bookinger går 83 procent til de to norske destinationer. Destinationerne byder da også på hele pakken, når det kommer til skiferie, med mange typer af overnatningsmuligheder i både hytter og på hotel, varieret skiløb for alle typer af skiløbere og masser af aktivitetsudbud for store og små, for eksempel med den populære maskot snemanden Valle.

- Vi oplever, at danske gæster viser stor interesse for at booke skiferie hos os nu, hvor de nye svenske rejserestriktioner igen har gjort det nemmere at rejse ind i Sverige og dermed også videre til Norge. Nu skal man bare kunne vise sit coronapas ved den svenske grænse, og hvis man skal videre til Norge, er det nok at registrere sig og tage en hjemmetest, når man er nået frem til sin destination,” siger Andreas Smith-Erichsen, destinationsleder i SkiStar Hemsedal.

Fakta om Trysil – med Norges bedste skihotel

Trysil er Norges største skidestination med pister helt oppe på 1.100 meters højde, og den længste pist er 5,4 kilometer lang. Trysil byder på 69 pister og 32 lifter med skiløb fra grøn til sort. Hotel Radisson Blu Resort i Trysil har lige fået prisen som Norges bedste skihotel i World Ski Awards for femte gang. Trysil ligger kun 2,5 timers kørsel fra Oslo.

Fakta om Hemsedal – Skandinaviens alper

Hemsedal byder på skiløb på 53 pister og 23 lifter fra tre fjeldtoppe på over 1.400 meters højde. Alle pister fører til det samme sted i dalen. Populære SkiStar Lodge Hemsedal Suites ligger for foden af bjerget, og alt er er tilgængeligt lige uden for døren. Hemsedal ligger 3 timers kørsel fra Oslo.

Mere om SkiStars svenske og norske destinastioner: https://www.skistar.com/da/skisteder/

Trygt og sikkert hos SkiStar

Tryghed og sikkerhed på skiferien har længe været i fokus hos SkiStar., og siden udbruddet af coronapandemien har området haft ekstra fokus herpå. Siden sidste sæson har SkiStar indført flere nye rutiner og interne retningslinjer, som også vil blive brugt i denne sæson. SkiStar har udviklet konceptet ’Trygt og Sikkert’, et kundeløfte, der strækker sig fra bestillingstidspunktet til opholdet på overnatningsstedet og ude på skianlægget. Pandemien har betydet store ændringer for at tilpasse destinationerne, og det sidste år har SkiStar prioriteret at implementere disse ændringer, så destinationerne kan byde på et trygt og sikkert ophold.

Læs mere om tryghed og sikkerhed: https://www.skistar.com/da/myskistar/allman-bokningsinformation/

Rejserestriktioner til Sverige

Fra og med den 21. januar behøver rejsende ikke længere at fremvise en negativ test, når de skal rejse ind i Sverige fra Danmark. Udenlandske statsborgere fra EU/EES skal vise et gyldigt coronapas ved indrejse til Sverige. Et gyldigt coronapas er dokumentation for enten færdigvaccination, en negativ test taget højst 72 timer før ankomst, eller at man har været tidligere smittet med Covid-19 inden for de seneste 6 måneder.

Læs mere om de svenske rejserestriktioner

Rejserestriktioner til Norge

Før rejse til Norge skal alle over 16 år registrere sig inden ankomst på reg.entrynorway.no.

Hvis man ikke har et gyldigt coronapas, er der særlige regler: www.helsenorge.no/koronavirus/reise.

Alle skal testes ved indrejse til Norge, uanset alder og vaccinationsstatus. Testen kan tages ved grænsen. Hvis der ikke er testmulighed ved grænsen, skal man teste sig senest 24 timer efter ankomst med en selvtest af typen antigen hurtigtest, en så kaldt ”hjemmetest”. Ved positivt testresultat skal der tages en PCR-test hurtigst muligt og senest inden for 24 timer.

Læs mere om de norske rejserestriktioner

For mere information og pressehenvendelser: Kontakt Hege Ousland PR & Kommunikation SkiStar Norge AS - hege.ousland@skistar.com / +47 906 76 417, +46 280 841 60

Regions

SkiStar AB (publ) er en virksomhed med aktiviteter inden for fjeldturisme og er noteret på Nasdaq Stockholm, Mid Cap-segmentet. Koncernen ejer og driver bjerganlæg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre og Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Forretningen er opdelt i tre segmenter; Drift af skisportssteder, ejendomsudvikling og -forvaltning samt hoteldrift.

Som den førende feriearrangør for Skandinavien er SkiStars forretningsidé at skabe mindeværdige fjeldoplevelser, udvikle bæredygtige destinationer, tilbyde overnatning, aktiviteter, produkter og services af højeste kvalitet med vores gæster i fokus.

Billeder og film i SkiStars presserum kan frit publiceres sammen med information om SkiStar og/eller SkiStars destinationer og produkter.

SkiStar Pressetjeneste (kun akutte spørsmål)

Pressekontakt Åpen fra 2. desember 2024 til 1. mai 2025 For andre tider på året utenfor kontortid, vennligst kontakt SkiStars kundeservice på +47 624 50 000 +46 280 841 60

Mindeværdige vinter oplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal og Trysil

SkiStar ejer og driver Skandinaviens fem største alpine skianlæg: Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige, Hemsedal og Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision er at skabe mindeværdige vinteroplevelser som den førende operatør af europæiske alpindestinationer.

SkiStars skisteder er perfekte rejsemål for aktive livsnydere. Her kan familier og venner nyde skønne dage på skibakkerne. Mange har opdaget glæden ved alpint skiløb, men også den gavn en ferie på skibakken kan gøre, når kroppen skal trænes, batterierne oplades og man vil omgås nære og kære.

Velkommen til vores skisteder i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann i Tyrol samt citybakken Hammarbybacken!