Pressemeddelelse -

I et tæt samarbejde med Cedervall Arkitekter i Sverige udvikler Cad-Q den næste version af løsningen for RFP og krav via BIMeye.

Det er i projektet med opførelsen af Bromma Sygehus som gennemføres med Stockholms Amt som bygherre og firmaet Locum som projektleder og ansvarlig for byggeprojektet, at samarbejdet mellem Cedervall og Cad-Q pågår.

Locum stiller høje krav til graden af informationsleverancer i deres projekter. Dette er beskrevet i deres Retningslinier for BIM Leverancespecifikation” (”Riktlinje BIM Leveransspecifikation”.)

Disse retningslinier er formuleret med henblik på at tydeliggøre hvilken information, som skal være tilgængelig i objektmodellen og databaserne, og for at sikre en platform for en sikker og konstant overførsel af information fra tidlige faser til facility management.

I den nuværende BIMeye app for RFP, Requirement Manager, effektiviserer vi håndteringen af rumfunktionsprogrammet ved at supportere processen omkring dette i Bimeyes databaseløsning.

I dag må man de fleste håndtere dokumentationen på dokumentbasis, (fx Word og Excel) hvor man med Requirement manager får mange fordele som sporbarhed, tilgængelighed for alle parter i projektet, kobling til projekteringsværktøjerne Revit og ArchiCAD m.fl.

Den nye version af Rquirement Manager vil indeholde support af integration til systemet PTS (Program for tekniske standarder), som er den kravsdatabaseløsning, som mange amter i Sverige bruger. Via integrationen med PTS opnår projektledere som fx bruger BIM programmet Revit og ArchiCAD forbedrede muligheder for, at leve op til kravene. Dertil kommer at de kan validere den projekterede information i forhold til de krav, der stilles til kvalitetssikring.

Flere andre forbedringer bliver gennemført i projektet, og alle brugere af Requirement Manager vil få del i disse forbedringer.

-Vi har inden for rammerne af BIMeye altid stræbt efter at udvikle vores løsninger i samarbejde med vore kunder. At samarbejde med kompetente kunder i live miljøer, giver rigtigt gode forudsætninger for, at resultere i gode løsninger. Alle vore apps er udviklet på denne måde, og det, at vi har nu fået muligheden for at videreudvikle Requirement Manager sammen med Cedervall, er rigtig fint. Vi er sikre på, at det bliver en rigtig god ny version af programmet. Cedervall har gennemført flere projekter med hjælp fra BIMeye og har hele tiden været interesseret i at bidrage til udviklingen af vores løsninger. Deres erfaring med RFP sammen med projektering af sygehuse er naturligvis endnu ekstra bonus i denne sammenhæng, siger Pål Janson fra Cad-Q.

-Vi ser frem til at kunne bidrage med vores kompetencer omkring området RFP sammen med CAD-Q. Vores tidligere projekter indenfor BIMeye har været meget vellykkede og de har effektiviseret vores arbejde væsentligt. Vi ser store muligheder for, at kunne forbedre både vores egen og hele projektgruppens arbejdsmetodik omkring RFP, og opnå en højere kvalitet i vores projekteringer via supporten fra BIMeye.

For mere information, venligst kontakt:

Pål Janson, Sales Manager Building Information Management, Cad-Q
Telefon: +46 70 603 48 13, E-mail: pal.janson@cad-q.se

Dan Davies, BIMkonsulent ved Cad-Q Danmark på Tlf: 70 10 71 10.

Email: Daniel.Davies@cad-q.dk

OM BIMeye

Bimeye er Cad-Q’s BIM-løsninger i skyen, som gennem de seneste år er blevet et af de mest anvendte BIM tjenester i byggeindustrien. Med avanceret databaseteknologi gøres information i byggeprojekter tilgængelig for mennesker, som normalt ikke bruger et CAD eller BIM program. BIMeye består i dag af 7 forskellige apps, som effektiviserer informationshåndteringen i byggeprojekter. BIMeye bruges i samtlige faser i byggeriet, fra design og tidlig fase til forvaltning, og af såvel arkitekter som konsulenter indenfor andre fag, af entreprenører i produktionsfasen og af facility management personer.

Om Cad-Q Group

Cad-Q er Nordens ledende leverandør af model og tegningsrelateret IT og arbejder med implementering af software, uddannelse, support og IT support af CAD systemer til byggeriet og industrien. Cad-Q blev grundlagt i 1989 og har ca. 270 medarbejdere på 20 kontorer fordelt i Sverige, Norge, Finland og Danmark samt UK. Cad-Q er en del af Addnode koncernen, som er noteret på OMX Nordic List, Small Cap. For mere information: www.cad-q.dk

Om Cedervall arkitekter

Cedervall arkitekter er et arkitektkonto som gennem de seneste år har udvidet væsentligt. Cedervall tilbyder en unik række af kompetencer, alle samlet i en virksomhed. Med ca. 75 medarbejdere tilbydes kvalificeret arbejder indenfor arkitektur, indretning, landskab og storkøkkener. Cedervall har de sidste år gennemført mange BIM projekter og har en meget struktureret arbejdsmetodik, som højner kvaliteten og sparer tid i de projekter man arbejder i. Mere information på www.cedervallarkitekter.se