Profil Optik udvider sin nordiske brillekollektion

Profil Optik udvider sin nordiske brillekollektion

Som et led i det nye produktionseventyr i Skandinavien udvider Profil Optik sortimentet af briller, der er udviklet med omtanke for naturen. For at imødekomme både den miljø- og modebevidste forbruger, tilføjer optikerkæden seks nye modeller til brillekollektionen Jämtö. Jämtö blev lanceret i december sidste år og er produceret i Norden med fokus på biobaserede materialer.

Udvikling med omtanke

I december 2022 lancerede Profil Optik den nye Jämtö-kollektion bestående af to modeller i tre forskellige farver. Det er den første brilleserie, der er produceret på hovedkoncernens nye produktions- og innovationscenter i Nordsverige. Lanceringen har været en succes i Norden, og derfor udvides kollektionen med seks nye modeller. Hver model kommer med sin egen farvepalet i tre forskellige farver. Idéen til kollektionen og navnet er skabt på baggrund af koncernens beslutning om at reducere virksomhedens klimaaftryk ved at hjemtage produktionen fra Asien og oprette et produktionsanlæg på Frösön i Jämtland. Jämtö er altså en kombination af nordisk produktion, biobaserede materialer og stilrent design, som imødekommer de kunder, der er på udkig efter briller, som er udviklet med omtanke for miljøet.

”Kunderne har vist stor interesse for vores nye brillekollektion på tværs af hele Norden. Vi udvider nu fra to til otte modeller i den populære Jämtö-serie, så vi bedre kan imødekomme de kunder, som ønsker brillestel i tidløse og rene former, der tager udgangspunkt i naturen – både ift. materialer, produktion og design,” siger Gitte Sørensen, produktansvarlig hos Profil Optik.

Norden er fortsat inspirationskilden

Med de nye modeller får Jämtö-kollektionen endnu flere stel i stilrene former og farver. Den kreative proces er ledet af hovedkoncernen Synsams chefdesigner Wai Chan og er inspireret af den nordiske natur. De nye stel er selvfølgelig udviklet med samme fokus på cirkulære, genanvendte og lokalt fremstillede materialer.

- Vi er igen blevet inspireret af det nordiske lys og farveskift fra fjeldet, himlen, skovene og søerne omkring produktionscentret. Stedets miljø og historie kommer til udtryk gennem farverne og mønstrene og ikke mindst runeskriften for navnet Jämtö på brillestængerne,” fortæller Wai Chan, chefdesigner hos koncernen Synsam Group.

Jämtö er den første brillekollektion, som er produceret på hovedkoncernens nye produktions- og innovationscenter i Nordsverige. Navnet afspejler forbindelsen mellem den lokale produktion på en ø og det svenske Jämtland-landskab: Briller fra en jämtlandsk ø: En Jämtö-brille.

Fakta om Jämtö

• Jämtö-kollektionen indeholder nu otte modeller i alt. Hver model kommer med sin egen farvepalet i tre forskellige farver.
  • Jämtö er tilgængelig i alle Profil Optiks butikker.
  • Stellet består af 69 procent biobaseret materiale fra træmasse og vegetabilske olier. Træmassen er FSC-certificeret. Etuiet er fremstillet i Östersund i Sverige af genbrugsuld.
  • Stellene er fremstillet på Synsam Groups produktions- og innovationscenter på Frösön i Nordsverige med fokus på cirkulære, genanvendte og lokalt fremstillede materialer.
  • Det lille symbol "<" på brillefrontens sider er runeskriftens tegn for "kreativitet", en hyldest til det unikke håndværk bag fremstilling af brillerne.

Om Synsam Groups produktions- og innovationscenter
Som et led i koncernens dagsorden om bæredygtighed har Synsam Group påbegyndt hjemtagningen af brilleproduktionen fra Asien til Skandinavien. Synsam Groups Produktions- og Innovationscenter på Frösön uden for Östersund i Sverige startede sin produktion i august 2022. Hjemtagningen er et vigtigt næste skridt i koncernens bestræbelser på at bidrage til et reduceret klimaaftryk i form af kortere transporter, fokus på cirkulære, genanvendte og lokalt fremstillede materialer samt at få produkter hurtigere på markedet. Produktionskapaciteten vil være en million briller om året og er Nordens første moderne fremstillingsindustri inden for briller. Produktions- og Innovationscentret er også en destination for medarbejdere, kunder og erhvervslivet med lokaler til uddannelse i øjensundhed.

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group, en ledende optikerkæde i Norden med et bredt og prisvenligt udbud af tjenester og produkter inden for øjensundhed og brillemode med udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov.

Koncernen har cirka 4.000 medarbejdere, en omsætning på cirka 5 mia. SEK (2022) og driver omtrent 500 butikker i Norden under varemærkerne Synsam, Synsam Recycling Outlet og Profil Optik. Ved hjælp af digitalisering, abonnementsløsninger og andre innovative koncepter er Synsam Group en stærk innovator på flere områder i det nordiske marked for optik, eksempelvis kunderejse, produktudbud og ESG. Synsam Groups aktie handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).

www.synsamgroup.com

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal