Sommerens must-have; den gule farve har udsigt til at blive den helt store favorit i danskernes garderobe.

Danskerne shopper farver som aldrig før

Forårs- og sommersæsonen hilser de friske kontrastfarver gul, rød og orange velkommen, og noget tyder på, at danskerne er hoppet med på modebølgen og shopper farver som aldrig før. Ifølge trendekspert er det ikke kun de risikovillige, der er med på farverne. Flere og flere tiltrækkes af de friske farver, som passer godt til den selvrealiserende garderobe og livsstil. Det mærker man i den grad også hos Danmarks største skokæde, hvor salget af pangfarver er eksploderet.

Til forskel fra tidligere er årets modesæson sprængfyldt med farver, og ifølge trendekspert Rie Fjordsøe Rasmussen handler det om at signalere identitet og overskud:

”Hvis vi kigger os omkring, så er det tydeligt, at vores garderober og hjem er blevet meget mere farverige de sidste par sæsoner. Krisen er for alvor slut, og udvalget i butikkerne bugner af modige farver og friske nuancer, hvilket er et tydeligt resultat på en tid, hvor diversitet i den grad får lov at leve. Vi vil gerne skille os ud af mængden og markere vores unikke smag og personlighed i fællesskabet,” fortæller trendekspert Rie Fjordsøe Rasmussen fra trend- og livsstilsinstituttet PEJ Gruppen.

Tendensen går godt i tråd med det, man oplever hos Danmarks største skokæde, Skoringen. Her er salget af kædens farverige forårs- og sommerkollektion mangedoblet i forhold til tidligere års kollek­tioner. Produktchef Heidi Holm Munk, som er ansvarlig for kædens forårs- og sommerkollektion, fortæller:

Til forskel fra tidligere sæsoner, er vi i den grad gået all-in på de stærke kontrastfarver i dette års forårs- og sommerkollektion. De salgstal, vi oplever pt., indikerer tydeligt, at kunderne higer efter sommersko og sandaler med meget mere knald på farverne, end vi tidligere har set. På nogle modeller er salget ligefrem eksploderet, og her er det specielt den røde og den gule farve, som kunder i alle aldre efterspørger,” fortæller Heidi Holm Munk fra Skoringens kædekontor i Skødstrup ved Aarhus.

Trendekspert Rie Fjordsøe Rasmussen er ikke overrasket over den store efterspørgsel efter de farverige sommersko og sandaler.

”Vi er blevet så vant til farver i både vores klædeskabe og boliger, at de fleste af os tiltrækkes af farver og godt kan se ’fornuften’ i at investere i op til flere farverige sko, som passer til vores selvrealiserende garderobe og livsstil - uanset alder. Her taler Skoringens kollektion og udvalg af farver rigtig godt ind i efterspørgslen på mere identitetsskabende design. Desuden får de mere klassiske sko og sandaler en ny identitet i friske og varme sommerfarver og føles derfor nyt og forfriskende til den mere klassiske forbruger,” påpeger trendeksperten.

Sommerens must-have

I forhold til sæsonens must-have peger trendeksperten på en farve, som hun ikke er i tvivl om, vil blive en fast del af garderoben – herunder også skotøjsgarderoben.

”Vi skal især holde godt øje med de nye gule ‘Gen Z Yellows’ farver, som spås den helt store efterfølger til de sidste par års helt store ’it’-farve: ‘Millennial Pink’. Vi har så småt vænnet os til de gule farver i modetøjsbutikkerne og er nu helt klar til også at investere i farven til vores fødder, som har udsigt til at blive en stor favorit i vores garderober og hjem i mange år frem,” slutter Rie Fjordsøe Rasmussen.

Hos Skoringen er det da også de gule modeller i bl.a. den pointede pump med lille hæl, de populære Bio slip-ins sandaler og de chunky sneakers, der er at finde blandt bestsellerne i øjeblikket. Skokæden lancerer løbende nye farver og modeller i løbet af forårsmånederne.

For yderligere information kontakt venligt trendekspert Rie Fjordsøe Rasmussen fra PEJ Gruppen på 97 11 89 10 eller produktchef Heidi Holm Munk fra Skoringen på 62 26 40 72.

Om forårs- og sommerkollektion i Skoringen:

Skoringens populære forårs- og sommerkollektion består i år af et stort udvalg af forskelige sko, pumps, sandaler, sneakers og de chunky sneakers. I kollektionen findes modeller i stærke pangfarver fra bl.a. Tamaris, Clarks, Marco Tozzi, Cult, B&CO, Vagabond, Adidas, Fila, Nordic Softness m.fl. Over de kommende måneder vil skokæden løbende lancere nye farverige modeller i alle butikker og i webshoppen.