Gå til indhold
Fra arbejdsløs til toppen af Alpe D’huez: 22-årige Alexander Thyssen har cyklet sig til job på Graasten-fabrikken

Pressemeddelelse -

Sammen med 31 unge uden for jobmarkedet startede Alexander Thyssen tilbage i februar en rejse, hvor han sideløbende med at cykeltræne til en svendeprøve af en cykeltur mod Alpe D’huez også startede i virksomhedspraktik på Graasten-fabrikken. Et afgørende skridt og starten på et helt nyt liv, mener Alexander Thyssen, der netop er blevet tilbudt fast job på fabrikken.

10 ugers målrettet træning og fast fremmøde på jobbet. Det var rammen for projektet Unge På Toppen, der startede tilbage i februar i år. Med i projektet var 32 unge kontanthjælpsmodtagere fra Graasten og omegn. En af dem er 22-årige Alexander Thyssen, der i flere år har stået uden for arbejdsmarkedet – og selvom ønsket om at blive selvforsøgende og flytte i egen lejlighed længe har været stort, har det været svært at bryde med en fortid, der tæller både misbrug og hjemløshed.

Et besøg hos en sagsbehandler i Sønderborg kommune skulle vise sig at blive et vendepunkt for Alexander Thyssen, der blev anbefalet at deltage i et lokalt projekt under navnet Unge På Toppen, hvor et eksternt team af kontaktpersoner samarbejder med det lokale jobcenter og virksomheder i Sønderborg om at hjælpe ledige, udfordrede unge tilbage på arbejdsmarkedet.

Fra svært udgangspunkt til fastansættelse
En af de lokale virksomheder, der har meldt sig som støtte til projektet er Graasten-fabrikken på Teglværksvej i byen af samme navn. Tilbage i februar blev fabrikken matchet med Alexander Thyssen, og kort efter stod den unge mand klar til første arbejdsdag. Dagen, der skulle vise sig at blive startskuddet til et helt nyt liv:

”Det er ingen hemmelighed, at jeg har en svær fortid med både misbrug og hjemløshed. Jeg har boet på herberger, og det har ikke været nemt at blive stoffri og finde et arbejde, selvom jeg har forsøgt flere gange,” indleder Alexander Thyssen og tilføjer:

”Min start på fabrikken i Graasten var fra første dag anderledes, end de jobs, jeg tidligere har forsøgt mig med. Gennem Unge På Toppen havde jeg en virkelig god støtte, og på fabrikken oplevede jeg for første gang at blive mødt med de udfordringer, jeg har med i bagagen. Kollegaerne på fabrikken har fra start været gode til at hjælpe mig godt på vej, og det betyder rigtig meget. De går virkelig meget op i, at man trives som medarbejder, og derfor var det heller ikke en svær beslutning at takke ja til det fuldtidsjob, jeg netop har fået,” afslutter Alexander Thyssen.

Han er fra 27. juni ansat som produktionsmedarbejder i blanderiet på 37 timer om ugen og er i dag stoffri og uafhængig af kontanthjælpssystemet.

Udfordrende og uvante veje
Perioden mellem praktikopstart og fastansættelse adskiller sig imidlertid fra et typisk aktiveringsforløb på det lokale jobcenter. Sammen med 31 unge har Alexander Thyssen nemlig trænet op til en svendeprøve af en cykeltur på 12 etaper, hvor deltagerne har krydset både Tyskland, Luxenborg og Belgien på den 1650 kilometer lange rute fra Sønderborg til Toppen af Alpe D’huez. En tur, der har som formål at lære deltagerne at genvinde troen på sig selv, lyder det fra Glenn Hollænder, der er en blandt flere kontaktpersoner i projektet:

”Vi har som mål at hjælpe de unge med at leve det liv, de har været så heldige at få. Vi hjælper dem til at tro på, at de på trods af de dårlige kort, som de indtil videre har fået på livets hånd, kan lære at spille dem rigtigt og skabe et godt liv for sig selv,” indleder Glenn Hollænder og tilføjer:

”Et af værktøjerne er træningen, som vi hver onsdag og fredag har været samlet omkring. Her har vi løbende arbejdet med at sætte mål og nå dem. Sætte nye mål, og nå dem også. Den proces er vigtig – for ved at skubbe grænserne for, hvad deltagerne tør og kan forvente af sig selv, opbygger de lige så stille en større og større tro på sig selv. Og den stemning, der ramte de unge, da de stod på toppen af Alpe D’huez er ikke til at tage fejl af. Det var næsten euforisk, og det var helt tydeligt, at mange af dem for første gang mærkede følelsen af virkelig at lykkes,” afslutter han.

Plads til at vokse
At deltagerne i projektet gennem forløbet opbygger en større tiltro til sig selv, mærkes også tydeligt på Graasten-fabrikken, hvor Alexander Thyssen fortsætter sit videre arbejdsliv:

”Som arbejdsplads har vi et ansvar for at sikre, at vores medarbejdere trives og udvikler sig, og for at hjælpe Alexander bedst muligt i gang, har vi indledningsvist haft en række besøg i produktionen. Her har vi introduceret ham til de forskellige arbejdsområder og sikret, at han blev placeret i den afdeling og med de arbejdsopgaver, han bedst kunne se sig selv i. Gennem forløbet har vi set en medarbejder, der udvikler sig og vokser socialt fra dag til dag – med det resultat, at vi i dag har en medarbejder, der trods et svært udgangspunkt bidrager positivt til hverdagen i produktionen og deltager i arbejdet på lige fod med resten af teamet,” siger Jesper Andersen, der til daglig er produktionsleder på Graasten-fabrikken.

Og det resultat er ifølge Glenn Hollænder ikke helt tilfældigt:

”Med Alexander har vi set et ungt menneske, der rigtig gerne vil, men som samtidig har haft brug for hjælp og støtte til at komme rigtigt fra start. Her har jeg ageret støtte i det daglige og fx hjulpet ham på vej til at finde en lejlighed, så der kom styr på baglandet. Tag over hovedet er ret centralt, hvis man som Alexander skal skabe en stabil og holdbar hverdag,” siger han og tilføjer:

”Den stabile hverdag kommer dog ikke uden en stabil indkomst, og her har Graasten-fabrikken virkelig løftet en stor opgave. Ikke alle virksomheder er gearet til at tage imod unge, udfordrede mennesker som Alexander på en måde, hvor medarbejderen både lykkes og vokser. Men teamet på fabrikken har virkelig gjort en forskel. De har lagt et stort arbejde i at sikre, at han er blevet mødt og forstået, og som resultat ser vi i dag en ung mand med tro på fremtiden, egen bolig og fast job på fuld tid”.

Om Unge på Toppen

Holdet, som Alexander Thyssen har været tilknyttet, er det sjette i rækken af projektet Unge På Toppen, der siden 2017 har arbejdet på at få unge kontanthjælpsmodtagere i aktivering gennem fysisk træning og praktikperioder i virksomheder.

Unge på toppen er et forløb målrettet kontanthjælpsmodtagere, der af forskellige årsager står uden for arbejdsmarkedet. I gennemsnit får kommer 75% af deltagerne i fast job efterfølgende.

Konceptet bygger på, at deltagerne indledningsvist bliver trænet i fremmøde gennem fire uger. Derefter bliver de matchet med en virksomhed, der tilbyder en 10-ugers virksomhedspraktik, hvor deltagerne planmæssigt møder ind tre dage om ugen. De resterende to dage er afsat til fysiske træningspas, hvor deltagerne i fællesskab træner sig i form til en afsluttende cykeltur.

Gennem forløbet, som Alexander Thyssen har deltaget i, var målet toppen af Alpe D’huez; en 1650 kilometer lang cykeltur fordelt på 12 etaper mellem Sønderborg til Frankrig.

Fakta om Stryhns Gruppen

Stryhns Gruppen er i dag et mærkevarehus for mærkerne Stryhn’s Leverpostej, Graasten Salater, K-Salat, Jensens Køkken og Langelænder Pølser, som er resultatet af en række succesfulde opkøb.

Stryhns Gruppen omsatte i 2020 for mere end 1 milliard DKK indenfor dagligvare og foodservice sektoren og har over 400 medarbejdere fordelt på fem lokationer i Danmark.

Stryhns Gruppen er aktivt medlem af DI Fødevarer og Mærkevareleverandørerne (MLDK) og er en del af den familieejet norske koncern Agra, der har aktiviteter i Norge, Sverige og Danmark.

Pressehenvendelser

Pressekontakt +45 60 38 83 77

Tradition & innovation

Med sin mere end 80 år lange historie er Stryhns Gruppen efterhånden blevet en institution i dansk fødevareproduktion. Et iværksættereventyr drevet af passionen for postejer, som medtiden har udviklet sig til en moderne fødevarekoncern med fem fabrikker, ni brands og en lang række af landets førende mærkevarer inden for såvel postejer og pålægssalater som saucer, remoulade, mayonnaise, dressing, sennep og pølser.

I dag tæller Stryhns Gruppen mere end 400 passionerede medarbejdere, der hver dag går på arbejde for at gøre hverdagen bedre gennem vores brede portefølje af brands, som bl.a. tæller Stryhn’s, Jensens Køkken, Graasten, K-Salat og Langelænder. Forskellige produkter med dét tilfælles, at de har en årelang tradition for høj kvalitet, god smag og ikke mindst en madglæde, der i generationer har gjort Stryhns Gruppen til en del af danskernes hverdag.

Stryhns Gruppen
Vestre Kirkevej 13-19