Gå til indhold
Profil Optik tilbyder gratis synsprøve i uge 4 ifm. den landsdækkende kampagne `Danmark tester synet´.

Synsprøver og øjensundhedstjek skal prioriteres på lige fod med tandeftersyn

Mange danskere går troligt til tandeftersyn en til to gange om året, men en undersøgelse fra Øjenforeningen afslører, at omkring halvdelen af danskerne ikke får tjekket synet regelmæssigt. Det er en fejl, hvis man spørger Øjenforeningen og landets optikere. Jo før man opdager synsforandringer eller tegn på øjensygdomme, desto bedre er forudsætningerne for at forebygge og behandle symptomerne. Det sættes der nu fokus på i en landsdækkende kampagne, hvor Profil Optik tilbyder gratis synsprøve og øjensundhedstjek i uge 4.

Vigtigheden af tjek overses
I en undersøgelse fra Øjenforeningen svarer 59% af danskerne, at de allernødigst vil undvære synssansen. Men samtidig er det kun 52%, der har fået testet synet inden for det seneste åri. Det vil den landsdækkende kampagne `Danmark tester synet´ lave om på. For ifølge Øjenforeningen og landets optikere bør alle danskere få lavet regelmæssige tjek af deres øjne og syn.

De fleste danskere er gode til at passe på sig selv. De går bl.a. til regelmæssige tandeftersyn, cykler med cykelhjelm, dyrker motion og forsøger at spise sundt og varieret, men når det kommer til synet, som er den sans, danskerne værdsætter mest, er halvdelen ikke opmærksomme på vigtigheden af synstjek. 60% angiver, at de ikke har fået testet synet, fordi de ikke oplever problemer med deti. Men mange lægger ikke selv mærke til, at de ikke ser tydeligt, lyder det fra optisk ansvarlig hos Profil Optik, Gitte Sørensen.

”Der er mange, der går rundt uden at se klart uden selv at lægge mærke til det, og som først bliver opmærksomme på synsforandringer, når de sidder i stolen hos os og oplever effekten af synskorrigerende glas. Hvis man har et sløret syn, kan man opleve hovedpine og spændinger i nakke og skuldre, fordi man uden at tænke over det anstrenger sig for at se tydeligt,” forklarer Gitte.

Gratis synsprøve med øjensundhedstjek i uge 4
I anledningen af kampagnen `Danmark tester synet´ tilbyder Profil Optik en gratis synsprøve i uge 4. Hos Profil Optik inkluderer en synsprøve altid et øjensundhedstjek for at sikre en grundig undersøgelse af øjnene. Her måler optikeren synsstyrken, laver en trykmåling og tager fundusbilleder af nethinden. Er man i tvivl om, man har brug for en synsprøve, kan man altid få en gratis synstest, der er en elektronisk måling af afstandssynet, som giver en indikation af, om der er behov for at få lavet en synsprøve.

Hos Profil Optik tilbyder vi altid et øjensundhedstjek som en fast del af synsprøven, så vi også kan undersøge for forandringer i øjet, når vi tester synet. Det har nemlig stor betydning for forebyggelse og eventuel behandling af symptomer, hvis vi fanger synsforandringer eller tegn på øjensygdomme i et tidligt stadie,” fortsætter Gitte.

Følg øjenforeningen på Instagram for at se, hvordan kendte og almindelige danskere har oplevet udfordringer med synet og øjensygdomme.

Kilder: i https://ojenforeningen.dk/danmarktestersynet/om-danskernes-oejensundhed

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group, en ledende optikerkæde i Norden med et bredt og prisvenligt udbud af tjenester og produkter inden for øjensundhed og brillemode med udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov.

Koncernen har cirka 4.000 medarbejdere, en omsætning på cirka 5 mia. SEK (2022) og driver omtrent 500 butikker i Norden under varemærkerne Synsam, Synsam Recycling Outlet og Profil Optik. Ved hjælp af digitalisering, abonnementsløsninger og andre innovative koncepter er Synsam Group en stærk innovator på flere områder i det nordiske marked for optik, eksempelvis kunderejse, produktudbud og ESG. Synsam Groups aktie handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).

www.synsamgroup.com

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal