Prisvindende studenterbar – meget mere end Tuborg Julebryg

For sjette år i streg hædrede Foreningen for Danske Ølentusiaster Studenterbaren med en pris for deres forrygende ølengagement. En pris som i denne søde juletid også afspejler sig i barens ualmindeligt store juleølssortiment, der af Danske Ølentusiasters lokalformand beskrives som ”det største i hele byen”.

Af Simon Riis, frivillig i Studenterhus Aarhus

Prisen Dansk Ølmærke er siden 2003 blevet tildelt beværtninger, som udmærker sig gennem deres dedikation for den gode øl og et ølkyndigt personale, der altid står klar til at servicere deres humle-tørstige klientel. Disse to, samt de 11 øvrige priskriterier, kunne Studenterbaren for sjette gang i rap sætte flueben ud for. Så at kalenderen på daværende tidspunkt kun skrev slut oktober, og at supermarkedernes præmature julepynt knap var fundet frem endnu, afholdte ikke Danske Ølentusiasters lokalformand, Søren Bruun Rolander, fra at troppe op i Studenterhusets ølkælder. Her havde han i sin julesæk medbragt en tidlig, velfortjent julegave til de hårdtarbejdende ølnørder i Studenterbaren. Her gemte sig nemlig endnu et Dansk Ølmærke, som side om side med de sidste fem års priser nu skal pryde kælderens rå vægge.

Ved overrækkelsen fortalte Søren, hvordan han i særlig grad hæfter sig ved Studenterbarens ”pionerende” entusiastskab: ”Det er det, der slår hovedet på sømmet - det er virkelig noget særligt. Der har de virkelig haft meget sjældne øl og et meget, meget højt niveau”. Derudover glæder Søren sig over dette års beundringsværdige udvalg af juleøl: ”Sortimentet er meget, meget imponerende. Der er ikke nogen, der har så stort et udvalg i byen, og der er heller ikke nogen, der kommer tæt på.”

Udvid din juleølshorisont – Studenterbaren anbefaler

Med Aarhus’ største julebrygsudvalg skulle der være rig mulighed for at eksperimentere med juleudgaver af alt fra ale til stout. Det store ølkort med over 60 forskellige valgmuligheder kan dog ved første øjekast godt virke en smule overvældende. Ja, sågar grænsende til det uoverskuelige. Derfor fik vi Lenni fra Studenterbaren – en sand juleøls-connoisseur og nu også prisvindende bartender – til at udvælge sine tre favoritter fra det bredspektrede sortiment.

Den julestemningsfyldte:

Delirium Christmas – en belgisk strong ale med en krydret, sødlig og rund smag. Lenni mener, at netop denne julebryg er anbefalelsesværdig fordi: ”Den er utrolig velbrygget og severes i et flot, unikt glas”.

Den lumske:

Albani Blålys ¬– en klassisk julebryg med en afrundet, let sødelig og krydret smag. I sandhed en lumsk men let øl. Denne skiller sig ud fra det brede felt fordi: ”Det er Danmarks ældste stadig-bryggede julebryg, og fordi den smager godt”.

Den intense:

Port Brewing Santa’s Little Helper – en imperial stout, som er meget (MEGET!) mørk og kraftig i sin smag. Den balancerer ganske sublimt mellem bitterhed og sødme. Den kniber sig ind som Lennis sidste favorit fordi: ”Den har stået og lagret i over et år, så den er blevet mere afrundet i sin smag og dermed mere medgørlig”.

Så sving, til trods for eksamens- og julegaveræs, forbi Studenterbaren og ønsk dem tillykke med deres pris og find din egen favorit julebryg blandt byens største udvalg.

• Uddannelse