STIHL batteridrevne hækkeklipper testvinder

STIHL batteridrevne hækkeklipper testvinder

STIHLs HSA 56 hækkeklipper i batteriserien Compact er netop blevet kåret til testvinder hos Gør Det Selv magasinet (nr. 9 2018), overfor velkendte konkurrenter fra Gardena, Black & Decker, Worx, Bosch, Makita og Stiga.

Hækkeklipperne blev alle checket igennem for placeringen af greb, knapper, vægt og balance, idet den del er vigtig for selve ergonomien af maskinen. Dernæst for effektivitet idet der både blev klippet ligusterhæk, spiræa samt naturhegn med halvtykke grene, med det formål at finde hækkeklippernes begrænsninger. Til slut blev resultatet af klipningen vurderet, ligesom sikkerheden på hækkeklipperne blev grundigt gennemgået.

HSA 56 fik topkarakter 5

STIHL HSA 56 fik top karakteret 5 = "forrygende", så bliver det vel ikke meget mere sigende? Testpanelet finder batterihækkeklipperen egnet til krævende hække og beskæringsopgaver. Gør Det Selv mener da også at "første gang man får den i hånden og trykker på startknappen, afslører lyden og effekten at HSA 56 er i en klasse for sig".

Testen viste at maskinen nemt klarer klipningen af både groft naturhegn som en gammel hæk. Ydermere bedømte Gør Det Selv hækkeklipperen til at have en generelt fin balance, idet det udtagelige batteri er praktisk placeret mellem 2 greb.

Idet hækkeklipperen HSA 56 er en del af Compact serien, kan batteriet benyttes i flere andre havemaskiner i samme serie. F.eks. i blæseren BGA 56, der blev kåret som testvinder i 2017, trimmer, plæneklippere samt motorsave.

Konklusionen fra Gør Det Selv: "Har du en besværlig, gammel hæk, der skal skæres tilbage, eller hække med tykke grene, er denne kraftige klipper perfekt."

Fakta:

Skærelængde: 45 cm.