EQ - Nye elektriske aktuatorer & cylindrer

Pressemeddelelse -

Integreret kontroller og nem programmering med SMC's nye elektriske lineære enheder

SMC præsenterer en innovativ løsning med deres nye elektriske lineære kugleføring og cylinder, der kombinerer integreret kontroller og nem programmering. Denne nyhed åbner op for en lang række anvendelsesmuligheder takket være den dedikerede software, der følger med enheden. Med indbygget kontroller og muligheden for at vælge mellem tre forskellige positioner er denne elektriske aktuator en kompakt og brugervenlig løsning.

Den nye elektriske kugleføring i serie EQFS og den elektriske cylinder i serie EQY har en integreret kontroller, der tillader direkte tilslutning til PLC og computer, hvilket reducerer både pladsbehov og kabelføring. Kommunikationskabel, parallel IO og strømforsyning er forbundet via robuste M12 stik med metalhus for stabil drift og kommunikation.

Implementeringen af den nye aktuator er hurtig og enkel takket være den brugervenlige software. Processen består af blot tre trin: valg af driftsform, valg af stoppositioner samt valg af accelerationshastighed og deceleration. Udover de to endepositioner kan der også vælges en tredje mellemposition, hvilket giver større fleksibilitet.

Både EQFS og EQY er udstyret med sensorspor, som gør det muligt at bruge en sensor til at gengive positionen langs hele slaglængden samt til at fungere som ekstern sensor til detektering af startposition eller overskridelse. Den batterifrie absolutte enkoder holder præcist styr på positionen, selv i tilfælde af strømsvigt, hvilket sikrer en pålidelig genstart, når strømmen vender tilbage. Denne egenskab eliminerer også behovet for vedligeholdelse og håndtering af batterier.

SMC tilbyder i første omgang tre størrelser af den elektriske kugleføring i serie EQFS med en hastighed på op til 1200 mm/s og en horisontal belastningskapacitet på op til 80 kg. Den elektriske cylinder i serie EQY fås i øjeblikket i to størrelser med en hastighed på op til 500 mm/s og en horisontal belastningskapacitet på op til 100 kg.

"Vores nye elektriske lineære enheder er et perfekt supplement til vores eksisterende elektriske sortiment, samtidig med at SMC tilbyder en alternativ løsning til pneumatiske bevægelsesløsninger med fuldt sammenlignelig funktionalitet. For dem, der ønsker at arbejde med elektricitet, men stadig værdsætter enkelheden ved pneumatiske bevægelsesløsninger og har et begrænset behov for positionering, er dette den ideelle løsning,"

udtaler Benjamin Mackenhauer, Regional Sales Manager og ekspert i elektriske bevægelsesløsninger hos SMC Danmark.

Med deres nye elektriske lineære aktuatorer beviser SMC endnu engang deres dedikation til at levere innovative og brugervenlige løsninger, der opfylder kundernes behov inden for bevægelsesløsninger og industriel automation.

Kategorier

SMC tilbyder pneumatiske og elektriske bevægelsesløsninger, der kan bidrage til bæredygtig automation i alle industrier. SMC har et bredt sortiment bestående af 12.000 produkter i 700.000 varianter. Sortimentet omfatter stort set alt til industriel, bæredygtig automation. Herunder udstyr til fødevareindustri, elektronikindustri, packaging, life science, træindustri, onshore gasindustri samt mange andre industriløsninger.

Maibrit Müller

Pressekontakt PR ansvarlig 87 80 17 02

SMC Danmark A/S - Pneumatiske og elektriske bevægelsesløsninger til industrien

SMC Coporation er grundlagt i Japan i 1959 og beskæfter i dag 23.000 medarbejdere i 80 lande. SMC har et bredt sortiment bestående af 12.000 produkter i 700.000 varianter. Sortimentet omfatter stort set alt til industriel, bæredygtig automation. Herunder udstyr til fødevareindustri, elektronikindustri, packaging, life science, træindustri, onshore gasindustri samt mange andre industriløsninger.

SMC Danmark A/S
Egeskovvej 1