Danskerne plasker igen i søvn i vandsenge.

Af ergoterapeut Berit Kloster. Søvn og Comfort, Holstebro.

For mange mennesker bliver en seng aldrig som den vandseng de lå i i 80érne. De kan stadig huske den helt specielle fornemmelse det var at krybe ned i den varme, fleksible seng. Men de husker samtidig strømmålerens hæsblæsende karruseltur, angsten for at den punkterede med kaskader af vand til følge, og ikke mindst ægtefællens bevægelser der satte gang i den helt store Vesterhavs storm i sengen.

Strømforbrug som et køleskab

I 80érne var det helt store soveværelse hit, vandsenge. Rundt om i de små hjem skvulpede det lystigt når familien Danmark ved sengetid kravlede ind over kanten på den vandfyldte vinylmadras. Sengene blev billigere og billigere, samtidig med at de blev dyrere og dyrere at opvarme med de stigende elpriser.

Den største ulempe ved de billige vandsenge var netop, at de var billige. Mange gange hørte man om revnede madrasser, der oversvømmede et helt parcelhus med en syndflod af vand.

De billigste vandsenge blev bla. Importeret fra Polen. Det var en dårlig kvalitet som folk samtidig tit skulle betale 1500,- kr i el om året for at opvarme. Derfor faldt interessen for vandsengene. De nye vandsenge kan opvarmes for ca. 300,- kr om året. Det er faktisk det samme som et almindeligt køleskab bruger.

Vandsenge før og nu

De vandsenge man finder hos Søvn og Comfort er fra Akva Waterbeds i Ry. Det danske firma har produceret vandsenge siden 1981. Mens danskerne vendte ryggen til vandsengen, har firmaet haft solid succes uden for landets grænser.

Men danskerne begynder nu i stigende grad at efterspørge vand i sengen. Mange overraskes af hvordan en moderne vandseng adskiller sig fra den de svømmede rundt i i 80érne. Tidligere var en vandseng, slet og ret en træramme, ofte i spånplader, fyldt ud med en stor vinylsæk, som så blev fyldt op med vand.

Den nye generation af vandsenge, som man finder hos Søvn og Comfort, har en lækker ramme i blødt, fleksibelt materiale. Soklen kan man få stof - eller læder beklædt eller man kan vælge forskellige træsorter. Ja, den kan sågar også fås på ben, eller med skuffer i soklen.

Akvas vandseng er den eneste vandsengeproducent med ISO 14001 miljøcertificering og ISO 9001 kvalitetscertificreing. Derudover er produktet Øko-Tex 100 mærket og madrasserne er helt fri for thalater.

To delt madras

Endelig kan dobbeltsengen nu også fås opdelt i to separate madrasser med en afstivning af vand eller skum i midten. Dette har utrolig mange fordele. En af dem er, at man ikke længere mærker bevægelser fra den ene til den anden side i sengen. En anden fordel er, at man kan vælge forskellige dæmpninger i hver side. Man kan vælge madrasser der falder til ro efter 0-25 sekunder. I alt 12 forskellige dæmpninger er der at vælge imellem.

Og så er der jo problemet, når den ene part ønsker sig tilbage til tiden med vandsengens bløde, fleksible liggekomfort, mens ægtefælle, bliver søsyg alene ved tanken. Også her er en todelt madras en fordel. Man kan vælge en dæmpning, der faktisk får madrassen til at føles som en almindelig kendt boksmadras i den ene side og en mere levende i den anden side.

Generelt kan man sige at de nye vandsenge er af langt højere kvalitet end de gamle. Alt lige fra varmelegeme, vinylen og rammeopbygningen har gennemgået en markant udvikling. Men heldigvis er vand stadig vand. Så den skønne fleksible og varme liggekomfort er som i de glade 80ér.

Dét finder flere og flere danskere ud af. Og det ses på salget af vandsenge i Danmark som lige nu stiger og stiger.

God nat, og sov godt.

• søvn & comfort holstebro