Gå til indhold
Nærsynethed blandt børn er et stigende problem, men der findes både brilleglas og linser, som kan bremse udviklingen, hvis det opdages i tide.

Nærsynethed hos børn kan bremses, hvis det opdages i tide

Fra den 22. til 26. maj sætter kampagnen #MyopiaAwarenessWeek igen i år fokus på det stigende globale problem med nærsynethed. Profil Optik vil gerne ud med budskabet om, hvor vigtigt det er at tjekke børns syn regelmæssigt, så nærsynethed opdages tidligt. Ændringer i vaner eller brug af særlige brilleglas og linser kan nemlig bremse udviklingen og dermed give et bedre syn og færre komplikationer med øjnene resten af livet.

Det forventes, at halvdelen af jordens befolkning vil være nærsynede i 2050i. Selvom nærsynethed, også kaldet myopi, kan være arveligt, og skærme og nærarbejde øger udviklingen, så kan man stadig gøre noget for at bremse udviklingen hos børn. Synet hos børn kan ændre sig på relativ kort tid, så det er vigtigt, at du er opmærksom på dit barns syn. Hold øje med om dit barn klager over hovedpine, kniber øjnene sammen, rykker tættere på fjernsynet, har svært ved at koncentrere sig eller har muskelsmerter fra nakke og skuldreii.

”Det er vigtigt, at vi tænker over skærmtid, nærlæsning, dårligt lys og for lidt tid i det fri. Jo mere information vi som optikere kan give omkring øjet, øvelser og optiske løsninger, jo mere håber vi, at alle passer på det. For det betyder faktisk meget for synet og øjnenes sundhed, hvis graden af nærsynethed kan reduceres,” siger Gitte Sørensen, optisk ansvarlig hos Profil Optik.

Brems udviklingen

Hvis dit barn allerede er nærsynet, er der stadig mulighed for at påvirke udviklingen af myopi. Der findes både brilleglas og linser, som ikke kun korrigerer nærsynethed, men som kan bremse myopiiii. Jo mildere grad af nærsynethed, desto større effekt har disse brilleglas og linser. Dvs. jo før man kommer i gang, desto bedre.

”Briller med almindelige korrigerende glas gør, at barnet kan se tydeligt, men man kan også reducere udviklingen af myopi hos barnet med specialudviklede brilleglas og linser. Myopi skyldes, at øjet har vokset sig for langt, så lyset ikke krydses midt for nethinden og kan danne et skarpt billede. De særlige glas og linser går ind og beskytter øjet mod yderligere forlængelse, så tilstanden ikke forværres. Undersøgelser viser, at glasset bremser udviklingen af nærsynethed hos børn med 67% og linser bremser udviklingen med 59%,” forklarer Gitte.

Vidste du, at…

Der er større chance for at blive nærsynet som barn, hvis en eller begge forældre er nærsynede. En ud af to børn vil have risiko for at blive nærsynet, hvis begge forældre er nærsynede. Hvis kun det er den ene forælder, der er nærsynet, vil det være en ud af tre, mens det er en ud af fire børn, hvis ingen forældre er nærsynede. Dertil øger man udvikling af nærsynethed med nærarbejde fx når man bruger computer, tablets, mobiler og ser fjernsyn. Her vil dårlig belysning og en forkert kropsindstilling også være en faktor for udviklingenii. Profil Optik opfordrer til, at man følger disse simple råd i kampen mod myopi:

1. Tænk over dit skærmforbrug i løbet af dagen. Jo mindre dine øjne sidder med nærarbejde, desto bedre.
  2. I en moderne hverdag er det svært at undgå nærarbejde med skærme og bøger, men når det sker, så husk at give øjnene en pause. Det kaldes 20/20/20-huskereglen. Du giver dine øjne muligheden for at slappe af under nærarbejdet, hvis du hvert 20. minut kigger på noget 20 fod væk (ca. 6 meter) i 20 sekunder.
  3. Det er også vigtigt at huske god belysning, så øjnene har de bedste forudsætninger for at se det, der er tæt på. Samtidig med, at man holder kroppen i en ordentlig stilling, så øjet ikke skal overkompensere for mærkelige vinkler.
  4. Til sidst men ikke mindst, så er det vigtigt at opholde sig i det fri. Sollyset har nemlig en positiv effekt på øjnene og derved dit syn. Sollyset frigiver stoffet dopamin, som er med til at bremse øjets vækst. 90 minutter i den friske luft har en positiv udvikling på synet pga. lyset fra solen.

i IMPACT OF INCREASING PREVALANCE OF MYOPIA AND HIGH MYOPIA The impact of myopia and high myopia a Report of the Joint World Health Organisation - Brien Holden Vision Institute

ii https://coopervision.dk/synspleje-%C3%B8jensundhed/childhood-short-sightedness/kunne-dit-barn-vaere-naersynet

iii Chamberlain P, et al. Clinical evaluation of a dual-focus myopia control 1 day soft contact lens - 3-year results BCLA 2017.

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group, en ledende optikerkæde i Norden med et bredt og prisvenligt udbud af tjenester og produkter inden for øjensundhed og brillemode med udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov.

Koncernen har cirka 4.000 medarbejdere, en omsætning på cirka 5 mia. SEK (2022) og driver omtrent 500 butikker i Norden under varemærkerne Synsam, Synsam Recycling Outlet og Profil Optik. Ved hjælp af digitalisering, abonnementsløsninger og andre innovative koncepter er Synsam Group en stærk innovator på flere områder i det nordiske marked for optik, eksempelvis kunderejse, produktudbud og ESG. Synsam Groups aktie handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).

www.synsamgroup.com

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal