Enkel it-løsning har stor betydning for eksekveringen af Danmarks coronatest-strategi

Det tog Systematic tre uger at tilpasse it-systemet, som i dag giver sundhedsmyndighederne overblik over kapaciteten på landets testcentre. Løsningen er stillet gratis til rådighed for de danske sundhedsmyndigheder.

En vigtig del af strategien for at bekæmpe coronavirus i Danmark er hele tiden at være på forkant med smitteudviklingen.

Da de danske myndigheder stod med et presserende behov for at øge kapaciteten til at gennemføre tests, tilbød softwarevirksomheden Systematic at skræddersy en it-løsning til at holde styr på antallet af tests og bookinger i de nyetablerede hvide telte tilhørende Testcenter Danmark – og det tilbud faldt på en tør plet:

- Når regeringens strategi er at teste langt flere danskere, så vi kan få brudt smittekæderne, så skal vi være sikre på at vi kan styre kapaciteten, så særligt vigtige grupper som nære kontakter til smittede altid kan komme til med det samme. Samtidig skal vi undgå tunge, bureaukratiske indrapporteringsregimer, så sundhedspersonalet kan bruge deres tid på at teste borgere. Da Systematic tilbød gratis at udvikle en enkel og fleksibel løsning, som automatisk kunne overvåge testcentrenes kapacitet ud fra det data vi allerede har, tog vi gladeligt imod, fortæller digitaliseringschef Nanna Skovgaard fra Sundheds- og Ældreministeriet.

Fleksibel løsning til foranderlig situation

Løsningen hedder Columna Flow Capacity Management, et fleksibelt og brugervenligt it-system, der allerede anvendes på en del danske hospitaler i en lidt mere avanceret udgave. Systematic tilpassede løsningen, som blev konfigureret til at modtage data fra testcentrenes bookingsystem, så sundhedsmyndighederne kan have overblik over kapaciteten på landets 20 testcentre tilhørende Testcenter Danmark. Systemet gør det muligt for både medarbejderne i teltene og myndighederne at følge antallet af bookinger, udbudte testtider, gennemførte tests og dermed få et overblik over presset på teltene.

- Det giver os et godt overblik over situationen i Danmark, og vi kan hurtigt i samarbejde med regionerne justere kapaciteten i teltene, alt efter hvordan situationen udvikler sig. I forbindelse med udbruddet af COVID-19 på et plejehjem i Hjørring så vi f.eks. en kraftig stigning i behovet for tests til fx plejepersonale og beboere, og i samarbejde med sundhedsmyndighederne i Region Nordjylland, Statens Serum Institut og den nationale operative stab, fik vi hurtigt øget kapaciteten, fortæller Nanna Skovgaard.

Udvikling og implementering i lyntempo

Systematic er i forvejen leverandør af logistik-, omsorgs- og patientjournalløsninger til sundhedssektoren i både ind- og udland, og Columna Flow Løsninger anvendes på flere hospitaler verden over.

- Columna Flow Capacity Mangement er en avanceret løsning, som anvendes til kapacitetsstyring og at give overblik over sengepladser og det forventede antal indlæggelser og udskrivelser. Den model, der anvendes i testcentrene, er en mere enkel konfiguration, men løsningen kan udvides til også at vise antallet af indlagte på de særlige COVID-19 afsnit, antallet af ledige respiratorer og beholdningen af værnemidler på alle landets hospitaler, fortæller Group Senior Vice President Henrik Jespersen fra Systematic.

I Sundheds- og Ældreministeriet er specialkonsulent Rune Møller Thomsen, som samarbejdede med Systematic om udvikling af løsningen, imponeret over det effektive samarbejde, som betød, at den hurtigt kom op at køre.

- Fra vi blev enige om, hvad løsningen skulle indeholde og til den kunne tages i brug, gik der tre uger. Det er imponerende, når man tænker på, at sådan en proces normalt kræver en masse workshops og undervisning. Her var det en agil proces, hvor vi i fællesskab løbende og på alle tider af døgnet diskuterede behov, tog problemer op og hurtigt fandt frem til den rette løsning. Systematic var super fleksible i deres tilgang til opgaven, og vi har på rekordtid skabt noget godt og brugbart gennem en intens, online dialog, siger Rune Møller Thomsen fra Sundheds- og Ældreministeriet.

Systematic har udviklet og implementeret løsningen uden beregning, men får af Sundheds- og Ældreministeriet dækket egne omkostninger til driften, som beløber sig til 7.500 kr. pr. md.

Yderligere oplysninger:

Sundheds- og Ældreministeriet: Specialkonsulent Rune Møller Thomsen - rmt@sum.dk – telefon +45 72269000