SAMTALESALON - HER TALE TALER MAN

I en verden fyldt med sociale medier kan det være svært at forestille sig, at der rent faktisk findes mennesker, som frivilligt vælger at mødes i offline rum for at tale med hinanden uden brug af elektronisk udstyr. Men de findes, og denne minoritetsgruppe opfattes af mange som rebeller. De samles ofte på hemmelige opholdssteder eller ved samtalesaloner for at udleve disse aparte tendenser.

Af Rachel Pedersen, frivillig i Studenterhus Aarhus

Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - og nårh ja, så var der dengang med Arto. Vi kender alle til disse platforme, hvor man kan mødes og være social. Men der er opstået en ny platform, og den skiller sig markant ud fra de andre. Den kaldes "Samtalesalon" og her mødes folk med hinanden. Altså rigtigt. I virkeligheden. Offline. "Det er rystende," mener flere forskere.

At tale tale kommer på mode igen

Mange var i chok, da IKEA udgav en reklame, hvor de præsenterede en "bog bog". Altså en rigtig bog. Med rigtige papirsider, som man kan bladre i ved at løfte siderne fra højre mod venstre. Den såkaldte bog bog involverer hverken en computer, en iPad eller nogen form for smartphone. Det er svært at forestille sig, at sådan en bog bog rent faktisk eksisterer og ikke bare er en gadget fra en science fiction-film. Det er lidt det samme princip, man finder ved en "samtalesalon". Her mødes man nemlig i virkeligheden og taler med hinanden. Altså face to face. Det kan forvirre. Med "face", mens der nemlig ikke Facebook. Vi snakker "face" - uden "book". Den kan være tricky, når vi lige har talt om en bog bog, men prøv at hænge på. Ved en samtalesalon mødes folk nemlig i et fysisk rum (dette omfatter ikke chatrum). Med et fysisk rum menes der et offline rum. Meningen er, at man skal mødes og taler med nye mennesker, uden at dette involverer hverken en skærm, et headset eller højtalere. Man tale talersammen. At tale tale er et fænomen, der uddøde i 1990'erne, men lige som kassebukserne, H2O-klipklapperne og Martin fra X-factor er det på vej tilbage. Rigtig mange mennesker finder nemlig noget tilfredsstillende i at tale tale med hinanden.

Få nye venner uden brug af "tilføj ven"-knap

Ved en samtalesalon tale taler man dog ikke om hvad som helst. Man får nemlig udleveret et ord (det er ikke lige som Wordfeud, hvor du skal stave), og dette ord - eller emne om man vil - skal så være det centrale, når man tale taler med hinanden. Emnet er som udgangspunkt meget bredt og samtidig et, som alle kan tale med på. Du behøver altså ikke at vide, hvad "palindrom" betyder, eller hvordan Simon Emil Ammitzbølls garderobe ser ud. Samtalesalon er ikke lige som Trivial Pursuit (et offline-spil fra det 20. århundrede). Faktisk er en samtalesalon hverken et spil, en quiz eller nogen form for konkurrence. Samtalesalon er som at tage på café med en fremmed (NEJ: Ikke en netcafé!), og det handler ene og alene om at møde nye mennesker og tale tale med dem på en anderledes måde, end du er vant til:

"Det var så vildt," udtaler en tidligere samtalesalondeltager begejstret. "Jeg udviklede nye venskaber - helt uden at trykke "tilføj ven". Det var også en totalt fed oplevelse, at jeg ikke bare kunne mute de andre eller logge af."

Hvis du gerne vil prøve kræfter med at tale tale og møde nye mennesker så meld dig til den næste samtalesalon i Studenterhus Aarhus. Du kan finde datoen for den næste samtalesalon i Studenterhus Aarhus' kalender her.

OBS: Det er ikke muligt at vedhæfte smileyer, når man tale taler. Du kan dog altid sende den, du taler med, et rigtigt smil.