Ny undersøgelse: Danskerne får øjnene op for genanvendelse af briller

Ny undersøgelse: Danskerne får øjnene op for genanvendelse af briller

Der ligger ubrugte briller hos de fleste danskere, og halvdelen ved ikke, at briller kan genanvendes. Det skal der gøres noget ved, for når vi får at vide, at briller kan genanvendes eller genbruges, svarer ni ud af 10, at de gerne vil bidrage. Det viser en ny undersøgelse fra Analyse Danmark, foretaget for Profil Optik, der er en del af Synsam Group. Profil Optik og Synsam åbnede i februar i år Danmarks første ’Recycling Store’ med fokus på secondhand briller, outlet briller og briller lavet af genanvendt materiale. Kunderne hjælper miljøet og sparer penge.

Analyse Danmark har undersøgt, hvordan danskerne ser på genanvendelse inden for briller. Undersøgelsen viser, at 22% af de adspurgte har mindst ét par gamle briller liggende derhjemme i en skuffe, yderligere 20% har to par gamle briller, og over en fjerdedel har tre eller flere kasserede briller liggende. Med andre ord har næsten to-tredjedel af brillebrugerne kasserede briller liggende, som kunne blive genanvendt.

En af udfordringerne er, at halvdelen af de adspurgte ikke er klar over, at delene på brillerne kan genanvendes. Men når de får det vide, er lysten til at genanvende til gengæld meget stor. 89% af de adspurgte svarer, at de vil indlevere deres gamle briller hos optikeren, hvis materialerne bliver genanvendt til nye briller.

Adm. direktør i Profil Optik, Tina Gaardsholt: ”Jeg glæder mig over, at undersøgelsen viser stor vilje til at genanvende, også når det gælder briller. Vores opgave ligger så i at informere om, at der i vores butikker er mulighed for at aflevere sine brugte briller til genbrug. Vi kan tydeligt se, hvor glade kunderne er for muligheden for at beskytte miljøet ved at købe briller af genanvendt materiale, samtidig med at de sparer penge.”

Synsam Recycling Store i Rosengårdcentret i Odense tilbyder ligesom alle Profil Optiks butikker, at kunderne at indlevere gamle briller og solbriller. Briller, der er i god stand, bliver renset, slebet og justeret og solgt som secondhand. Mere slidte briller bliver genanvendt som materiale til nye briller.

Om Profil Optik
Profil Optik blev grundlagt i 1972 og har siden åbnet 113 butikker i Danmark. Man kan indlevere gamle briller og solbriller i alle butikkerne landet over – uanset om man er kunde eller ej hos Profil Optik.

Om undersøgelsen af Analyse Danmark
Undersøgelsen er gennemført, som en online panelundersøgelse blandt Userneeds panelmedlemmer. Panelmedlemmerne er tilfældigt udvalgt. Data er vejet iht. Danmarks Statistiks fordelinger på køn, alder og region.

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group - en af Europas ledende aktører i optikbranchen. Vi tilbyder unikke løsninger både indenfor Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment, der tager udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov for øjensundhed.

Koncernen findes i hele Norden, har cirka 3.000 medarbejdere og en total omsætning på ca. 4,0 milliarder SEK.

Totalt har koncernen cirka 500 butikker, der drives under varemærkerne Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Synsam Group har gennem digitalisering, abonnementsløsninger og andre innovative koncepter skabt en tilvækst og lønsomhedsudvikling, der er blandt de højeste i Europa.

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal