Undgå overbelastning i haven

Undgå overbelastning i haven

Du kommer nemt til at overbelaste kroppen, når du skifter dit vinterhi ud med nogle dages intensivt havearbejde. Det kan nemmere undgåes, hvis du bruger lette, batteridrevne havemaskiner og sørger for afveksling mellem opgaverne.

Når det ikke længere er bælgragende mørkt om morgenen, nattefrosten er væk og fuglene igen begynder at give lyd fra sig, er det ved at være forår. For havefolket betyder det, at det er tid til at gå i haven.

Men de mange stillesiddende måneder kombineret med intenst havearbejde i weekenden, betyder at mandag morgen for nogen begynder med smerter i ryg og lemmer.

Ømheden i musklerne slipper de færreste for. Det er kroppens naturlige svar på fysisk udfoldelse, men man kan gøre meget for at slippe for overbelastning og samtidig få udført opgaverne.

Så hvad kan man gøre for at skåne kroppen?

Let havearbejdet

Først, bør man se på de maskiner, der benyttes. Konventionelle havemaskiner er tunge og betjenes ofte i positioner som er mindre skånsomme for kroppen. Det stiller derfor store krav til god udholdenhed og fysik.

Stihl producerer flere forskellige serier af batteridrevne havemaskiner med lav vægt og lang batterilevetid. Derved kan man blive ved i længere tid, uden at hverken brugeren eller maskinen løber tør for energi. Samtidig er havemaskinerne så støjsvage, at selv en del af motorsavene kan benyttes uden høreværn. En anden væsenlig fordel er, at man slipper for ledninger tværs over haven såvel som larm, udstødning og lugt fra benzindrevne maskiner.

Du kan sagtens bruge batterimaskiner, hvis du har en stor have. STIHL tilbyder 3 forskellige batteriserier, der tilsammen dækker alle behov fra helt små haver til professionelt brug.

Skab afveksling i havearbejdet

De fleste af os foretrækker, at gøre den opgave vi er igang med færdig, før vi begynder på en ny. Det giver såmænd også god mening, men arbejdes i stedet med flere forskellige opgaver i haven, fordeles belastningen på kroppen jævnt over hele dagen. Derved minimeres overbelastning af muskelgrupperne. Er I to eller flere i haven samtidig, kan man med fordel bytte opgaver i løbet dagen.

Med indtagelse af rigelige mængder væske holdes balancen i kroppen endnu bedre under forårets opgaver i haven.

Er du blevet nysgerrig på STIHL batterimaskiner til den private have? Så check www.stihlbatteri.dk

STIHL er Keine Kompromisse!

Og det er de danske STIHL fans også! Vis os hvordan en ægte dansk STIHL fan ser ud på FaceBook gruppen "Vis mig din STIHL". STIHL fans er nemlig noget helt specielt! Der er altid en grund til at de har valgt STIHL. De passer godt på deres STIHL, og STIHL er i mange tilfælde en del af deres DNA. Der er også mange der vælger STIHL fordi det er blevet anbefalet, og som årene går bliver de også inkarnerede STIHL fans. - Men om det er motorsav, hækkeklipper, plæneklipper, trimmer, en iMow robotplæneklipper eller noget helt andet gør ingen forskel. - Velkommen til de ægte STIHL fans!

STIHL koncernen udvikler, fremstiller og forhandler batteri-, el- og benzindrevne maskiner til erhvervsskovbrug, landbrug samt til vedligeholdelse af grønne områder, til byggesektoren og krævende private brugere. Udvalget af batteri-, el- og benzindrevne havemaskiner fra VIKING komplementerer produktsortimentet.

Produkterne distribueres udelukkende gennem autoriserede forhandlere, herunder 36 salgsselskaber, omkring 120 importører og mere end 45.000 forhandlere i over 160 lande. STIHL har været verdens bedst sælgende motorsavsmærke siden 1971. Virksomheden blev grundlagt i 1926 og har hovedsæde i Waiblingen tæt ved Stuttgart. I 2015 opnåede STIHL et samlet salg på 3,25 milliarder euro på verdensplan med en arbejdsstyrke på 14.245 ansatte.

Østrigske VIKING ejes 100 % af den familieejede tyske STIHL-koncern og varemærket glider i 2019 ind under STIHL varemærket.