Vasaløbet på cykel – SkiStar inviterer til cykelfestival sammen med Cykelvasan

Vasaløbet på cykel – SkiStar inviterer til cykelfestival sammen med Cykelvasan

SkiStar og Vasaloppet introducerer Vasaloppet Bike Festival, et nyt og spændende initiativ i forbindelse med årets Cykelvasa - Nordens største mountainbikeløb. Interessen for at bo og holde ferie i Sälen under cykelløbet er steget siden sidste år, og nu forventes der endnu flere besøgende.

Sälen er Vasaløbets vugge og startsted for tusindvis af langrendsentusiaster, der udfordrer sig selv på det 90 kilometer lange løb. Om sommeren er det cykelrytterne, der kan prøve kræfter med Cykelvasan, der er Nordens største MTB-løb. Nu inviteres der også til Vasaloppet Bike Festival Sälen - et nyt cykelevent i ugen op til Cykelvasan fra 5. august til 11. august.

- Som en del af vores gode samarbejde med Vasaloppet tager vi nu endnu et vigtigt skridt for at fremme en aktiv livsstil og etablere Sälen som en førende destination for familieorienterede cykeloplevelser. Med Cykelvasan 2024 og Vasaloppet Bike Festival får man både oplevelsen af sommeren i Sälenfjeldene og chancen for at prøve andre sommeraktiviteter som sommerski, mountain coaster og klatrepark, der passer til hele familien. Lige nu ser vi en stigning i vores indkvarteringsbookinger sammenlignet med sidste års Cykelvasa, og det er tydeligt, at interessen for en aktiv ferie i Sälen vokser, siger Tomas Berg, destinationschef, SkiStar Sälen.

I løbet af en hel uge vil Vasaloppet Bike festival omfatte over 30 forskellige aktiviteter, der er nøje planlagt for at imødekomme behovene hos deltagere i alle aldre og på alle niveauer. Festivalens besøgere kan se frem til det nyeste fra forskellige cykelbrands, demonstrationer af cykelprodukter og sociale ture med kendte profiler fra cykelverdenen. Festivalen kulminerer i Vasaloppet Bike Party, en festlig sammenkomst, der fejrer fællesskabet omkring cykling.

- Vi fortsætter med at investere i eventprogrammet for at skabe endnu mere feststemning i løbet af Vasaloppets sommeruge. På Vasaloppet Bike Festival er der fokus på familien, og der er aktiviteter for alle aldre, og de fleste aktiviteter er gratis, siger Lena Hermansson, forretningsudviklingschef hos Vasaloppet.

Indtil videre er næsten 10.000 cyklister tilmeldt Cykelvasan 2024, og prognosen peger på over 15.000 deltagere. Lørdag 10. august afholdes den 16. udgave af Cykelvasan 90, som også vil blive sendt live i Danmark på sportskanalen Sport Live. Begge vindere fra 2023, Amanda Bohlin, Åtvidaberg, og Kristian Klevgård, Norge, er tilmeldt.

Vasaloppet Bike Festival

Nye events i Sälen denne sommer

Ud over Vasaloppet Bike Festival i Sälen er der flere andre arrangementer i Sälen i løbet af sommeren og efteråret. Et helt nyt arrangement er Women's Mountain Bike Weekend 5.-7. juli i Lindvallen, Sälen. Dette er også et samarbejde mellem Vasaloppet og SkiStar, som sammen med cykelklubben og fællesskabet SHe Rides arbejder for at få flere kvinder til at begynde at cykle gennem en inspirerende cykelweekend i Sälen. Hovedtræner i weekenden er Jessica Clarén, officiel Vasalopps-træner, elitecykelrytter og grundlægger af SHe Rides.

262 Scandinavian Mountains Gravel Route
I juni er der premiere på 262 Scandinavian Mountains Gravel Route – et grusvejseventyr for gravelcyklister i fjeldlandskabet mellem Sälen og Trysil. Oplev to lande og seks udfordrende cykeletaper på to dage, totalt 262 kilometer udfordrende cykling gennem naturparker, langs vandfald og op ad bjerge.

Flere cykelevents

Hemsedal Trail Daze 4-7 juli

Åre Bike Festival 5.-7. juli

Utflukt Terrängcykelfestival Trysil Bike Arena bliver 10 år i år og fejrer det med et stort og spændende event 20.-23. juni.

Mountainbikecamp 2024 er en camp for unge, der vil udvikle deres færdigheder og have det sjovt med andre unge cykelryttere.

Sommer- og efterårssæsonen i Sälen fra 6. juni til 3. november.

Fakta overnatninger: Antallet bookede overnatninger gennem SkiStars booking i Sälen er steget med 6 procent i år sammenlignet med sidste år.

Regions

SkiStar AB (publ) er en virksomhed med aktiviteter inden for fjeldturisme og er noteret på Nasdaq Stockholm, Mid Cap-segmentet. Koncernen ejer og driver fjeldanlæg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre og Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Forretningen er opdelt i tre segmenter; drift af skisportssteder, ejendomsudvikling og -forvaltning samt hoteldrift.

Som den førende feriearrangør for Skandinavien er SkiStars forretningsidé at skabe uforglemmelige fjeldoplevelser, udvikle bæredygtige destinationer, tilbyde overnatning, aktiviteter, produkter og services af højeste kvalitet med vores gæster i fokus.

Billeder og film i SkiStars presserum kan frit publiceres sammen med information om SkiStar og/eller SkiStars destinationer og produkter.

Pressekontakt PR-chef SkiStar AB PR och press +46 76 11 860 02
SkiStar Pressetjeneste (kun akutte spørgsmål)

Pressekontakt Åben fra den 2. december 2024 til den 1. maj 2025 For andre tidspunkter på året uden for kontortid, kontakt venligst SkiStars kundeservice på +46 771-84 00 00. +46 280-841 60

Mindeværdige vinter oplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal og Trysil

SkiStar ejer og driver Skandinaviens fem største alpine skianlæg: Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige, Hemsedal og Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision er at skabe mindeværdige vinteroplevelser som den førende operatør af europæiske alpindestinationer.

SkiStars skisteder er perfekte rejsemål for aktive livsnydere. Her kan familier og venner nyde skønne dage på skibakkerne. Mange har opdaget glæden ved alpint skiløb, men også den gavn en ferie på skibakken kan gøre, når kroppen skal trænes, batterierne oplades og man vil omgås nære og kære.

Velkommen til vores skisteder i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann i Tyrol samt citybakken Hammarbybacken!