Stor jysk fusion på vej i den danske energisektor

Syd og nord kan blive til ét, hvis fusionsplanerne hos SYD ENERGI a.m.b.a. og Nyfors a.m.b.a. realiseres. Andelsselskaberne ønsker at skabe et toneangivende energi- og teleselskab, der med 320.000 andelshavere i ryggen, har styrken til at udfordre de største konkurrenter i hele Danmark. Bliver fusionen godkendt, vil der blive skabt et nordjysk kraftcenter i Brønderslev, der både har viljen og evnen til at gøre en forskel for Nordjylland. Samtidig sikres der både en større konkurrencekraft og en højere effektivitet i såvel den fremtidige energi og klima-division, som i den digitale division, Stofa. Andelsselskabets fremtidige navn vil blive SE a.m.b.a.

Nyfors a.m.b.a. (Nyfors), med ca. 45.000 nordjyske andelshavere, og SYD ENERGI a.m.b.a. (SE), med ca. 275.000 andelshavere, vil i de kommende måneder bede om opbakning i deres repræsentantskaber til at realisere en fusion mellem de to energi- og teleselskaber. Sammen vil de skabe en stærk udfordrer på såvel energi- og klima-markederne, som på tv- og bredbåndsmarkederne. En udfordrer der vil kæmpe for mere bæredygtig energi og bedre digital kommunikation, til gavn for både familier og virksomheder i hele Danmark:

”Vi ser utrolig store muligheder i en fusion mellem Nyfors og SE. Vi står over for et nyt el-marked med helt nye spilleregler, en ny regulering af de danske el-netselskaber og ikke mindst et tv- og bredbåndsmarked i hastig forandring. Ændringerne vil komme til at skabe meget større kompleksitet i vores selskaber, men de rummer også store strategiske muligheder. For os at se er det klare svar, for at imødekomme denne udvikling, at styrke vores effektivitet og konkurrencekraft gennem stordrift og skala, samt at øge vores evne til at kunne investere i den strategiske udvikling”, udtaler Jens Bahne Jørgensen, bestyrelsesformand i Syd Energi a.m.b.a.

Brønderslev bliver udgangspunkt for et Nordjysk kraftcenter

Såfremt fusionen bliver godkendt af begge repræsentantskaber og konkurrencemyndighederne vil SE skabe et nordjysk kraftcenter. Det indebærer bl.a., at SE’s lokationer i Hjørring og Aalborg afvikles over de kommende 12-18 måneder efter godkendelsen, og at der flyttes aktiviteter svarende til 100 stillinger til Brønderslev. Herunder flyttes ca. 20-30 stillinger, der relaterer sig til de koncernfælles aktiviteter, til Esbjerg.

I Brønderslev er det bl.a. planen at samle SE-koncernens udviklingscenter inden for energi og klima, hvor der skal udvikles ”smart home”- og ”smart grid”-løsninger. SE-koncernen ser store muligheder for at udnytte den samlede nordjyske vidensbase, bl.a. i et samarbejde med Aalborg Universitet.

”Sammen kan vi udvikle nye løsninger og produkter til vores kunder, som sikrer højere komfort og lavere omkostninger for både private og virksomheder. Der sker rigtig meget inden for udviklingen af løsninger til det intelligente hjem og den intelligente virksomhed, og denne udvikling skal vi tage del i og medansvar for. Sammenlægningen af de to selskaber samt udviklingen af intelligente løsninger gør os ligeledes i stand til at modernisere energisystemet og investere i de komplekse systemer, der skal til, for at sikre gode kundeoplevelser og en høj sikkerhed i de IT-systemer, der bliver den bærende kraft i de intelligente løsninger,” fortæller adm. direktør i Nyfors, Henrik Mentz.

Derudover vil fusionen medføre, at fiberudrulningen i Nyfors-området øges helt op til 95 % af området over de kommende 5 år, mod de nuværende ca. 56 %. I enkelte områder, hvor det vil være uforholdsmæssigt dyrt at etablere fiberbredbånd, kan det komme på tale, at etablere alternative højhastigheds-forbindelser. I den syddanske del af selskabet når fibernettet i dag ud til godt 80 % og her vil udrulningen fortsætte til ca. 8.000 husstande årligt.

”Vi ser store muligheder i denne fusion, hvor vi bliver en del af én af de mest betydende virksomheder på både el- og fiberområdet. Med etableringen af det nordjyske kraftcenter, vil vi kunne styrke vores markeds- og samfundsaktiviteter markant her i Nordjylland. Udrulningen af fiber til næsten alle forbrugere og virksomheder i vores område vil desuden være med til at fremtidssikre vores del af den nordjyske region", forklarer Henning Krabbe, bestyrelsesformand i Nyfors. Han tilføjer, at bliver fusionen til en realitet, vil det også betyde et farvel til Bredbånd Nord og Waoo! samarbejdet, og at Nyfors´ fiberkunder herefter vil kunne glæde sig til at få indhold fra Stofa gennem de lynhurtige fiberforbindelser i begyndelsen af 2017.

Fusionen vil også medføre etablering af en nordjysk Vækstpulje, hvorfra der årligt, i minimum 10 år, skal uddeles 5 mio. kr. til regional udvikling i det nuværende Nyfors-område.

Vi skal kunne rumme og bidrage til den grønne omstilling

Andelshaverne i både SE og Nyfors kan i dag glæde sig over meget robuste el-net med meget få afbrydelser og et minimalt nettab. Denne solide position skal fastholdes og det kræver markante, langsigtede investeringer, for at el-nettene også i fremtiden kan håndtere den grønne omstilling, hvor el i stigende omfang erstatter brugen af fossile brændstoffer.

Et element heri er, at der i de kommende år vil blive installeret intelligente elmålere hos alle 45.000 andelshavere i Nyfors-området. SE ser udrulningen af nye målere i Nyfors-området som en innovativ mulighed, der kan bane vejen for en ny generation af el-målere i det syddanske område. Dette skyldes, at SE afsluttede installationen af de intelligente elmålere tilbage i 2010, og SE står om få år over for en udskiftning af disse målere.

Et stærkt andelsselskab, der er godt rustet til fremtiden

Bliver fusionen godkendt af de to repræsentantskaber og af konkurrencemyndighederne, vil der blive skabt et stærkt andelsselskab, der står godt rustet til fremtiden. Det fremtidige SE a.m.b.a. vil således få en omsætning på ca. 5 mia. kr. og en årlig investeringsevne på omkring 1 mia. kr. Egenkapitalen vil overstige 10 mia. kr., herunder vil 2,25 mia. kr. være aktier i DONG Energy A/S. Samlet set vil andelsselskabet beskæftige ca. 1.600 medarbejdere og have ca. 320.000 andelshavere samt ca. 700.000 kunder.

”Denne fusion vil uden tvivl kunne skabe en særdeles stærk muskel - både regionalt og nationalt - der kan investere i såvel vores egen og vores kunders fremtid, som i det danske samfund generelt. Et af de afgørende fokusområder, som vi har i SE, er nemlig at kunne etablere og udvikle regionale vækstcentre, således at det danske samfund udvikler sig i en sund balance. For os handler det grundlæggende om at behandle ”den fædrene gård” godt og sikre os, at vi kan levere den videre til de kommende generationer i bedre stand, end da vi modtog den”, fortæller adm. direktør i SE, Niels Duedahl.

Processen frem mod en regulær fusion

De to andelsselskabers vedtægter indebærer, at fusionen skal godkendes på to ekstraordinære repræsentantskabsmøder i Nyfors med minimum 2 måneders mellemrum, og for SE’s vedkommende skal der afholdes ét ekstraordinært repræsentantskabsmøde. Nyfors afholder de to ekstraordinære repræsentantskabsmøder i hhv. oktober og december. SE afholder det ekstraordinære repræsentantskabsmøde i november.

Bliver fusionen godkendt af de to repræsentantskaber på disse møder, og godkendes fusionen ligeså af konkurrencemyndighederne, er det målsætningen at fusionen får fuld virkning fra den 1. januar 2016, og navnet for andelsselskabet vil herefter være SE a.m.b.a.

”Det vil være en stor glæde for mig at byde Nyfors velkommen i SE-familien. Volumen er afgørende for at sikre fortsat god service og billige priser for vores kunder. At bestyrelserne i Nyfors og SE er blevet enige om en fusionsaftale, som vores repræsentantskaber nu skal tage stilling til, gør mig rigtig stolt og glad, for sammen kan vi gøre en forskel - og i bund og grund, er det vel derfor, at vi er her”, siger Jens Bahne Jørgensen.

(Se også fakta-ark i den vedhæftede pressemeddelelse)

• Økonomi

• energiselskab
  • fiber
  • elnet
  • amba
  • andelsselskab
  • tv
  • bredbånd
  • vækstpulje
  • niels duedahl
  • stofa
  • fusion
  • syddanmark
  • sydjylland
  • sønderjylland
  • esbjerg
  • aalborg
  • brønderslev
  • nordjylland

Kort om SE

Syd Energi a.m.b.a. (SE) er en moderne energi- og telekoncern, der bl.a. leverer el, energi-effektivisering, fiberbredbånd og kabel-tv til vores over 650.000 kunder. SE-koncernen har rødder i Syddanmark, men vores ca. 1.500 medarbejdere arbejder fra forskellige lokationer i hele Danmark.

SE er et andelsselskab, og vi gør en dyd ud af at geninvestere vores overskud i det samfund, vi er en del af. Vi tager et medansvar for at trække samfundet i positiv retning, og vores engagement hviler på åbenhed, nærhed, mod og bæredygtighed. Vores virksomhedskultur bryder med vanetænkning, og vi er tro mod syv forpligtende leveregler, der præger alt, hvad vi gør i virksomheden.

SE vil være den mest værdiskabende aktør i den danske energi- og telesektor, og vi vil være med til at skabe det globale videnssamfund. Vi investerer massivt i digital infrastruktur og vil udfordre de store telecom-aktører nationalt. Vi har etableret et topmoderne el-net i vores forsyningsområde og er en de aktører i Danmark, der realiserer flest energibesparelser. Sammen med PFA Pension er vi desuden Danmarks største operatør af landbaserede vindmøller.

Læs meget mere om SEs forretningsområder og værdigrundlag på www.se.dk

Kort om Nyfors

Nyfors, der ligger i Brønderslev, er et energiselskab med mere end 100 års erfaring og ca. 100 medarbejdere. Vores fundament er drift af el- og fibernet samt levering af en sikker forsyning af el og fiber til vores kunder. Vi stræber konstant efter at opnå balance mellem lave priser til vores kunder på den ene side og drift og vedligehold af vores net på den anden side.

I Nyfors ønsker vi at udvide vores forretning og bygge oven på dette fundament ved at integrere viden, løsninger og produkter i det nye forretningsområde Intelligente Løsninger. Vi udnytter derfor vores dybdegående know-how og ekspertise inden for energiområdet til at udvikle og optimere løsninger, som sikrer komfort og lavere energiforbrug til både private og erhverv.

Nyfors koncentrerer sig ikke kun om salg af kilowatt-timer til en billig pris – vi vil også gerne påvirke vores kunders adfærd og få dem til at fokusere på at spare energi. Det gør vi ved på kompetent vis at rådgive både familier og virksomheder samt ved at tilbyde intelligente og energibesparende produkter.

Hos Nyfors har vi altid kunden i centrum. Vores produktudvalg, der er under konstant udvikling, afspejler kundernes efterspørgsel på nye banebrydende energiprodukter og rummer alt inden for fleksible el-leverancer, bredbånd, vindmølle-, solcelle- og varmepumpeteknologi samt LED- belysning

Læs meget mere om Nyfors på www.nyfors.dk

Niels Duedahl

Adm. direktør Syd Energi a.m.b.a. (SE) 2922 8508