STIHL etablerer nyt produktionsanlæg i Rumænien

STIHL etablerer nyt produktionsanlæg i Rumænien

STIHL investerer 125 millioner euro i et nyt produktionsanlæg til el- og batteridrevne produkter i Oradea, Rumænien. Med etableringen udbygges det internationale produktionsnetværk, hvilket giver den familieejede virksomhed større produktionskapacitet og stærke leveringskæder.

STIHL udvider sit internationale produktionsnetværk ved at investere cirka 125 millioner euro de kommende år i et nyt produktionsanlæg til elektriske og batteridrevne produkter. Investeringen kommer ikke kun til at øge produktionskapaciteten, men også styrke fleksibiliteten og effektiviteten i leveringskæderne.

Batteridrevne produkter er det hurtigst voksende marked for STIHL for øjeblikket.
– Vi forventer, at efterspørgslen efter batteridrevne produkter kommer til at fortsætte med at stige hurtigere end nogen anden produktkategori de kommende år. Det indebærer, at vores anlæg i Tyrol, som på nuværende tidspunkt fremstiller en stor del af vores batteridrevne sortiment, så småt kommer til at nå maksimal kapacitet. Den nye fabrik i Rumænien udvider vores globale produktionsnetværk og bidrager til at bevare vores position ved at fortsætte med at forsyne kunderne med batteridrevne produkter fremadrettet, siger Martin Schwarz, STIHL Executive Board Member for Manufacturing and Materials.

En investering i fremtiden
STIHL har haft et internationalt produktionsnetværk i mere end 40 år. I dag har virksomheden produktionsanlæg i tilsammen syv lande: Tyskland, Schweiz, Østrig, USA, Brasilien, Kina og Filippinerne. Den nye fabrik i Rumænien bliver et topmoderne produktionsanlæg, der er udformet i henhold til principperne for effektiv produktion, med en høj grad af digitalisering.

Ud over selve produktionshallerne kommer anlægget til at bestå af kontor, et cafeteria og personalerum. I planerne for den nye bygning tager STIHL også hensyn til virksomhedens klimamål og CO2-aftryk ved at sikre et bæredygtigt design og energieffektiv produktion. Den nystiftede produktionsvirksomhed ANDREAS STIHL Power Tools S.R.L. forventes at opstarte produktion midt i 2024. Etableringen kommer til at skabe cirka 500 nye arbejdspladser i Oradea.

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Om STIHL

STIHL tilbyder maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder. Via autoriserede forhandlere leveres blandt andet batteridrevne havemaskiner som robotplæneklippere, hækkeklippere og græstrimmere samt højtryksrensere, motorsave, kratryddere og smarte løsninger til såvel private som professionelle brugere. STIHL er en global koncern, hvor kvalitet og sikkerhed er i centrum, og som arbejder på at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Koncernen har omkring 20.000 medarbejdere og omsatte for 5,06 milliarder euro i 2021. Det nordiske hovedkontor ligger i Sverige, og der er afdelinger i Norge, Danmark og Finland. Læs mere på www.stihl.dk.